תבוא טבעי

(0)
לדרג

מרכז חדש ללידה טבעית במרכז הרפואי "שיבא" תל השומר - טבעי זה הכי, אחותי

לידה טבעית?

ההגדרה היבשה של לידה טבעית היא לידה המתרחשת בהתערבות רפואית מינימלית, ללא משככי כאבים תרופתיים, ללא זירוז הלידה, ללא התערבות פוסט לידתית וכיוצא בזה.

בשנים האחרונות יש עלייה גדולה מאוד במספר הנשים המחפשות דרך אחרת ללדת, לא עוד שכיבה פאסיבית על הגב מחוברת למכשירים מצפצפים, אלא ניסיון להבין ולהתחבר אל החוויה הטבעית שבלידה, הכאב כמשהו חיובי, מקדם, מעצים.

את המגמה הזו מיהרו לנצל גם בתי החולים (או מוטב לומר, לראות את הנולד ולהתכוונן לפיו..) ב"ליס" פועל מזה זמן מה חדר ללידה טבעית, אליו צריך להרשם מראש והוא מהווה אלטרנטיבה ללידה המוסדית הנפוצה, וגם אלטרנטיבה ללידות בית, לחוששות מהסיכונים בלידה כזו (יש חדר ניתוח ממש מעבר לקיר..).

עוד על בתי חולים, לידות ויולדות: בכתבה הבאה

ספרים רבותיי, ספרים

כתוצאה מאותה מגמה מתפרסמים גם ספרים הקוראים ומסבירים לנשים כיצד לנווט את לידתן, ומה זה אומר בעצם "ללדת" (וזה כאמור, הרבה יותר מלהוציא תינוק..)

על פי אחד הספרים, לידה טבעית היא לידה פעילה.
מהי לידה פעילה?
`לידה פעילה` היא לידה טבעית שבמהלכה נענית היולדת לאינסטינקטים הטבעיים שלה ולהיגיון הפיזיולוגי של גופה. בלידה פעילה האישה היא המנחה את תהליך הלידה, במקום להיות משתתפת סבילה בלידה המנוהלת על ידי צוות רפואי. בספר מצוטטים מחקרים רבים המוכיחים שכאשר הלידה טבעית ופעילה היולדת נהנית מיתרונות רבים: הלידה קצרה יותר, שכיחות מקרי המצוקה העוברית נמוכה יותר, הצורך בהתערבויות רפואיות פוחת, והיולדת סובלת פחות. נשים החוות לידה פעילה חשות שביעות רצון רבה יותר. הן מרגישות שהן תורמות לתהליך הלידה ומשוחררות מהתחושות של פסיביות, חוסר אונים, פחד, ולעתים גם השפלה, הכרוכות בשכיבה על הגב ובחיבור למכשירים.

בשיבא נענים לדרישה:

ללדת בבית באוירה מיוחדות זה כיף, אך לא תמיד בטוח לאם וליילוד. ללדת בביה"ח זה בוודאי לא בית, אך הרבה יותר בטוח (גם על זה יש ויכוחים רבים, אך ודאי שלעיתים טוב שיש בית-חולים קרוב).
שיבא חונך בימים אלה את המרכז ללידה טבעית המביא את הבית לתחום ביה"ח ומאפשר שילוב של לידה טבעית בבית, בתוך בי"ח מגונן.

מרכז לידה שיבא מאפשר לידה בסביבה רגועה ונינוחה, כאשר היולדת מוקפת באנשים אוהבים ותומכים, שהייה עם היילוד למשך 4-6 שעות לאחר הלידה. כל זאת תחת השגחה אישית ורצופה של מיילדת מקצועית המוכרת ליולדת מפגישתן הקודמת ללידה. מיילדת אשר עברה הכשרה ייחודית גם לטיפול ביילוד, ותטפל בה וביילוד עד להעברתם למחלקה או למלון לפי בחירתה של היולדת.

חדרי המרכז מתוכננים בסגנון של בית: מרהיבים ביופיים ומשרים אווירה ביתית. לכל חדר מסופחים גינה וחדר משפחה משותף. המרכז ממוקם מחוץ לחדר הלידה הרגיל, אך ישנו קשר פיזי של מסדרון בין החדר לחדר הלידה וחדר הניתוח, למקרים בהם הלידה לא יכולה להתבצע באופן טבעי כמתוכנן.

מטרת המרכז היא ליצור סביבה ואווירה בטוחה, רגישה ותומכת במהלך הצירים ובזמן בואו של התינוק לעולם.

במסגרת השרות מתקיימים מפגשי חשיפה והסבר: 2 מפגשים אישיים עם אחת ממיילדות המרכז ללידה טבעית, אשר תבנה עם היולדת את תוכנית הלידה ותערוך בדיקת סינון והתאמה, מפגש קבוצתי עם מיילדות המרכז לצורך הכרות הדדית, אפשרות לייעוץ טלפוני טרם הלידה.

פרופ' אייל שיף, מנהל אגף נשים ויולדות בשיבא, מציין כי: "מדובר בישומו בארץ של קונצפט חדשני המנסה לאפשר מחד אינטימיות מקסימלית להליך הלידה, תוך מיעוט התערבויות רפואיות שאינן הכרחיות, ומאידך דרגת בטחון ויכולת תגובה למצבי חירום על בסיס תשתיות בית החולים הצמודות למרכז הלידה".

ועכשיו נותרה לנו רק שאלה אחת, למה כל זה צריך להיות נדיר כל כך, יקר כל כך? למה אין יותר חדרים כאלה בכל בתי החולים, לא כמשהו שצריך להתכונן לקראתו ולהרשם אליו ולשלם לו, אלא כמשהו יומיומי, מובן מאליו, למה לידה חייבת להיות רוטינה של תרופות וחיתוכים? האם זו מגמה שמתקדמת ומיטיבה עם היולדת? או שזה ישאר ל"עשירים בלבד"?

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום