כוכב נולד - בייבי יוגה

(0)
לדרג

מה עומד מאחורי המותג המוצלח "בייבי יוגה"? מה הקשר ליוגה "אמיתית" והאם יש פוטנציאל לנזק?

מאת: דנה פלג

באדיבות מגזין "הורים וילדים"

שדה המוקשים של ההורות

למי שנכנס בימים אלה לשדה המוקשים של ההורות, יהיה קשה מאוד להימלט מהמושג "בייבי יוגה". היוגה לתינוקות פורחת על לוחות המודעות, בין האמהות בגינה וכמעט בכל מפגש של הורים צעירים. היא נשענת על הפופולריות הגואה של היוגה ועל טרנדים רוחניים שחודרים לעולם ההורות. אולם בניגוד ליוגה שדורשת מהמשתתף מחויבות לדרך חיים, בשיעורי "בייבי יוגה" אפשר למצוא אמהות רבות שמודות כי הגיעו לשיעורים רק משום שזהו הטרנד העכשווי הכי מדובר בעיר.
את שיטת ה"בייבי יוגה" הביאה לארץ אלכסנדרה, מיילדת יהודייה שחיה שנים רבות ברוסיה ולמדה את השיטה מד"ר איגור צ'רקובסקי, אבי לידות המים ברוסיה. אלכסנדרה לימדה את ההורים שהגיעו אליה ללידה, להשתמש בגישת הבייבי יוגה, וכך החלה בהפצת השיטה בישראל.
רוני רות שלב, מדריכת "בייבי יוגה" בתל אביב ופרדס חנה מזה שנתיים וחצי, ועוסקת ביוגה כבר 15 שנים, למדה את השיטה במשך שנה אצל רות זימרן, שלמדה אותה מאלכסנדרה עצמה.

התינוק נולד

"לדעתי, תפיסת ה"בייבי יוגה" קיימת כבר 3,000 שנה, ממש כמו היוגה", אומרת רוני רות שלב, "אבל הסיפור המודרני שלה קשור לד"ר צ'רקובסקי, שעדיין חי ופועל ברוסיה. לצ'רקובסקי, שעובד מטפל בתינוקות בטיפולי מים, נולדה לפני כארבעים שנה בת שהייתה פג, וכל התחזיות צפו לה עתיד לא מבטיח. ד"ר צ'רקובסקי לא קיבל את הגזרה והתחיל לעשות איתה פעילות מוטורית שכללה מתיחות והצלבות - תרגילים שהכיר מאימוני היוגה האישיים שלו. הוא תרגל איתה יום יום והביא אותה למקום נורמלי לגמרי מבחינה התפתחותית. בעקבות זאת, הוא החל לפתח את השיטה לצורך טיפול בילדים עם בעיות.
"במקור, התרגילים פותחו לקידומם של ילדים עם בעיות מוטוריות קשות. בחלק מהמקרים התוצאות היו מרשימות. כתוצאה מכך החלו ללמד ולתרגל ילדים בריאים. צ'רקובסקי ראה שאחרי התרגילים בשכיבה הילדים מגיעים לשלב שבו הם הרבה יותר דינמיים ואקטיביים, וכך למעשה התפתח כל החלק של ההתעמלות האווירית. מדובר על שלב שמתרחש באופן טבעי עם הילדים שמחפשים הרבה תנועה. משם זה התגלגל".

ומה יש היום בשיעורי ה"בייבי יוגה" בישראל?
"בלתי אפשרי לדבר על תכנים שקיימים בכל שיעורי ה"בייבי יוגה", כי כל מדריך עובד על פי תפיסתו האישית. אין הסמכה של גוף אקדמי או מקצועי שמלמד את כל מדריכי ה'בייבי יוגה', על פי תורה מוכתבת מראש. היוגה לתינוקות מושתתת על יסודות היוגה הכלליים ויש עקרונות מובילים שחשוב להיצמד אליהם, אבל אפשר כמובן להוסיף תרגילים. אני, למשל, הוספתי תרגילים שמתאימים להערכתי לתינוקות ישראלים. אני מגיעה מרקע של יוגה ושיאצו ויש לכך השפעה על התכנים והפעילויות בשיעורים שלי".


התינוק מתרגל ומעופף

שיעורי "בייבי יוגה" בנויים כקורסים בעלי מספר מפגשים קבוע. בקורס ההיכרות הראשון, ישנם כ 8 עד 10 מפגשים בני שעה וחצי שבהם לומדים ההורים עיסוי לתינוקות, תרגילי יוגה, מתיחות ותנוחות שבאות מהיוגה אך מותאמות לתינוקות, תנועה למפרקים, פיתולים ועוד.
רות שלב: "יש התמקדות בעיסוי כמגע משחרר ופותח, וכן מיקוד במפרקים כנקודות החיבור של האיברים בגוף. מטרת התרגילים היא לפתוח את התנועה, להגדיל את טווח האפשרויות של התינוק ולגרום לזרימת דם טובה יותר - זאת אחרי שהתינוק שכב מכווץ ברחם כל כך הרבה חודשים.
"בשיעורים שלי יש שימוש רב בקול כגורם מרגיע ופותח מחסומים. הקול עובד על המרכזים האנרגטיים בגוף, כל צליל עובד על אזור אחר ויש לכך השפעה פיזיולוגית. הקול משחרר חומר במוח שמשמש כמשכך כאבים טבעי במצבים שבהם התינוק נמצא במצוקה".

רוב האנשים חושבים שבשיעורי "בייבי יוגה" לומדים להניף את התינוקות לאוויר בכל מיני מצבים לא טבעיים.
"נכון שהרבה פעמים אנשים חושבים ש'בייבי יוגה' הוא מעין התעמלות אווירית לתינוקות. אבל חשוב לי להגיד שזה ממש לא אותו דבר".

כלומר, ההנפות הן לא חלק מה"בייבי יוגה?"
"יש כמובן קשר. ההתעמלות האווירית קיימת, אולם זו מיומנות שדורשת הרבה מאוד הכנה.
בשיטה שלמדתי, נלמדו גם ההנפות. אולם אחרי שלמדתי את הטכניקה, ראיתי שיש צורך לעשות הפרדה מאוד ברורה בין 'בייבי יוגה' על הקרקע לבין ההנפות (ההתעמלות האווירית). מדריכים לא מקצועיים לקחו את זה לכיוון שהפחיד אותי, ולכן החלטתי לעשות שני קורסים נפרדים, אך קשורים זה לזה. כך אני מכינה את ההורה והילד ומסייעת להם לרכוש מיומנויות לקראת ההנפות.
"חשוב להבין שהמתיחות והתנוחות שתינוקות עושים בשכיבה, זהים מבחינת האפקט שלהם להנפות שמבצעים תינוקות גדולים יותר בעמידה. זה שלב התפתחותי אחר שהילד עובר אליו עם הזמן".

שי זילברבוש, מנהל "צעד ראשון - ליווי התפתחותי לתינוקות", מספר על הפעם הראשונה שבה ראה את ההנפות של ה"בייבי יוגה". "הייתי בשיעור בו ישבו אמהות רבות והיה שם אב אחד שביצע את תרגילי ה'בייבי יוגה' עם כל ההנפות. כל האמהות שראו את זה - הזדעזעו, ממש החסירו פעימה. זה אמנם מרשים לצפייה מהצד, אבל זה בהחלט לא מתאים לכולם.
רק מי שיש לו מספיק מיומנות יכול לבצע את ההנפות ואת תרגילי ה'בייבי יוגה' בביטחון, וכל זה בניגוד גמור לשאיפתי ולשיטתי, שבה כל אמא יכולה ליישם את התרגילים באופן פשוט ויעיל, ללא מיומנויות שדורשות תרגול רב".

התינוק מתפתח מהר (מדי?)

"המסר של תרגול ה"בייבי יוגה" הוא לשחרר", אומרת רות שלב. "התרגול בנוי על נקודות אחיזה ותמיכה של ההורה, שפותחות לילד אפשרויות. אנחנו מבקשים לומר לתינוקות שלנו, שאנחנו סומכים עליהם, שאנחנו מאמינים שהם יכולים לעשות המון דברים. אנחנו תמיד פה, מהצד, מעודדים אותם ללכת בדרך עצמאית ואישית. והמסר עובר. אחרי כמה פעמים שבהן אני מראה לתינוק בן שישה שבועות איך להתהפך - הוא עושה את זה לבד! אני נמצאת שם להזכיר, לגרות ונותנת לו להמשיך הלאה לבד. היוגה היא למעשה כלי עבודה לאדם להתפתח ולפתח את היכולות שלו, הן יכולות חשיבה והן אמונה עצמית. ומבחינתי, תינוקות ומבוגרים זה אותו דבר".

מתי אפשר להתחיל?
"אפשר להתחיל כבר מגיל אפס. יש תרגילים שאפשר לעשות לניקוז נוזלים ופתיחת הנשימה ולהסתגלות. תרגילי היוגה יכולים לתת לתינוק שרק נולד פתיחה טובה יותר, וזאת משום שהתרגילים עוזרים לזרימת הדם טובה לכל המקומות בגוף, ובעיקר למפרקים".

יש גיל שבו קשה להתחיל?
"הגיל הבעייתי יותר הוא הגיל שבו התינוקות מתחילים בתנועה עצמאית. אז כבר קשה לדרוש מהם לשבת רגע בשקט, אחרי כל אותם חודשים שבהם שאפו כל כך לתנועה. אבל יוגה אפשר כמובן להתחיל גם בגיל 80.
"מעבר לתרגול הגופני, קיים גם הקשר שנוצר בין האם הרה לילד. התרגול הזה מחדד את התקשורת הלא מילולית ומגביר את הביטחון של התינוק בהוריו".

טוב, אבל זה משהו שנוצר בכל אינטראקציה של אחד על אחד, גם בחוג שחייה למשל...
"נכון, וזה מבורך. אבל יוגה היא אורח חיים שמשפיע בהרבה רמות. חשוב שהתרגול ילווה בתזונה נכונה ובתקשורת נכונה עם בני הבית, אבל אני ממליצה לכולם לבוא. אני יודעת ש70- אחוז מהאמהות מגיעות לשיעורים רק כי זה IN לעשות יוגה. אבל העובדה שהן באות, נפגשות ומתרגלות עם הילדים - זה כבר טוב. זאת גם אחת הסיבות שהפסקתי ללמד את ההנפות. הן דורשות סוג אחר של רצינות, של תרגול".
"הורים מזהים היום את החשיבות שבהתייחסות לשנתיים הראשונות של חיי תינוקם", מסכים גם זילברבוש. "מבחינתי, כל פעילות שבה ההורים מבלים זמן אמיתי ואיכותי עם הילדים, זמן המלווה בקשב, באינטראקציה, היא מבורכת. ואם זה בשיעורי "בייבי יוגה" עם מדריך מקצועי ומוסמך, זה בהחלט בסדר".

זה לא בעייתי שתינוק בן שישה שבועות כבר מתהפך?
"בייבי יוגה לא מקדמת התפתחות מוטורית. זה עניין גנטי, לא משהו שיש לנו שליטה עליו", אומרת רות שלב.
זילברבוש: "מרבית התרגילים על הקרקע עם התינוקות לא מפתחים אותם מוטורית, והם יתפתחו בכל מקרה בקצב שמתאים להם. אבל התרגול מאפשר להם לנצל את היכולות האישיות שלהם באופן מרבי".

ממה יש להיזהר: שימו לב שתינוקכם לא יפגע

רוני רות שלב, מזהירה ממדריכים לא מקצועיים. "חשוב לבדוק מה הניסיון שיש למדריך ביוגה. למרות שאין ב'בייבי יוגה' הבסיסית סכנה מרובה, כדאי לתרגל עם מישהו שיודע מה הוא עושה".
זילברבוש: "הורים אומרים לי: 'תראה, התינוק מחייך, סימן שהוא נהנה'. אבל הרבה פעמים הם לא מבינים שתינוק מחייך גם מתוך פחד. וחשוב מאוד לוודא מה באמת קורה לו".
עוד נקודות לתשומת לבכם בעת התרגול ואחריו:

* הסתכלו על כפות הידיים ועל גוף התינוק: אם כפות הידיים קפוצות, אם המרפקים לא מתיישרים והברכיים לא מתיישרות והגוף מאיזו סיבה שהיא נוקשה, סימן שהתינוק נבהל, וכתוצאה מהחוויה הוא נכנס לרפלקס מורו או רפלקס הבהלה.
* לפעמים כשתינוק נבהל, הוא לא בוכה אלא עוצר את נשימתו. זילברבוש: "הורים לא מיומנים או מדריכים לא מיומנים עלולים לא לראות את הדברים, או לא להבין את משמעותם. התינוק לא תמיד יגיב בבכי במצבי בהלה, אלא בעצירת נשימה - וזה מסוכן".
* בהנפות יש חשש שתיווצר פריקה. בעת הנפה התגובה הטבעית של התינוק היא חשש מפני נפילה, ואז הוא מגיב ברפלקס מורו (המיוחס לבהלה). במצב כזה כל הגוף מתקשה, ויש סכנת פריקה. לעומת זאת, אם עושים את זה בעדינות ולאט לאט, התינוק כל כך נהנה שהוא פשוט מרפה את הגוף שלו וסומך על המטפל, ואז אפשר לעשות עם הילד כמעט כל דבר.
* לא מתאים לילד היפותומי. רות שלב: "כיוון שאין מיון בריאותי למצטרפים ל'בייבי יוגה', אתם מאוד תלויים במדריך. מדריך מקצועי יכול להבחין מתי יש בעיה. עם ילד היפותומי למשל, לא נכון לעשות חלק מהתרגילים, אבל אם המדריך חסר ניסיון ואינו מבחין בכך, זו עלולה להיות בעיה". גם זילברבוש מצביע על בעיה באבחון בעיות ספציפיות. "יש ילדים שיכולים לסבול מגמישות יתר במפרקים כתוצאה מתרגול מפרקים מוגבר. כמו כן, הרבה בעיות נובעות משיווי משקל, ותינוק כזה - אם אינו מאובחן נכון, עלול להגיב באופן קשה על התרגול בבייבי יוגה".

משרד הבריאות מזהיר את ההורים בכל טיפות החלב מפני הנפת תינוקות... אבל מייחס את ההנפה לגישה טיפולית אחרת. על "בייבי יוגה" לא שמעו שם

ב 23 באוקטובר 2003, פרסם העיתון "מעריב", את הידיעה הבאה : "משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני שיטת טיפול חדשה בתינוקות המוצעת להורים במכונים פרטיים העוסקים בפיזיותרפיה. השיטה המכונה 'צעד ראשון', מבוססת על טלטולים והנפות של תינוקות", ובמשרד הבריאות מתריעים: ''טלטולים של תינוקות ופעוטות מסוכנים ביותר, ועלולים לגרום נזק מוחי ומוות''.
שלוש פיזיותרפיסטיות במשרד הבריאות דיווחו לאחרונה כי למכונים להתפתחות הילד הופנו תינוקות שטופלו בשיטה החדשה, והם נזקקו לאבחון התפתחותי ולפיזיותרפיה.

''השיטה מבוססת על טלטולים עזים והנפות סיבוביות באוויר של תינוקות, כשהם אחוזים בידיהם או בכפות רגליהם וראשם כלפי מטה'', מסביר פרופ' יונה אמיתי, מנהל המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות. "מאחר ובישראל אין רישוי מוסדר לפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, יש קושי בנקיטת צעדים חוקיים כלפי המכונים המשתמשים בשיטה".
פרופ' אמיתי פנה לאחרונה לרופאי המחוזות של משרד הבריאות ומנהלי קופות החולים, בדרישה להזהיר הורים מפני טלטול של תינוקות ופעוטות. ''לפעמים מקפיצים תינוקות בחתונות או בשמחות, בלי להיות מודעים לנזק שעלול להיגרם'', הוא מסביר. ''אצל תינוקות עד גיל שנתיים, הראש גדול וכבד יחסית,שרירי הצוואר חלשים, ולכן יציבות הראש בתנועות נמרצות נמוכה יותר''.
במכתב שנשלח לכל טיפות החלב בארץ, מתבקשות אחיות טיפת חלב להזהיר את האמהות מפני שיעורי "צעד ראשון". על "בייבי יוגה", אין במשרד הבריאות שום הנחיות.
שי זילברבוש, מנהל "צעד ראשון", נחרד למראה הידיעה. " אף אחד לא בא לשיעורים שלי וראה מה אני עושה. מעולם לא הנפתי תינוק ואין מקום בשיטתי לתרגול כזה כלל וכלל.
בפגישה שערכתי במשרד הבריאות, התבקשתי להוכיח שאינני עושה את הדברים הללו באמצעות ביקורת של רופא מומחה ו/או נוירולוג מוסכם שיבוא ויצפה בשיעורים ויחווה את דעתו.
"לקחו את 'בייבי יוגה', והדביקו לה תווית שזה 'צעד ראשון', ולכי תשכנעי אותם שזה לא אני.
איך אפשר לקבוע קביעה כל כך חד משמעית בלי לבדוק את אמיתות הדברים? אמהות מתקשרות אלי מפוחדות וטוענות שנאמר להן בטיפת חלב להיזהר מפני. המזל הוא שאמא הצופה בשיעור על פי שיטתי, מבינה שההנפות הן ממני והלאה. אולם מדובר בפגיעה עצומה ולא מוצדקת שנעשתה בלי לבדוק".
דובר משרד הבריאות, רובי שטינברג, מסר בתגובה כי שיטת ה"בייבי יוגה" אינה מוכרת כמקצוע רפואי או פרא רפואית, ולכן אין למשרד כל הנחיות לגביה.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום