כאן שביתה

(0)
לדרג

ביום א' תעבוד מערכת הבריאות במתכונת חלקית, במחאה על האלימות כנגד רופאים - למה זה קורה?

מאת: מערכת zap doctors
מתי זה יגמר?

בתי חולים הם מקומות בעלי פוטנציאל רגישות גבוה, המצב המתוח, הדאגה לשלום הקרובים והבירוקרטיה האימתנית.

אבל לעיתים הפוטנציאל הזה מתלקח למקומות מסוכנים, לפני כמה ימים הותקף רופא בבית-החולים הסיעודי "רעות" בתל-אביב על ידי שני גברים שלא קיבלו את דרכו בטיפול באמם הקשישה.

הרופא (ד"ר דורון צאלי) מאושפז במצב בינוני וסובל מזעזוע מוח, שברים וחבלות בכל חלקי גופו.
כתוצאה מכך, החליטו הרופאים על שביתה חלקית ביום ראשון, העיצומים כוללים את כל הרופאים בכל המוסדות הרפואיים בישראל (בבתי החולים, בקופות החולים ובמרפאות החוץ) ויעבדו במתכונת שבת בלבד, תורים יבוטלו ויתקבלו מקרים דחופים בלבד.

לא פעם ראשונה...

האירוע קרה במחלקה לכירוגיה פלסטית בבית החולים לאחר שאשתו של התוקף, שעברה ניתוח קשה, הועברה לחדר יחיד מתוך התחשבות בסבלה ובסבל המשפחה. הבעל שזעם על העברתה של האשה, פתח בצעקות, חירף, גידף וקילל את הצוות ואף איים כי "יהרוג את כולם". למשמע הצעקות, יצא רופא מחדרו ואז הדף אותו החולה, קילל אותו וירק בפניו.

הרופא שהותקף הגיש תלונה במשטרה. במחאה על האירוע, החליט ועד הרופאים בבית החולים קפלן להפסיק את העבודה עד לשעות הצהריים.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ועד הרופאים בבית החולים קפלן, אמר כי הרופאים נאלצים לנקוט צעדים חריפים של הפסקת העבודה, כיוון שתופעות קשות של אלימות נגד הסגל הרפואי חוזרות ונשנות בכל המוסדות הרפואיים מבלי שיהיה להם מענה. הוא קרא למשרד הבריאות ולשירותי בריאות כללית לפעול לצמצום הנגע הקשה של האלימות וליישם ללא דיחוי את המלצות הוועדה שהקים שר הבריאות ב-1998 לבלימת תופעת האלימות נגד הסגל הרפואי, ביניהן הצבת שוטרים במחלקות רגישות ונקיטת צעדי אבטחה נוספים.

מקרים אלו ואחרים גרמו לאחרונה לעליית המודעות לגבי אלימות כנגד רופאים (שהיתה קיימת תמיד, והחמירה לאחרונה) הרופאים טוענים ש"אולי כשיירצח פה רופא, אנשים יתעוררו" - השאלה היא כתמיד, למה חייבים להגיע לקצה, לפני שמתחילים לטפל בתופעות?

מי מועד לאלימות, ולמה?

בתי חולים אינם מסננים את הנכנסים בשעריהם, ובעת של מצוקה ואנדרנלין מוגבר יש לאנשים שונים נטייה להגיב בהקצנה, הקצנה זו כוללת גם שבירת הנורמות החברתיות המקובלות, דהיינו: אלימות.
ומלבד זאת, העלייה הכוללת במספר מעשי האלימות בחברה לא פוסחת (ואף מודגשת) בבתי החולים, שם לרוב יש "כתובת" (לטובה ולרעה, הרופאים..) כמענה לכל צרכיהם, האלימים והלא אלימים.

מצוקת כוח האדם בבתי החולים בארץ לא מאפשרת לבתי החולים להציב אדם (או יותר) בתפקיד של "מרגיע" - איש צוות שתפקידו להסתובב בין המחכים במסדרונות, להציע אמפתיה, תמיכה, הסברים על הנעשה ואינפורמציה רפואית חיונית (הצבת איש צוות כזה הפחיתה מאוד את מעשי האלימות, כך הוברר במחקרים שנעשו בבריטניה).

פרופיל של תוקף:
על פי מחקרים שנעשו ישנו פרופיל מסויים של פוטנציאל לתקיפה, הפרופיל הנ"ל יכול לסייע לאנשי הצוות הרפואי להיזהר מפני עימותים עם אנשים המועדים לפורענות: על פי המחקרים הפרופיל הטיפוסי של תוקף הוא גבר צעיר, לעיתים תחת השפעת אלכוהול או סמים, ממעמד סוציו אקונומי נמוך, מעניין לציין כי לא נמצא קשר מוגבר בין מחלות נפש לבין פוטנציאל תוקפנות.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום