מעל המשוער - נשירת שיער והתקרחות

(0)
לדרג

בראש אחר, בראש מלא - על התקרחות אצל נשים וגברים, למה זה קורה? כמה הצעות וכמה פתרונות

מאת: אובדן שיער הוא לא רק בעיה אסתטית אלא תרבותית-חברתית: מחקרים מראים שמנהלים מעדיפים לקבל לעבודה אנשים בעלי שיער, ושאנשים נוטים לחשוב שהמתקרח יותר עצלן ופחות נעים בחברתו. לא פלא, אם כן, שאובדן שיער מלווה בירידת הביטחון העצמי, דבר שמתבטא פעמים רבות בסגירות בעבודה ובחיים הפרטיים. כל מה שרצית לדעת על...
LOOK GOOD-FEEL GOOD

זהו משפט שרבים מזדהים עמו. כשאנחנו לא מרגישים טוב, הנטייה הראשונה שלנו היא לעשות איזה שהוא שינוי הקשור למראה שלנו וראה זה פלא - הרגשתנו משתפרת פלאים, גם אם באופן אובייקטיבי, מצבנו לא יותר טוב מבחינה גופנית.
כידוע, השיער שעל ראשנו הוא אחד הגורמים המשפיעים על המראה שלנו. שיער שופע ויפה מושך מיד את תשומת לב הסביבה אלינו, בדיוק כמו קרחת או שיער דליל במיוחד שמעוררים את תגובות הסביבה. אך הדבר לא קשור רק למראה חיצוני. מתברר שהחברה נוטה להערכה נמוכה של מתקרחים. מחקר שנערך לפני כשלוש שנים בגרמניה הראה, שלגברים מתקרחים יש סיכויים פחות טובים להתקבל לעבודה חדשה. החוקרים שלחו תמונות של מועמדים לקבלת משרות שונות, כאשר המנהלים הנחקרים לא ידעו מה נושא המחקר. אותם מועמדים הופיעו בחלק מהתמונות כקרחים, ובתמונות אחרות היה להם שיער שופע. התברר כי המנהלים, גברים ונשים כאחד, העדיפו את בעלי השיער.
במחקר אחר שנערך לאחרונה נשאלו אנשים לגבי מספר תמונות של אנשים - חלקם של סובלים מהתקרחות וחלקם לא, מהם התכונות המאפיינות את אותם אנשים. המחקר הראה, שרוב האנשים נטו לחשוב שהמתקרח הוא יותר עצלן ופחות נעים בחברתו לעומת האדם מלא השיער.

נתונים על התקרחות

סטטיסטית, כמעט שניים מכל שלושה גברים סובלים מסוג זה או אחר של התקרחות. אחוז גבוה יותר משני שליש של נשים וגברים סובל מתופעה של נשירת

שיער במהלך חייהם. נשירת שיער בדומה לצבע עיניים, עוברת בירושה. המכניזם המדויק לנשירת שיער אינו ידוע, מה שכן ידוע הוא, שקיימת קורלציה ברורה בין רמות ההורמון DHT - dihydrotesterone לבין רמות נשירה. ככל שרמת DHT עולה, כמות הנשירה עולה בהתאם. בישראל מתקרחות 25% מכלל הנשים שמתחת לגיל 40, לעומת 50% מהנשים שמעל גיל 40, המאבדות שיער באופן משמעותי. עד גיל 40, אצל 40% מהגברים ישנה התקרחות הנראית לעין, כאשר כמובן, אצל חלקם תהליך ההתקרחות מתחיל כבר בשנות העשרים המוקדמות לחייהם. על פי הערכות, למעלה מ-70% מן הגברים סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית לפני גיל 50.

הסיבות להתקרחות

"קיימות סיבות רבות להתדלדלות ולאובדן שיער אך השכיחה ביותר נובעת מתורשה גנטית", מסביר אמיר זהבי מ"רבקה זהבי - פיאות". "אצל נשים אובדן שיער מסיבות תורשתיות יתבטא, ברוב המקרים, בהתדלדלות אחידה בכל שטח הראש. אצל גברים הדבר יתבטא בנסיגה של השיער מקו המצח אחורה (מפרצים הולכים וגדלים) ולחלופין, ההתקרחות תתחיל מאזור הקודקוד ותתפשט קדימה ואחורה. התקרחות אצל גברים הינה קבועה ותמידית, לא כך אצל כל הנשים".

עם זאת, יכולות להיות סיבות רבות נוספות להתדלדלות ולאובדן השיער, כגון לידה; הפרעות תפקוד בבלוטת התריס; מחסור בחלבון קרטין, המאפיין בעיקר צמחוניים, טבעוניים ובעלי הפרעות אכילה שונות; חוסר בברזל; טיפולים כימוטרפיים או חולים במחלת האלופציה, שבמקרים הקלים מתאפיינים באזורים קטנים ללא שיער המפוזרים בצורה אקראית על הראש, ואילו במקרים קשים יסבול החולה מאובדן מלא של כל שיער גופו; לחץ נפשי ועוד. אבל גם תסרוקות הדוקות ומתיחת שיער באופן תמידי עלולות לעתים לגרום לנשירה זמנית.

ניתן לומר, כי נשירת שיער לבעלי שיער שמן סיבתה הורמונלית. לבעלי שיער שמן מומלץ לחפוף את ראשם לעתים קרובות (כל יום או יומיים) ובכל חפיפה להשתמש בסוג שונה של שמפו (רצוי להחזיק בשלושה סוגי שמפו). לבעלי שיער יבש, לעומת זאת, מומלץ לחפוף רק פעם או פעמיים בשבוע.

פתרונות לבעיית ההתקרחות

כאשר החברה האנושית מייחסת חשיבות חברתית ותרבותית כזו גדולה לנושא השיער לא פלא, אם כן, שאובדן של שיער, התדלדלות או התקרחות מלווים בירידת הביטחון העצמי וההערכה העצמית שלנו ובתחושה של חוסר אונים. הדבר יתבטא פעמים רבות בסגירות בעבודה ובחיים הפרטיים ובצמצום למינימום את היציאה בציבור.

הבשורה הטובה בכל זאת היא, שאין צורך להיכנע למציאות הזו. כיום יש הרבה פתרונות קלים, שיכולים לשפר משמעותית את מראנו ואת הרגשתנו. בנוסף לתכשירים הרפואיים למיניהם, שחלקם יעילים יותר וחלקם יעילים פחות, ניתן למצוא פתרון הגיוני לבעיה, בדמות תוספות שיער או פיאות.

פתרונות רפואיים

ישנן תרופות השומרות על הקיים ומצמיחות שיער כגון המינוקסי (טוב באיזור המפרצים) וכן הפרופסיה (יעילה בעיקר באזור הפדחת, קודקוד), וכן קיימת אופציה להשתלת שיער, אך לא כל מטופל מתאים לכך.

פרופסיה היא התרופה היחידה, במרשם רופא, המאושרת ע"י רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל לטיפול בנשירת שיער אצל גברים. במחקרים הוכח שנטילת טבלייה אחת של פרופסיה פעם ביום, עוצרת את תהליך נשירת השיער וברוב המקרים מגבירה את צמיחת השערה. התוצאה ניכרת בדרך כלל תוך 12 חדשים מיום תחילת הטיפול ותישמר במשך שנים, לפחות כל עוד נמשך הטיפול.

פיאות רפואיות

הפיאות הרפואיות נדרשות, לרוב, לחולים במחלת הסרטן המקבלים טיפול כימותרפי, אשר גורם לנשירת שיער זמנית. במקרים רבים החשש מאבדן השיער הוא החשש הגדול והמשמעותי ביותר המטריד את החולה. "תחושה קשה במיוחד קיימת אצל נשים וילדים", אומרת רבקה זהבי. "הדבר אינו מפתיע בהתחשב בעובדה שנשים מאז ומתמיד ראו בשיער את אחד מסמלי נשיותן ואילו ילדים עסוקים ביותר במראם החיצוני".

בדרך כלל יעדיף החולה לרכוש פיאה הדומה ככל האפשר לשיער ראשו. "פיאה רפואית", מסבירה זהבי, "אינה שונה במאום מפיאה רגילה פרט לעובדה שעל פי רוב היא נרכשת לפרק זמן קצוב של 6 עד 12 חודשים לאחר תום הטיפולים. בסופו, הפיאה מפנה את מקומה לשיער הטבעי שגדל מחדש".

"אנו מטפלים בכ-1,000 חולים חדשים מדי שנה במהלך אחת התקופות הקשות בחייהם. החולים הנפגשים אצלנו מחוץ לכותלי בית החולים, מוצאים מכנה משותף ויוצרים מעין קבוצת תמיכה המסייעת להם רבות. עבור החולים, המתמודדים פעם ראשונה עם עולם הפאות, ריכזנו וערכנו דפי מידע כללי המספקים את כל המידע הקשור לסוגי הפיאות השונות ודרך הטיפול בהן. את דפי המידע אנו מספקים לחולים באופן אישי ולפי בקשתם". במקרים רבים, גם הצוות המקצועי בבתי החולים עושה שימוש בקטלוג הרפואי שלנו על מנת להסביר את סוגיית הפאות לחולים.

בשיחה שערכנו עם רופאים ממחלקות אונקולוגיות הסתבר לנו שגם המערכת הרפואית רואה בפיאות כלי רפואי, או כפי שמגדיר אותן אחד הרופאים הבכירים בתחום: "משפר מצב רוח". הקשר בין המצב הנפשי ומידת האופטימיות לתהליך ההחלמה ידוע כבר שנים רבות, והעובדה שפיאה יכולה לעזור לחולה לצאת אל הרחוב בלי לחוש שונה ובלי למשוך מבטים, מסייעת רבות למלחמה במחלה.

פיאות ותוספות שיער אסתטיות

כאמור, נשים וגברים רבים סובלים מנשירה ואובדן שיער מלא או חלקי מסיבות שונות שאינן קשורות למחלת הסרטן. במקרה של אובדן שיער מלא הפתרון הוא פיאה שלמה שתכסה את הראש.

במקרה של אבדן שיער חלקי מומלץ להשתמש בתוספת שיער (חלק פיאה) אשר יכסה את האזור הבעייתי בלבד. "את תוספת השיער יש להתאים לגודל האזור הבעייתי, לסוג השיער, לתסרוקת, ולצבע השיער של הלקוחה", אומר אמיר זהבי ומוסיף: "את הפרסומים על משחות פלא וכדורים למיניהם, שמפו, וטיפולים שונים המבטיחים הצמחת שיער, יש לבדוק היטב ולא להתפתות בקלות. ברוב המקרים מדובר בטיפולים שנויים במחלוקת הגובלים בהונאה וניצול מצוקה של אנשים. "במקרים בהם אובדן השיער קשור לתופעות תורשתיות (רוב המקרים) שום משחה או טיפול לא יעזרו".

קהל היעד המשתמש בתוספות השיער הנו ברובו קהל חילוני (נשים וגברים). בניגוד לפאות שלמות, מספר העסקים העוסקים בתוספות השיער הנו קטן יותר, היות והידע המקצועי והמיומנות הנדרשת גבוהה יותר. ענף תוספות השיער מורכב ממספר עסקים ותיקים, גדולים ומקצועיים ובנוסף מספר רב יותר של עסקים קטנים ומוצנעים הממוקמים בדירות מגורים.

קיימות מספר שיטות לחיבור תוספת השיער לראש: קשירה, הדבקה קצרת טווח, הדבקה ארוכת טווח, הלחמה, ומסרקונים.

ברוב המקרים, הדבקים המשמשים להדבקת התוספות לקרקפת מאושרים ע"י ה -FDA האמריקאי אך אינם מאושרים ע"י משרד הבריאות הישראלי. "אוזלת ידן של הרשויות מאפשרת את השימוש בדבקים (אשר במקרים מסוימים יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לשיער ולקרקפת) ללא כל הפרעה", מתקוממת זהבי.

יצוין, כי שוק הפיאות ותוספות השיער מגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה בעולם, ומיליוני דולרים בארצנו הקטנטונת.

כמה עובדות שלא ידעתם על שיער:

כ-90% משיער הראש נמצא "בשלב של צמיחה וגדילה" לתקופה הנעה משנתיים ועד שש שנים.

10% מהשיער הנוסף נמצא "בשלב מנוחה" הנמשך כחודשיים שלשה. בסופו של "שלב המנוחה" השיער נושר.

אנחנו מאבדים כ-50 עד 100 שערות ביום.

קצב גדילת השיער הוא כסנטימטר בחודש.

לאנשים בעלי שיער בלונדיני טבעי יש כמות שיער גדולה יותר (140,000 ) מברונטים (105,000) ומג'ינג'ים (90,000).

שיער הראש מורכב ברובו מחלבון הנקרא קרטין, ונמצא גם בציפורני הידיים והרגליים. כדי להבטיח צמיחה תקינה יש להקפיד על מזון שמכיל את החלבון, כמו עוף, דגים, ביצים, טופו, אגוזים.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום