"יבש לנו בגרון..."

(6)
לדרג

על אחד הסימפטומים המציקים ביותר: יובש הפה, מה זה אומר? ממה זה נובע ומה הקשר לריח פה רע?

מאת: מנסים לבלוע, והאוכל נתקע, מנסים לבלוע רוק, והכל צחיח, קשיים באכילת מזון מוצק או בהטבת הפה עשויים להצביע על בעייה. יובש בפה הוא לא מחלה בפני עצמה, אלא סימפטום לבעייה אחרת, ויכול לגרום לבעיות תזונה או לריח פה רע.
אז למה זה קורה לנו?

יש מגוון של סיבות שבאופן ישיר או עקיף עשויות לפגוע בייצור הרוק ובלחלוחית הפה:

סיבות תרופתיות: תכשירים אנטי אלרגיים, תרופות להורדת לחץ דם, תרופות אנטי דכאוניות, משתנים ותרופות הרגעה למינהן.

חולים שעברו הקרנות לטיפול בסרטן באזור הראש-והצוואר, ועל כן סובלים מפגיעה בתפקוד בלוטות הרוק, חלק מההשפעה של כימותרפיה מתאפיינת בבעיות בזרימת הרוק.

תסמונת שיאגרן (Sjogren): מחלה הגורמת ליובש בעיניים או בפה.

מצבי לחץ: דכאון, חרדה או מתח.

הפרעות הורמונליות.

אירוע מוחי או מחלת אלצהיימר, או כל בעייה בקליפת המוח העלולה לגרום לבעיוטת תושתיות באזור הפה, מה שמשנה בהכרח את הפרשת הרוק ואת היכולת להרגיש נכון את אזור הפה.

חידושים והמצאות בתחום:

הטיפול יוצג לראשונה בארץ בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לרפואת הפה.

מתקן זעיר על השן עשוי לתת מענה בקרוב לבעיה הנפוצה של יובש פה, כך נחשף לקראת הכנס הקרוב של האיגוד הישראלי לרפואת הפה אותו מארגנת "ארטרא", ארגון כנסים וארועים. הטכנולוגיה, הנקראת "Saliwell" מפותחת ע"י חוקרים ישראלים בשיתוף חוקרים מגרמניה, שבדיה, ספרד ואיטליה. ד"ר אנדי וולף, מפתח המוצר, התראיין לקראת האירוע, "הפיתוח החדש יאפשר גירוי מתמיד של הפרשת רוק. גודלו יהיה כגודל כתר רגיל, והוא יוצמד לשן או לשתל".
"Saliwell" מציע טיפול קבוע, יעיל, נוח וללא תופעות לוואי כלל-גופניות ליובש פה. הפיתוח של אב הטיפוס הושלם, והוא כבר נמצא במחקר קליני בשלושה מרכזים רפואיים באירופה - בגרמניה, בספרד ובאיטליה. התוצאות עד כה מראות שיפור מובהק ביכולת הפרשת הרוק בעזרת הטיפול ב-"Saliwell".

ד"ר וולף הוסיף כי "נכון להיום, בעולם המערבי כ-80 מיליון איש סובלים מיובש פה. בנוסף להשלכות החשובות של יובש הפה על תפקוד יומיומי ואיכות החיים, לרוק תפקידים בשמירת בריאות הפה. חולים הסובלים מיובש פה מועדים לפתח זיהום פטרייתי בפה. כמו כן, בהעדר רוק קיימת נטייה מוגברת לעששת."

כיום, הטיפול ליובש פה כולל שימוש בתמיסות מלאכותיות המחליפות את נוזל הרוק. אולם טיפול זה מוגבל ביכולתו להעניק תחושת הקלה ממושכת, ולחולים רבים אינו משפר את התחושה כלל. גם הטיפול בתרופות לבליעה, המגבירות את קצב הפרשת הרוק, מוגבל היות והוא מאושר לשימוש רק במצבים ספורים ביותר.

בואו לדבר על הפיתוח החדש בפורום מיכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום