האם יש מגיפה בפתח?

(0)
לדרג

האם זו הפחדה גרידא או סכנה ממשית? משרד הבריאות מתריע על התפרצות אפשרית של מגיפת שפעת

מאת: סימנים מדאיגים למגפת שפעת עולמית העלולה להתפרץ בישראל: ללא טיפול תרופתי מונע עלולים למות מהמחלה בישראל כ- 2,900 בני אדם. בנוסף,ע"פ ההערכות יחלו במחלה כ-1,600,000 ישראלים וכ- 10,000 מהם יזדקקו לאשפוז בבי"ח.
ד"ר אלכס לוונטל, ראש שירותי בריאות במשרד הבריאות: "יש צורך בתוכנית חירום לאומית"

כבכל כמה זמן יוצא משרד הבריאות בהודעה דרמטית, על האמת שבהקף הבעיה ועל הסכנה:

ח"כ שאול יהלום, יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת: " זהו מחדל חמור ביותר. ידוע לנו שקיים טיפול תרופתי מונע למחלה שצריך להיות במאגר התרופות ועתיד להציל את חייהם של אלפי בני אדם, אולם, בגלל עניינים תקציביים עד לרגע זה ממשלת ישראל לא עשתה את הנדרש ולא רכשה את התרופות. כל דקה חשובה, אני קורא לממשלה לעשות את כל הדרוש בהליך חירום מיידי. "

על הועדה, על השפעת, עלינו

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ,בראשות ח"כ שאול יהלום, דנה היום בהיערכות משרד הבריאות להתפרצות מגפת השפעת העולמית. הדיון התקיים ביוזמתו של ח"כ אריה אלדד, חבר הועדה.

רקע: בשנים האחרונות ישנם מספר סימנים מבשרים המעידים על סבירות גדלה והולכת להופעת זנים של שפעת פנדמיים (פנדמייה= מגפה עולמית).
ארגון הבריאות העולמי עוסק כל שנה בתחזית שפעת, רצת בדומה לתחזית מזג האויר. וירוסי השפעת מגיעים אלינו כמעט תמיד לאחר שהיו בחורף של חצי הכדור הדרומי, בעיקר מהמזרח הרחוק.
יש ניטור מתמיד על זני השפעת, ובהתאם לתחזית גם מורכב החיסון (הוא מכיל חיסון נגד 4 זנים, מתוך אלפים מוכרים).
שתי סיבות אפשריות למגפה קשה, האחת חזויה מראש (א), והשניה נתונה ליד המקרה (ב):
א. זוהו זנים אלימים במיוחד
ב. התחזית כשלה, והזנים המתקיפים הם לא אלו שהיו בחיסון, ואז כל האוכלוסיה שבסיכון אינה מחוסנת (למרות שקיבלה זריקה).
לגבי חיסוני שפעת - ההמלצה הפורמלית היא כידוע לקשישים וחולים כרוניים, אבל יש תוספת קטנה: לכל המעוניין. חולים כרוניים כולל גם ילדים אסתמטיים, פגים עם בעיית נשימה, וכל מחלה כרונית אחרת.

מי שבא במגע עם חולים כרוניים (למשל מטפל בהורה חולה) טוב יעשה אם יחוסן על מנת להקטין את הסיכוי שידביק אותם. מי שעובד עם קהל רב, על אחת כמה וכמה.
ניפוץ מיתוס:
נזלת ושיעול רגילים אינם שפעת. זה נקרא Common Cold.
שפעת אמיתית היא מחלה קשה יחסית, מלווה בחום גבוה, כאבי שרירים, ועוד סימנים מערכתיים (כלומר כלל גופיים) מחוץ למערכת הנשימה. הנזלת אינה מסוכנת, השפעת בהחלט עשויה להיות מסוכנת, בעיקר לרגישים (ומכאן ההמלצה לחיסון) הערכת מרבית המומחים הינה כי השפעת הפנדמית הבאה היא בלתי נמנעת, אך לא ניתן לחזות מראש את מועד הופעתה. ארגון הבריאות העולמי קרא בכנס חירום במרץ 2004 להאיץ את תוכנית ההתגוננות. מדינת ישראל הקימה ועדה לאומית להיערכות לשפעת פנדמית.
נגיף השפעת מסוג A , התוקף גם עופות ויונקים, הוא הגורם העיקרי לשפעת פנדמית ( במקרה זה נוצר נגיף פנדמי מזן חדש בעקבות החלפת מידע גנטי בין נגיפי בעלי- חיים , לרוב עופות, ונגיפי בני אדם הנמצאים בגוף) - כנגד זן זה אין לאדם חיסון טבעי, וכאשר נגיף מעין זה מפתח יכולת הדבקה מאדם לאדם, עלולה להיווצר מגפה עולמית קטלנית.
נכון לחודש פברואר תועדה תחלואה בשפעת העופות בבני-אדם, בשתי מדינות בלבד: ויאטנם ותאילנד. בסה"כ אובחנו 33 מקרי שפעת העופות מזן A בבני אדם, 22 מהם נפטרו. כ- 70% מהחולים היו בני 20 שנה או פחות. בחודש וחצי האחרונים אובחנו מקרים נוספים של שפעת מסוג זה בתאילנד.

תכנית חירום לאומית?

למעשה, הפתרון התרופתי היחיד לצמצום הקף התחלואה הוא תרופות אנטי-ויראליות, שינתנו למניעה וטיפול בשפעת מהזן הפנדמי. משרד הבריאות קובע, כי אם לא יוכן מראש מלאי מספק של תרופות אנטי-ויראליות, לא יהיה ניתן להשיגן ב"זמן אמת". על כן ,סבור משרד הבריאות כי יש לרכוש מוקדם ככל האפשר את התרופות בכדי ליצור מאגר תרופות לשעת הצורך. עוד עולה כי רכישת ואגירה של תרופות אנטי-ויראליות לא רק יסייע להקטנת תחלואה ותמותה, אלא גם יביא לחיסכון כלכלי ניכר ביותר.
מומחים צופים כי ללא טיפול תרופתי הולם עלולים לחלות במחלה בישראל כ- 1,600,000 בני אדם, בתוכם כ- 780,000 יזדקקו לביקור רופא, וכ- 10,000 חולים יזדקקו לאשפוז ו2,9000 מקרי תמותה (מתוך דו"ח תוכנית ההיערכות הלאומית לשפעת, משרד הבריאות)

ד"ר אלכס לבנטל, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "הנושא של השפעת הפנדמית הוא לא רק עניין של מערכת הבריאות, הנזק הכלכלי בעקבות המחלה יכול להגיע לשיעורים גבוהים מאד, התוכנית צריכה להיות לדעתי של כלל המדינה. יש תוכנית, ויש צורך בתוכנית לאומית, אשר תהפוך לרשמית רק כשהיא תוצג בממשלה. הטיפול האנטי-ויראלי כולל תרופה שמחירה גבוה מאד. עד לפני מספר חודשים כל מדינות העולם ידעו שצריך להכין מלאי תרופות אבל לא הכינו. בזמן האחרון ארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה ויפן הזמינו את התרופה, ובינתיים היצרנית,חברת התרופות רוש צריכה לעמוד בעומס הייצור. ככל שישראל מאחרת בהזמנת ורכישת התרופות יארך זמן ההמתנה עד לקבלתן. עלות רכישת התרופות כ-60 מיליון שקלים".

שגיא בלשה, משרד האוצר: "יש מגבלות תקציביות, העברנו למשרד הבריאות תקציב של 200 מיליון שקל לצרכים מיוחדים, משרד הבריאות צריך להחליט מהו סדר העדיפויות שלו".

פרופ' מנפרד גרין, ראש המרכז לבקרת מחלות, משרד הבריאות: "זה נושא תקציבי ולא נושא בריאותי, אין לנו תקציב למניעת השפעת ולטיפול בה. אי אפשר ללחוץ על משרד הבריאות להעביר תקציב שוטף לצורך העניין, אי אפשר שיוותר על דברים חיוניים אחרים הכרוכים אף הם בחיי אדם".

אבי דנציגר , מנכ"ל חברת התרופות רוש בישראל: "זמן ההכנה של תרופת תמי פלו , למניעה וטיפול בשפעת, הוא 3 חודשים, ככל שישראל תחכה יותר יהיה קשה יותר להשיג את התרופה וזמן ההמתנה יארך, זאת גם בגלל הביקוש העולמי ההולך וגובר לתרופה".

ח"כ שאול יהלום, יו"ר ועדת הבריאות: " זהו מחדל חמור ביותר, הובהר בישיבה של ועדת הבריאות שיש סכנה ממשית למחלת השפעת להתפרץ בעולם כולו ובישראל, אם לא יעשה דבר ימותו פה אלפים. ידוע לנו שקיים טיפול תרופתי מונע למחלה שצריך להיות במאגר התרופות ועתיד להציל את חייהם של אלפי בני אדם, אולם, בגלל עניינים תקציביים עד לרגע זה ממשלת ישראל לא עשתה את הנדרש ולא רכשה את התרופות. זו טעות נוראית גם מבחינה כלכלית. כל דקה חשובה, אני קורא לממשלה לעשות את כל הדרוש בהליך חירום מיידי. משרד האוצר חייב לתת לנושא תקציב מיוחד- תקציב חירום, משרד הבריאות במחנק תקציבי ו200 מיליון השקלים שהעביר האוצר לצרכים מיוחדים הולך לפגיות שנמצאות בישראל במצב נורא, לטיפול רדיותרפי בסרטן , לשיפור סל התרופות. לשפעת יש לתקצב ולאשר תוכנית חירום לאומית."

בואו לדבר על כך בפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום