מערכת מחשוב חוצה גבולות

(0)
לדרג

על הסכנה שברישום שגוי של תרופות ועל פרוייקט מיוחד לפיתוח מנגנון ממוחשב שימנע את הטעויות

מאת: סכום של 2.65 מיליון יורו הוקצב לקבוצת מחקר בראשות פרופ' ליאונרד ליבוביץ' - מנהל מחלקה פנימית ה', בבילינסון על מנת להוביל פרוייקט מחקר שנבחר ע"י מסגרת המחקר של הקהילה האירופית במטרה לפץח מערכת מחשב חוצת גבולות למניעת שגיאות ברישום תרופות
מענק

סכום של 2.65 מיליון יורו הוענק באחרונה לקבוצת חוקרים בינלאומית בראשות פרופ' ליאונרד ליבוביץ', מנהל מחלקה פנימית ה' בבילינסון.
המענק הוענק מתקציבי המחקר של הקהילה האירופאית לקבוצה בה חברים בנוסף לנציג הישראלי גם חוקרים מאנגליה, גרמניה, דנמרק, איטליה ויוון, זאת לאחר בחינה של למעלה מ- 200 קבוצות עבודה בינלאומיות.

מדובר על מענק למחקרים שלא ניתן לבצעם במדינה אחת עקב היקף תקציב המחקר והיקף מימדי התופעה הנחקרת. מטרת המענקים היא יצירת שיתוף פעולה מחקרי בינלאומי בין ארצות אירופה בפרוייקטים גדולים.

הפרוייקט הנבחר יתמקד בנושא קבלת החלטות רפואיות שגויות ורישום שגוי במתן תרופות. מטרת הפרוייקט לשפר את תהליך קבלת ההחלטות הרפואיות ולמנוע שגיאות באמצעות שימוש במידע האלקטרוני הקיים במאגרים שונים.
פרופ' ליבוביץ': "בעיית השגיאות במתן תרופות נפוצה בכל העולם. בנוסף להעלאת מודעות הצוותים הרפואיים לנושא, שיטתנו מציגה גישה של מניעת שגיאות באמצעות מערכות התומכות בצוות הרפואי. מטרתנו היא להקטין את מספר מקרי התמותה בעולם כתוצאה מקבלת החלטות שגויה."

ומטרתו?

מערכת המידע שתפותח, תעביר במרוכז מידע אונליין לרופא על החולה ממספר מוקדי מערכות מידע (בתי חולים שאושפז בהם בעבר, מעבדות, קופות חולים). המערכת שתפותח במודולים של בינה מלאכותית תסייע לרופא בקבלת החלטות במצבים בהם הוא טועה לעיתים קרובות. למשל, במצב בו יש לבצע פעולות מתמטיות מסובכות (חישוב הסתברות להתאמת אנטיביוטיקה לסימפטומים של חולה).




מניעת טעות נוספת יכולה להתבטא בעת כתיבת מינון שגוי. למשל, כאשר יירשם מינון הגבוה פי 2 מהמקובל או רישום של 100 מ"ג למנה במקום 1 מ"ג, תופיע אזהרה על צג המחשב.

קשיים נוספים בקבלת החלטות להם המערכת תיתן מענה- כאשר על הרופא לזכור בע"פ תיקון שיש לבצע בתרופות מסוימות, לדוגמא, תיקון מינון עקב תפקוד כלייתי בעייתי.
מודולים נוספים שיוטמעו במערכת: מודול לניהול המחלה הכרונית, למשל, לחולי סוכרת, באמצעותו החולה יוכל להתאים בעצמו את מינון התרופה ומודול לחישוב מדוייק של תרופת הקומדין לסובלים מקרישיות יתר של הדם, במקום ביצוע מספר רב של בדיקות דם.

בנוסף, המערכת תציג את ממצאי המחקרים הטובים והאמינים ביותר הקיימים בכל נושא, בפני הרופאים המסתייעים במחקרים בעת קבלת החלטות. המחקרים שיוצגו, יילקחו רק ממקורות אמינים.

פרופ' ליבוביץ': "מדובר במערכת מיחשוב, ייחודית מסוגה בעולם שתבצע עיבוד מידע שיתקבל ממחשבים רבים. מערכת זו תספק מידע שאינו נגיש כיום לצוותים הרפואיים. לצורך יצירת כח מיחשובי השווה ערך למחשב על, נשתמש בשיטת חישוב מקבילי".

למימוש הפרוייקט הוקצו שלוש שנות עבודה. במהלך השנתיים וחצי הקרובות תפתח קבוצת המחקר את המערכת ובחצי השנה האחרונה תפעיל את המערכת בארבעה בתי חולים בעולם (בילינסון בישראל, בי"ח Sotiria ביוון, בי"ח האוניברסיטאי בפרייבורג, גרמניה ובי"ח Sacro Cuore ברומא, איטליה).

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום