שנה חדשה ופוריה - על חידושים בתחום הפוריות וההריון

(0)
לדרג

על השפעת עובי הרירית על הכניסה להריון, כמה אמינה הבדיקה ביתית?, על אכילת שוקולד בזמן ההריון, ועוד...

מאת: פרופסור דניאל זיידמן מתוך האתר הישראלי לפריון והפריה חוץ גופית

האם הדיוק של בדיקות הריון ביתיות במועד שהוסת מאחר טוב מספיק?

חוקרים אמריקאים בדקו את האמינות של בדיקות הריון ביתיות כאשר הן נערכות במועד בו הוסת מאחר רק מספר ימים. החוקרים בדקו ערכות של 18 יצרנים שנועדו לבדיקת רמות הורמון ההריון בשתן. החוקרים מצאו שנדרשת רגישות לרמה של 12.5 יח' למל"ל על מנת לאתר 95% מההריונות במועד בו הוסת מאחר. רק לערכה אחת מתוך 18 הערכות שנדקו הייתה רגישות מספקת. שתים מתוך 18 הערכות הראו תוצאה חיובית חלשה במקרם בהם לא היה כלל הריון. תוצאות חיוביות חד משמעיות ניתנו על ידי רק 44% בלבד מהערכות כאשר רמות הורמון ההריון הגיעו ל- 100 יח' במ"ל. אך ברמה זו כל הערכות נתנו לפחות תגובה חיובית חלשה. מסקנת החוקרים הייתה שהערכות לבדיקת הורמון ההריון בשתן אינן מדויקות מספיק אם חלפו רק מעט יותר משבועיים מאז מועד הביוץ (כלומר איחור של מסםפר ימים בוסת אצל אישה עם מחזורים סדירים). נשים צריכות לרחת בחשבון את הרגישות הנמוכה של בדיקות השתן ולא להסתמך עליהן לפני ביצוע בדיקות פולשניות כמו צילום רחם או היסטרוסקופיה. במקרים בהם באמת רוצים לזהות מוקדם מאד נוכחות הריון יש לצבע בדיקת דם שרגישה פי כמה.מקור: Cole et al., Accuracy of home pregnancy tests at the time of missed menses.Am J Obstet Gynecol. 2004 Jan;190(1):100-5.

האם העובי של רירית הרחם מנבא את שיעור ההרינות שמושגים בטיפול עם איקקלומין והזרעות?

נשים רבות מוטרדות מעובי רירית הרחם ביחס לסיכוי שלהן להשיג הריון בטיפולי פריון. אך מסתבר שבפועל יש מעט מאד מחקרים שבדקו את הקשר בין עובי הרירית ביום מתן הכוריגון (=אווידרל, פרגניל) לגרימת ביוץ ושיעור ההריונות שמושגים במחזורי טיפול עם איקקלומין והזרעות. במיקר שנערך בבלגיה בדקו החוקרים 168 זוגות שטופלו עם איקקלומין ועקבו בעזרת בדיקת אולטראסאונד אחר עובי הרירית ביום מתן הכוריגון. הכוריגון ניתן כאשר לפחות אחד הזקיקים היה בקוטר של יותר מ- 17 מ"מ ללא התחשבות בעובי הרירית. ההזרעה בוצעה 36 שעות לאחר מתן הכוריגון. לא נמצא כל הבדל בעובי הרירת (שהיה 7.6 מ"מ) בין הנשים שהרו לבין אלה שלא הרו. לא נמצא קשר בין עובי הרירית ושיעורי ההריון. מסקנת החוקרים הייתה שלא ניתן לנבא את הסיכוי להרות על סמך עובי הרירית בזוגות שמטופלים עם איקקלומין והזרעות.
Kolibianakis et al
Endometrial thickness cannot predict ongoing pregnancy achievement in cycles stimulated with clomiphene citrate for intrauterine insemination. Reprod Biomed Online. 2004;8:115-8.

תינוקות מתוקים:

אכילת שוקולד בהריון והמזג של התינוק בגיל שישה חודשים: שוקולד מכיל מספר חומרים בעלי פעילות ביולוגית שהינה בעלת השפעות פסיכולוגיות והתנהגותיות. פסיכולוגים מפינלנד בדקו האם אכילת שוקולד בהריון יכולה לנבא את הערכה על ידי האם של התנהגות התינוק בגיל שישה חודשים. הם ראיינו 305 נשים ביחס לצריכת השוקולד שלהן ומידת הלחץ שלהם במהלך ההריון. שישה חודשים לאחר הלידה בקשו החוקרים מהנשים שראיינו כי יעריכו את המזג של תינוקן, וההתנהגותו במצבים שונים כמו פחד, נטיה להרגע, חיוך וצחוק. החוקרים מצאו כי אמהות שדיווחו על אכילת שוקולד מדי יום במהלך ההריון נטו להעריך את המזג של תינוקן באופן חיובי יותר, והתינוקות נטו יותר לחייך ולצחוק. נשים שחוו יותר לחץ במהלך ההריון נטו להערכה שלילית יותר של מזה התינוק, ביחוד בין האמהות שדיווחו שלא אכלו שוקולד כלל או רק לעתים נדירות צרכו שוקולד. נשים שדיווחו כי היו בלחץ במהלך ההריון, אך אכלו שוקולד מידי יום או לפחות כל שבוע, לא דיווחו על מזג שלילי אצל תינוקם, והראו למשל פחות תגובה של פחד נוכח מצבים חדשים. מסקנת החוקרים הייתה שאומנם לא ניתן לשלול קשר בלתי ישיר בין התנהגות הילודים לעובדה שאמהותיהן אכלו שוקולד בהריון, אבל הם משערים שיתכן וחומרים מסוימים שמצויים בשוקולד עוברים לעובר בעודו ברחם ומשפיעים באופן חיובי על התנהגותו לאחר הלידה.

מקור: Raikkonen et al., Sweet babies: chocolate consumption during pregnancy and infant temperament at six months.Early Hum Dev. 2004 Feb;76(2):139-45.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה
ובפורום פיריון האישה והפרייה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום