שמש, עור ופסוריאזיס גם

(0)
לדרג

פסוריאזיס מהו? האם יש למחלה רקע גנטי? האם ים המלח באמת עוזר והחשיפה לשמש, לא מזיקה?

מאת: פסוריאזיס הינה מחלת עור כרונית ששכיחותה באוכלוסייה היא כ 2%. המחלה שכיחה בשני המינים במידה שווה ומופיעה בד"כ בגילאי 20 עד 40, אולם היא קיימת גם בקרב ילדים וקשישים. הגורם למחלת הפסוריאזיס אינו ידוע אך ישנו רקע גנטי.
10 דברים על מחלת הפסוריאזיס מאת ד"ר יניב רון , מומחה ברפואת עור ומין, מכבי יהוד, מרפאת עור תל השומר.

1. הסוג השכיח ביותר של המחלה הוא פסוריאזיס רובדית-הוא פוגע בכ 70-80% אחוז מחולי הפסוריאזיס.

2. פסרואזיס טיפתית היא אחת הצורות היותר קלות של פסוריאזיס והיא בעלת שיעורי ההחלמה הגבוהים ביותר (אפילו 90%), יש לא מעט מקרים בהם היא מופיעה פעם אחת בחיים בלבד ונעלמת אח"כ לתמיד!

3. לפחות 10% מהחולים סובלים גם מדלקת פרקים בנוסף לנגעים על העור.

4. במשך יותר ממאה שנה שימשה הזפת כטיפול לפסוריאזיס. למרות הדעה הרווחת על הקשר בין סרטן לזפת הזפת עדיין מהווה מרכיב חשוב בטיפול התרופתי.

5. הריון יכול להביא לשינוי בביטויי הפסוריאזיס-לרב זה יהיה לטובה.

6. המחלה פחות שכיחה בקרב ילדים לעומת מחלות עור אחרות כגון אקזמה, למרות ש-10% מהמבוגרים עם פסרואזיס פיתחו זאת לפני גיל 10.

7. בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שבדקו את יעילות הטיפול במחלה בשילוב דייבונקס עם טיפולים אחרים ונמצא ששילוב זה מייעל את הטיפול בצורה משמעותית ומפחית את כמות הטיפולים הנדרשת.

8. בעת שימוש בדייבובט - 1 מתוך 3 חולים יזכה בשיפור משמעותי ועד ניקוי הנגעים כבר אחרי שבוע טיפול. 2 מתוך 3 חולים יזכו בשיפור משמעותי ועד ניקוי הנגעים אחרי 4 שבועות טיפול.

9. ב 5-10% מחולי הפסוריאזיס המחלה נעלמת ללא טיפול.

10. טיפול יעיל בים-המלח צריך להמשך כשלושה שבועות. השיפור נובע מהחשיפה לשמש ורק מעט ממנו ניתן לייחס למי ים-המלח. הטיפול גורם להטבה , לעיתים עד כדי היעלמות המחלה לזמן מוגבל אך אין הוא מרפא.

חשוב לדעת : מזג אוויר חורפי , מצבי לחץ, מתח נפשי, שתיית אלכוהול , עישון , נטילת תרופות מסוימות כגון חוסמי בטא -כל אלו עשויים לגרום להחמרה במחלת הפסרואזיס.

האם השמש לא מסוכנת?

תמיד מזהירים אותנו מפני השמש, השפעה המסוכנת והסיכון לסרטן העור, האם החשיפה לשמש לא תרפא (אולי) את הפסוריאזיס, אבל תגרום לנו למחלה קשה בהרבה?

מסתבר שלא..
חוקרים גילו שבקרב חולי פסוריאזיס שנחשפים לשמש בים המלח אין שכיחות גבוהה יותר של סרטן העור, אולם לצאת בלי נזק אי אפשר, יש עליה מסויימת בשכיחות נזקי עור שפירים/אסתטיים (כמו קמטים, עור נטול גמישות, נטייה לנימי דם מורחבים וכתמי שמש) .

יתרה מזאת, במחקר שנערך בבלינסון ומטרתו היתה לבדוק האם לחולי פסוריאזיס יש נטייה/שכיחות מוגברת ללקות בסרטן העור, נמצא כי לא רק שהם לא חולים יותר, אלא גם יש סוג של נגע טרום סרטני ששכיחותו הייתה נמוכה מהממוצע בחולי פסוריאזיס. השערת החוקרים היא שסיבה אפשרית לכך היא שהקרינה העל סגולה הגורמת לכוויות הנה חלשה יותר בים המלח , אולי ניתן לומר אף (בזהירות) ניתן שיתכן והמחלה מעניקה מעין ''הגנה'' בפני התפתחות סרטן עור.

כמה טיפים:

למרות כל הנאמר לעיל, השמש היא עדיין אויב מסוכן ויש צורך להתמודד עמו בזהירות.

מומלץ להשתמש במסנני קרינה בחלקים של העור שאינם נגועים במחלה, בעיקר בפנים, מחשוף החזה, הצוואר וגב הידיים.

זמן החשיפה המומלץ לשמש בים המלח הוא בין 3 ל - 6 שעות ליום, בהתאם לעונת השנה.

רצוי להתייעץ עם רופא עור על האופן בו ייחשף החולה לשמש, והאופן בו ייערך הטיפול לפני כל נסיעה לים המלח.

יש להיבדק לפחות פעם בשנה לשם איתור נזקי שמש בשלב מוקדם ככל האפשר'.

לשיטה נוספת לטיפול בפסוריאזיס (קריותרפיה, טיפול בקור) לחץ כאן

מחלקת הפארמה של חברת "דקסון" השיקה לאחרונה את דייבובט - תכשיר חדש בעל יעילות גבוהה להקלה מהירה בסימפטומים המיועד לטיפול בשלב הראשוני של המחלה. ניתן לשלבו עם כל תכשיר אחר.

בואו לדבר על זה בפורום עור

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום