מהי סוכרת? כל מה שחשוב לדעת

(6)
לדרג

חודש נובמבר הוא חודש המודעות לסוכרת. מהי מחלת הסוכרת? מהם הגורמים למחלה? האם היא ניתנת לריפוי? כל התשובות לכל השאלות

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

1. מהי סוכרת?

סוכרת היא מחלה שבה הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין, או שהגוף מפתח עמידות להשפעת האינסולין, או שני אלו גם יחד. כתוצאה מכך, הגוף לא מנצל את הסוכר שמצטבר בדם, אנרגיה לא מועברת לתאים ולרקמות ורמות הסוכר הגבוהות שמצטברות בדם מופרשות בשתן.

2. מהי סוכרת התלויה באינסולין (סוג 1) וסוכרת שאינה תלויה באינסולין (סוג 2)?

קיימים שני סוגים עיקריים של סוכרת, הנבדלים זה מזה בסיבות למחלה. הסוג הראשון סוכרת סוג 1, מופיעה בדרך כלל בגילאי הילדות או בנערות, ולכן נקראה גם בשם "סוכרת נעורים", אולם יכולה להופיע בכל גיל. בסוכרת סוג 1 תאי בטא שבלבלב אינם מייצרים, או שמייצרים כמות זעירה של אינסולין.

הסוג השני, סוכרת סוג 2 מתפתחת בדרך כלל אצל מבוגרים ונקראה סוכרת מבוגרים. בין 75-90 אחוז מחולי הסוכרת לוקים בסוג זה. לעתים נוטים להתייחס לסוכרת מסוג זה כצורה הקלה יותר של המחלה, אבל הדבר אינו נכון, משום שהסיבוכים לטווח ארוך בסוכרת מסוג זה זהים לסיבוכים בהם לוקים חולי סוכרת סוג 1. ללא טיפול מתאים בסוכרת עצמה, יביאו סיבוכים אלה לעלייה בתחלואה ובתמותה.

מאוד חשוב לעקוב אחר רמות הסוכר בדם. צילום: שאטרסטוק

3. מהם הגורמים לסוכרת?

סוכרת סוג 1
הסיבות והגורמים לסוכרת סוג 1 אינם מובנים דיים. הבעיה בבסיסה נעוצה בהרס תאי בטא שבלבלב, המייצרים אינסולין. ככל הנראה, לחולי סוכרת סוג 1 רמות גבוהות של נוגדנים לתאי בטא ואינסולין, כך שניתן לאמר שהגוף מצוי תחת מתקפה עצמית של המערכת החיסונית. תהליך זה יכול להיגרם מזיהום ויראלי או כימי, או כתוצאה מהתפתחות נוגדנים לאינסולין מן החי.

סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2 נובעת, ככל הנראה, מכשל חלקי של תאי הבטא בלבלב לייצר אינסולין ו/או עמידות של קולטני אינסולין בפני השפעת האינסולין. שוב, הסיבות אינן ברורות לגמרי אך מקושרות עם פגמים בתאי בטא, השמנת יתר, גנטיקה ואורח חיים מערבי מתועש.

4. האם מחלת הסוכרת עוברת בתורשה?

בשלב זה לא לגמרי ברור איזה תפקיד משחקת התורשה בהתפתחות הסוכרת ומחקרים שדנו בנושא זה לא הציגו תוצאות חד משמעיות. מספר כרומוזומים זוהו כמצביעים על סוכרת סוג 1, אבל קיימת שונות רבה בעיקר בין קבוצות אתניות שונות, כך שחלקם של הגנים אינו ברור דיו. ההערכה היא כי תאום זהה של חולה סוכרת סוג 1 יהיה בעל סיכוי של 50% ללקות במחלה. תפקיד התורשה מובהק יותר כשמדובר בסוכרת סוג 2 - לתאום זהה של חולה סוכרת סוג 2 יש סיכוי של 80% ללקות במחלה.

5. מהם הסימפטומים הראשונים של מחלת הסוכרת?

התסמינים הראשונים של סוכרת סוג 1, המופיעים אצל ילדים צעירים, הם: תחושת צמא מתמשכת ותכיפות במתן שתן. סימנים נוספים הם: ראייה מטושטשת, רעב, עייפות ואיבוד משקל. כתוצאה מכך שהגוף אינו יכול לנצל את הסוכר בדם הוא מתחיל לשרוף שומנים וחלבונים לצורך יצירת אנרגיה לתפקוד הגוף. כתוצאה מכך, מצטברים בדם תוצרי פירוק רעילים (קטונים - ketones וחומצות - acids) המביאים למצב הקרוי קטואצדוזיס, שגורם לאובדן הכרה. הסימפטומים הללו יכולים להתפתח במהירות וקורה שלא מבחינים בתסמינים המקדימים עד שהילד/ה מאבדים את הכרתם.

התסמינים הראשונים של סוכרת סוג 2 דומים לאלו שמופיעים בסוכרת סוג 1, אך לעתים נדירות דרמטיים כמוהם. בדרך כלל החולה יחוש בצמא גובר וצורך תכוף להטיל שתן, בעיקר בלילה. תסמינים אחרים המופיעים עם התפרצות המחלה הם: דלקות עור קלות, דלקות בדרכי שתן, שינויים בתיאבון, ותחושת עקצוץ באצבעות. רוב חולי הסוכרת יסבלו ממעט מאוד תסמינים, חלקם לא יסבול מאף סימפטום.

6. מהם תסמיני הסוכרת לאחר גילויה ומדוע הם מתרחשים?

במידה ומחלת הסוכרת מאוזנת היטב ומטופלת כהלכה החולה לא יסבול מסימפטומים שונים. אולם רמות הסוכר בדם משתנות מעת לעת ועלולות לגרום לסימפטומים כאשר הן נמוכות (מצב הקרוי היפוגליקמיה), או כשהן גבוהות (היפרגליקמיה).

היפוגליקמיה עלולה לנבוע מחוסר התאמה של הטיפול (יותר מדי אינסולין או תרופות), אכילה מועטה או איחור בארוחות, או הוצאת אנרגיה פיזית רבה. אבל, היפוגליקמיה יכולה להתרחש גם באופן ספונטני. לכן, כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם, חשוב לאזן בין התזונה, הפעילות הפיזית והטיפול התרופתי.

רוב חולי הסוכרת לומדים להכיר את סימני האזהרה של היפוגליקמיה, הכוללים: רעד, הזעה, עצבנות, ודופק לב מואץ. בהמשך יופיעו בלבול, עלפון, כאבי ראש והפרעות בראייה. על החולה לגרום לעליית רמת הסוכר בדמו, ע"י אכילת מזון או שתייה מתוקה. חולים אלו יתגברו על ההיפוגליקמיה ללא טיפול, אבל מקרים אלו לא נעימים ומשפיעים לרעה על איכות חייהם. במידה ולא תעלה רמת הסוכר, החולה עלול לאבד את הכרתו ואז יזדקק לעזרת צד שלישי כדי לצאת מההיפוגליקמיה על-ידי הזרקת גלוקוז לווריד (אפשרי רק בבית חולים) או הזרקת גלוקגון בשריר (שמוזרק לחולה ע"י כל אדם אחר). היפוגליקמיה נפוצה יותר בקרב חולים המטופלים באינסולין. ככלל, 30% מחולי סוכרת סוג 1 יחוו אירוע אחד או שניים של היפוגליקמיה קלה - בשנה.

היפרגליקמיה מתרחשת כאשר מחלת הסוכרת אינה מאובחנת, או שאינה מאוזנת. היפרגליקמיה קשה ומתמשכת תגרום לקטואצדוזיס עד אובדן הכרה, מצב שעלול להיות בלתי הפיך בסוכרתיים מסוג 1. בסוכרתיים מסוג 2 תגרום ההיפרגליקמיה לאובדן הכרה וזאת, כתוצאה משינויים במאזן מלחים וחומציות הדם. סיבוכים נפוצים יותר של היפרגליקמיה הם סיבוכים כרוניים ארוכי טווח (כמפורט בתשובה לשאלה 11).

7. מה משמעות המונח סבילות נמוכה לסוכר - Impaired glucose tolerance?

גופו של אדם בריא מגיב לעלייה ברמת הסוכר בדם (המתרחשת לאחר ארוחה) על ידי הפרשה מוגברת של אינסולין, שגורמת להורדת רמות הסוכר בדם והעברתו לתאים לצורך ניצול אנרגיה. מצב של סבילות נמוכה לסוכר, קודם לעיתים למחלת הסוכרת, ובו קיימת אי ספיקה והפרעה ביכולת העברת הסוכר מהדם וניצולו כאנרגיה בתאים. במצב זה נחלשת הסבילות לסוכר וכמויות הסוכר בדם עולות וחורגות מהנורמה במיוחד לאחר הארוחות.

זהו הבסיס לבדיקת סבילות לגלוקוז המשמשת, מדי פעם, לאישור אבחון מחלת הסוכרת. רמת הסוכר נמדדת לאחר שהאדם שתה 75 גרם גלוקוז מומס במים. במידה ורמת הסוכר בדמו של הנבדק נותרת גבוהה מהנורמלי לאחר שעתיים, הוא בעל סבילות נמוכה לסוכר. מצב זה אפשרי באנשים שאינם חולי סוכרת, אך מעיד על סיכוי גבוה לפתח את המחלה בהמשך חייהם. באותם מקרים בהם גם רמות הסוכר בצום גבוהות מהנורמה - תאובחן סוכרת.

8. האם מחלת הסוכרת ניתנת לריפוי?

לא. אין מרפא לסוכרת. ניסיונות לפתח השתלת לבלב, או תאי בטא זכו להצלחה מועטה וההתפתחות בתחום זה איטית. מחקרים מבוצעים גם לחיפוש חיסון לסוכרת מסוג 1 אך הם עדיין בחיתוליהם.

9. עד כמה נפוצה מחלת הסוכרת?

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות בעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי בשנת 2000 חיו בעולם 150 מיליון חולי סוכרת. מספרם עתיד להגיע בשנת 2010 ל-220 מיליון. ב - 2025 יגיע מספרם ל-300 מיליון (גידול של 3.9% בשנה). בה בעת, ההערכה היא כי כמחצית מהחולים בסוכרת סוג 2 אינם מאובחנים ועל כל חולה מאובחן, אדם נוסף חולה בסוכרת סוג 2 שאינו מאובחן.

בעוד שמספר חולי סוכרת סוג 2 יעלה ב-40% במדינות מערביות מפותחות, במדינות המתפתחות יעלה מספר החולים ב 170% עקב השינויים התרבותיים ומעבר לאורח חיים דומה לחברה המערבית מבחינת התזונה וההאטה בפעילות הגופנית. כתוצאה מכך, למעלה מ-80% מחולי סוכרת סוג 2 עד שנת 2025 יהיו מהמדינות המתפתחות.

בעולם ישנן יותר נשים חולות סוכרת מגברים עם סוכרת. על אף ההבדלים המשמעותיים בין המדינות ובין קבוצות אתניות שונות, מגמת העלייה תימשך, אם כי ההבדלים בין המינים יפחתו במידת מה. באופן כללי תהיה עלייה במספר הנשים החולות במדינות המפותחות, מאשר במדינות המתפתחות.

10. האם מחלת הסוכרת משפיעה על תוחלת החיים של החולים בה?

הדבר תלוי במהירות האבחון, בגיל החולה ובמשך המחלה. סוכרת סוג 1 מקצרת את תוחלת החיים ב-5-10 שנים. אחוז התמותה בקרב חולי סוכרת סוג 2 בגיל העמידה כפול מאנשים בריאים בני אותו גיל.


11. מהם סיבוכי המחלה בטווח הארוך?

הסיבוכים זהים בסוכרת סוג 1 ובסוכרת סוג 2, אבל אצל חולי סוכרת סוג 1 הסיבוכים מופיעים בשלב מוקדם יותר בחיים, בשל משך המחלה. הסיבוכים נובעים ברובם כתוצאה מנזק מצטבר לכלי הדם הקטנים וחוסר איזון של רמות הסוכר בדם. אלו כוללים, נזק לעיניים שעלול להוביל לעיוורון, פגיעה בכליות שעלולה לגרום לאי ספיקת כליות ופגיעה עצבית, בעיקר בעצבי החישה ובעצבים המסדירים אוטומטית תפקודים, כמו לחץ דם.

כמו כן, נגרמים נזקים לכלי הדם הגדולים בשל טרשת עורקים, הבאים לידי ביטוי במחלות קרדיו-וסקולריות: מחלת לב כלילית - מחלה של העורקים הכליליים המזינים את הלב - שעלולה לגרום לכאבים בחזה או לאוטם שריר הלב, מחלות בכלי הדם המובילים דם למוח שעלולות לגרום לשבץ מוחי, ומחלות בכלי הדם ההיקפיים, המחלישות את אספקת הדם לרגליים וגורמות לכאבים בהליכה, ובמקרים חמורים יותר להיווצרות נמק וקטיעת גפיים.

השינויים בכלי הדם עלולים בטווח הארוך לגרום לבעיות ברגליים, בעור, במפרקים, במערכת העיכול ובתפקוד המיני. מחקרים בשנים אחרונות הוכיחו מעל לכל ספק שניתן להפחית את הסיבוכים הללו על ידי הקפדה על רמות סוכר קרובות ככל הניתן לנורמה ועל ידי חזרה לאורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ולפעילות גופנית (ראה שאלה 18).

12. כיצד מטפלים בסוכרת?

הטיפול בסוכרת הוא אינדיבידואלי ומותאם לכל חולה וחולה. חולי סוכרת חייבים לשלוט בצריכת הפחמימות, בהתאמה לטיפול, כדי לוודא שהם צורכים אנרגיה בהתאמה ליכולת ניצול הסוכר המוגבלת של גופם.

הטיפול התרופתי כולל זריקות אינסולין בסוכרת סוג 1, וטיפול בעזרת כדורים בסוכרת סוג 2. חלק מחולי סוכרת סוג 2 מטופלים בכדורים ובאינסולין יחד, או באינסולין בלבד.

13. מהו אינסולין?

אינסולין הוא הורמון המיוצר בתאי הבטא בלבלב ומסדיר את חילוף החומרים של הפחמימות (סוכרים) והשומנים. בין השפעותיו, מעודד האינסולין את ספיגת הסוכר בתאי הגוף. ישנם סוגים שונים של אינסולין להזרקה, הנבדלים זה מזה בתחילת פעילותם (איטי או מהיר) ומשך פעולתם (קצר, בינוני, ארוך וארוך מאוד).

רוב חולי הסוכרת מטופלים באינסולין ממקור הומני, שהוא אינסולין המיוצר בהנדסה גנטית, ומבנהו הכימי זהה לאינסולין המיוצר ע"י הלבלב. מעט מאוד אנשים מטופלים באינסולין המופק מפרות או חזירים, שלהם מבנה מולקולרי מעט שונה.

14. כיצד האינסולין ניתן לחולי סוכרת?

אינסולין ניתן באמצעות זריקות תת עוריות. לאחר ההזרקה האינסולין נכנס לזרם הדם, מתפזר בגוף ונישא על ידו בגוף. האינסולין "מסתנן" החוצה מזרם הדם ונקשר על גבי תאי השריר והשומן. האינסולין "פותח" את התא בפני הסוכר. הסוכר הופך מאוחר יותר לאנרגיה. לא ניתן ליטול אינסולין דרך הפה, משום שהאנזימים בקיבה הורסים אותו.

בדרך כלל חולי סוכרת סוג 1 מזריקים בין 2 - 4 זריקות אינסולין ביום כדי לשמור על רמת אינסולין נאותה בדם ולהגביר רמת אינסולין לפני ארוחות. רוב חולי סוכרת סוג 2, הזקוקים לאינסולין, מזריקים אינסולין פעמיים ביום.

15. מהו אינסולין ממקור הומני ומהו אינסולין אנאלוגי?

אינסולין הומני, כלומר זהה לאינסולין המיוצר בגופנו, הוצג לראשונה בשנות ה-80'. אינסולין הומני הוא האינסולין הטהור ביותר שמוכר כיום. הוא מיוצר בטכנולוגיות חדשות של הנדסה גנטית וניתן להפיקו באמצעות שמרים או חיידקים. אינסולין הומני זהה לאינסולין הפיזיולוגי אך הוא מוזרק באופן חיצוני דרך העור ועל כן פעילותו איטית ונמוכה יותר ביחס לאינסולין הפיזיולוגי המופרש ישירות לזרם הדם.

על מנת לענות לצרכים השונים הנובעים מההזרקה החיצונית, פותחו אינסולינים אנלוגים, השונים מעט בהרכבם ועקב כך מעניקים לחולים אפשרויות טיפול נוספות. דוגמא ראשונה לאינסולין אנלוג הינו האינסולין מהיר הפעולה. באינסולין זה בוצע שינוי כימי שבו אחת מחומצות האמינו המרכיבות את האינסולין הוחלפה באחרת. שינוי זה גורם להחלשת החיבור בין יחידת אינסולין אחת לשנייה, דבר אשר מאפשר לאינסולין להיספג במהירות לדם ולפעול מיידית. עקב כך, אינסולין אנלוג דומה יותר בפעילותו לאינסולין הפיזיולוגי, כלומר: תגובה מהירה ורמה גבוהה לזמן קצר.

16. מהם הטיפולים התרופתיים הנוספים בסוכרת מסוג 2?

קיימות מספר תרופות, המיוצרות בצורת טבליות, ומורידות את רמות הסוכר בדם, על ידי עידוד הלבלב להפריש אינסולין והגברת השפעתו של האינסולין. על מנת שתרופות אלו יהיו אפקטיביות, הלבלב צריך לתפקד ולכן תרופות אלו משמשות לטיפול בחולי סוכרת סוג 2. מלבדן, קיימות קבוצות נוספות של תרופות "עוקפות לבלב", שאינן מפעילות את הלבלב ולא פועלות באמצעות ייצור או שחרור אינסולין. תרופות אלו ניתנות לחולי סוכרת סוג 2, כאשר דיאטה ופעילות גופנית לא מאזנים היטב את רמות הסוכר.

אינסולין ניתן באמצעות זריקות תת עוריות. צילום: שאטרסטוק

17. מהן תופעות הלוואי של הטיפול?

הבעיה הגדולה ביותר בטיפול באינסולין ובחלק מהתרופות הניתנות דרך הפה היא היפוגליקמיה, הנגרמת כתוצאה מחוסר איזון בין מנת התרופה לצריכת/הוצאת אנרגיה. בטווח הארוך עלול השימוש באינסולין לגרום לנוון השכבה השומנית התת-עורית, כתוצאה מהזרקות אינסולין חוזרות ונשנות. חלק מהתרופות הניתנות דרך הפה גורמות להפרעות בדרכי עיכול וכאבי ראש.

18. מדוע חשוב לעקוב אחר רמות הסוכר בדם ובשתן אצל חולי סוכרת?

אחד המחקרים הקליניים החשובים בנושא סוכרת: DCCT- The Diabetes Control and Complications, הראה כי ניתן להפחית את הסיכון ללקות בסיבוכים בטווח הארוך על ידי ביצוע מעקב הדוק אחר רמות הסוכר בדם ושמירה על רמות סוכר קרובות לנורמה, וכן על ידי הזרקות תכופות של אינסולין (4 פעמים ביום). הדבר דורש מן המטופל מוטיבציה רבה והוא נזקק לתמיכה מצוות מטפלים רב מקצועי.

רמות הסוכר המומלצות הן: בצום - עד 120mg%, שעתיים לאחר האוכל עד 160mg%, תוך הכרה בעובדה שמפעם לפעם רמות הסוכר יהיו גבוהות מהנורמה. בדיקות דם (ושתן) קבועות חיוניות בחולי סוכרת, כדי לוודא שהטיפול ניתן במינון הנכון ולהפחית את הסיכון ללקות בהיפוגליקמיה.

בדיקות חיוניות נוספות, שעל חולי הסוכרת לבצע הן: בדיקת המוגלובין מסוכר (Glycated Haemoglobin), המצביעה האם בטווח של 12 שבועות רמות הסוכר היו מאוזנות כהלכה. בדיקה נוספת היא חלבון בשתן, שנעשית כדי לעקוב אחר מידת הנזק שנגרם לכליות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום