ולא חוזר חלילה

(0)
לדרג

יעילות גבוהה לתרופה המונעת חזרת סרטן שד: תפחית את חזרת הסרטן ב- 76 אחוז לעומת 50 אחוז בטמוקסיפן

מאת: מערכת zap doctors
מחקר ענק ותוצאות מפתיעות:

תוצאות מחקר ענק שבוצע בקרב כ-10,000 נשים, ביותר מעשרים מדינות ברחבי העולם, קובע כי הוכחה יעילות גבוהה יותר לתרופה לטיפול בסרטן השד. במחקר נקבע כי בקרב נשים עם סרטן שד מוקדם, שטופלו על ידי התרופה ארימידקס, חלה ירידה דרמטית בהופעה מחודשת של גידולים סרטניים, לעומת חולות שטופלו בטמוקסיפן, התרופה המשמשת כסטנדרט הטיפולי בשלושים השנים האחרונות.
ארימידקס הפחיתה את חזרת הסרטן ב- 76 אחוזים לעומת 50 אחוזים בטמוקסיפן. המשמעות הישירה היא הצלת חיים של מאות חולות סרטן שד בישראל מדי שנה. הנתונים מוצגים בכנס בינלאומי לסרטן שד בסן אנטוניו, הנערך בימים אלה.

ידוע כי, חמש השנים לאחר הניתוח להסרת הגידול, הן השנים הקריטיות בהן הסיכון לחזרת המחלה הוא הגבוה ביותר. בתקופה זו הכרחי לתת לנשים את הטיפול היעיל ביותר בפרק זמן זה וזאת על מנת להילחם בחזרת המחלה. במקרה של חזרת המחלה, הסיכון לחיי החולה גבוה במיוחד.

לדברי פרופסור אנטוני הוואל מבית החולים כריסטי בלונדון, נשיא הוועדה המקצועית של המחקר:

"אלו הנתונים הכי משכנעים שראינו עד כה, הנותנים אישור לכך שארימידקס יכולה להחליף את הטמוקסיפן כטיפול המגן על נשים בפני חזרת המחלה, שתוצאותיה מסכנות חיי נשים. נשים החולות בסרטן שד רוצות לדעת כי הן מקבלות את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שקיים. בהתבסס על התוצאות של המחקר, אני מאמין שארימידקס הוא כעת הטיפול האפקטיבי ביותר שאנו יכולים להציע לחולות אחרי ניתוח וזו ההמלצה של הועדה המקצועית שארימידקס יהפוך להיות הסטנדרט הטיפולי לנשים עם סרטן שד".

תוצאות עדכניות של המחקר המקיף, עם מעקב של חמש וחצי שנים, שמתפרסמות היום בעיתון הרפואה המוביל Lancet, מראות באופן חד משמעי כי ארימידקס יעילה יותר מטיפול הבחירה הקודם, טמוקסיפן, במניעת חזרת המחלה. יתרה מכך, ארימידקס היא התרופה הראשונה שהוכחה כיעילה יותר מטמוקסיפן במניעת הופעת גרורות המאיימות על חיי המטופלת וכן יש לה פרופיל תופעות לוואי נוח יותר באופן דרמטי מזה של הטמוקסיפן, הכרוך בתופעות לוואי קריטיות (כגון סרטן הרחם, שבץ מוחי).

על פי נתונים עדכניים, מדי שנה מתגלים כ-4000 מקרי סרטן שד חדשים בישראל. מתוך כלל החולות מתאימות כ-1500 נשים להיות מטופלות בארימידקס (נשים באל ווסת עם סרטן שד מוקדם המבטא קולטנים חיוביים להורמונים). כאמור, הבשורה מניתוח תוצאות המחקר, היא כי במידה ונשים אלה יטופלו באמצעות ארימידקס, ינצלו חייהן של מאות נשים בישראל מסרטן השד, הגובה מחיר של 900 נשים בכל שנה. ממחקר נוסף שפורסם באותו כנס עולה כי גם בקרב נשים שהחליפו טיפול לארימידקס לאחר שנתיים טיפול בטמוקסיפן , התוצאות הראו הפחתה של 40 אחוז בסיכוי לחזרת המחלה בקרב מטופלות שעברו לארימידקס, לעומת מטופלות שנותרו בטמוקסיפן.

ההשלכות השליליות של הופעת מחלה מרוחקת (גרורות) הן אדירות, בנוסף לכאב הנפשי והפיזי שסובלת המטופלת, יש גם עומס כלכלי על מערכת הבריאות. חולות אלו יזדקקו לניתוחים נוספים, על כן הכרחי שנשים תקבלנה את הטיפול היעיל ביותר מוקדם ככל האפשר, על מנת לתת להן את הסיכויים הטובים ביותר להישאר בריאות, חופשיות ממחלה.

המחקר החדש מראה כי בפעם הראשונה לאחר 30 שנה, יש אפשרות חדשה לטיפול הורמונלי משלים אפקטיבי יותר לנשים החולות בסרטן שד. הטיפול יעיל יותר מאשר סטנדרט הטיפול שהיה מקובל עד היום. ארימידקס נמצאה יעילה יותר בצורה משמעותית לסיוע במניעת כל צורות החזרה של סרטן שד.זהו גם הטיפול הראשון שנמצא יעיל יותר במניעת התפשטות סרטן מרוחק בגוף.

עוד על סרטן השד: ערוץ "סרטן השד" בדוקטורס

תגובת האגודה למלחמה בסרטן לתוצאות המחקר אודות הטיפול בארימידקס:

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "לשמחתנו המחקר בתחום הסרטן מניב תוצאות וחשוב מאוד שלחולות סרטן השד בפרט וסרטן בכלל, יינתן הטיפול הטוב ביותר שהמדע הוכיח כיעיל. אנו נמצאים ערב קבלת החלטות חשובות בנושא סל הבריאות תוצאות המחקר מוכיחות כמה חשוב לעדכן את הסל, על פי שיקולים מדעיים מוכחים ולא חלילה על פי שיקולים כלכליים קרים. יש לזכור כי מדי שנה נוספים למעגל חולי הסרטן בישראל 23,500 ילדים, נשים וגברים, מתוכם כ - 4,000 נשים הן חולות בסרטן השד, אשר תוצאות המחקר מהוות לגביהן חדשות מעודדות ביותר נוכח הסיכון של חזרת המחלה"

איך מטפלים כיום?

קיימים מספר סוגים של טיפולים הורמונליים. סוגי הטיפולים ניתנים בהתאם לגיל האישה, הפרופיל הרפואי שלה והחלטת הרופא המטפל.
טיפול בתרופות מקבוצת אנטי אסטרוגן - טיפול זה נמצא בשימוש רחב. התרופות מסוג זה, פועלות על ידי דיכוי תהליך קשירת האסטרוגן לקולטן, שעל פני התא הממאיר (ראי הרחבה בהמשך). לדוגמא: טמוקסיפן, שמופיע גם כ-וולודקס (Valodex), נולוודקס (Nolvadex) ו-טמוקסי (Tamoxi). תרופות נוספות מקבוצה זו נמצאות בשלבי פיתוח.
טיפול בתרופות מקבוצת מעכבי ארומטז - ארומטז הינו אנזים, שאחראי על השלב האחרון בתהליך ייצור אסטרוגן, בבלוטת יותרת הכליה וברקמת השומן. הטיפול בתרופות אלו, מדכא את ייצור האסטרוגנים באמצעות אנזים הארומטז, ומונע את הגעת האסטרוגן לתאים הממאירים. טיפול זה יעיל רק בקרב נשים אצלן השחלות אינן פעילות לדוגמא: ארימידיקס (Arimidex), פמרה (Femara), ארומזין (Aromasin).
טיפול בתרופות מקבוצת LHRH Agonists - טיפול המעכב לחלוטין את פעילות השחלות ומחקה מצב של בלות שחלתית. ניתן לנשים באופן זמני או קבוע לדוגמא: דקפפטיל ( (Decapeptylו-זולדקס (Zoladex).
טיפול בתרופות פרוגסטיניות - הפועלות על הורמון הפרוגסטרון. אופן פעולתן המדויק אינו ברור, אך סוברים שהן משנות את הסביבה ההורמונלית סביב הגידול. בטיפול זה משתמשים בעיקר כאשר הטיפול ההורמונלי שניתן, הפסיק להשפיע לדוגמא: מגייס ( (Megace ו-פרוורה (Provera).

סרטן השד, מהו?

סרטן השד הנה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ- 4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ - 900 מתות מהמחלה. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ - 90% מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול. שיעורי ההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים בעולם והם דומים לשיעורי ההישרדות מסרטן השד בארה"ב.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד
ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום