שנה טובה ומתוקה (תרתי משמע)

(0)
לדרג

עבור כולנו החגים מציבים אתגרים תזונתיים, אבל כשיש סכרת הקשיים גדולים יותר - כמה טיפים חיוניים ועזרה לחג מתוק

מאת: תקופת החגים מאופיינת בריבוי של ארוחות חגיגיות, עמוסות משתתפים ומטעמים; באירוחים רבים, טיולים ופיקניקים. יש אנשים רבים עבורם השמחות של החג מהוות דווקא מקור לדאגה ובעיות: בישראל חיים כ-400,000 חולי סוכרת, עבורם ההתמודדות עם ארוחות דשנות ומאכלים עתירי סוכר ושומן הנם נושא לחישוב והתמודדות. למרות...
אז כיצד ניתן להקל על חולי הסוכרת את ההתמודדות עם מאכלי החג? אפשר גם לגלות סוד - זה בריא וטעים גם לשאר הסועדים.

לדברי הדיאטנית רות משה, מהמרכז לתזונה בריאה בתל אביב, את הקניות לחג עדיף לקיים כאשר אתם שבעים ובמצב רוח טוב וזאת כדי למנוע קניית מוצרים ומאכלים מתוך תסכול. העדיפו מוצרים דלי שומן וללא סוכר פשוט. בקניית מצרכים דיאטטיים יש לשים לב לערכים התזונתיים ולבדוק האם גם שיעור השומן מופחת".
להלן מספר "טיפים" לארוחת חג שתהיה ידידותית גם לסועדים סוכרתיים:

* ככלל מנחה חישבו על מאכלים המכילים כמה שפחות שומן. למשל בבשר מותר בקר, פילה בקר עוף צעיר ועגל.

* במוצרי חלב העדיפו את אלו שהם ללא סוכר ומעט שומן, עדיף לקנות מוצרים דלי קלוריות והכי חשוב, קראו את התווית לפני שאתם קונים.

* בעת הבישול, מי שרוצה לשמור על העוף עם העור שעליו (למשל בעת בישול עוף ממולא) כדאי לנקב אותו כמה שיותר וכך מדללים את כמות השומן.

* איך לבשל את הדג - עדיף לבשל דג בתנור עטוף בנייר אלומיניום כך נמנעים מהוספת שומן וגם שומרים על הטעם.

* את הרטבים לסלטים הכינו מראש ושימרו במקרר, שומן נוטה לצוף ולהיקרש וניתן להורידו בצורה פשוטה. בנוסף רצוי לדלל מאכלים עשירים בשומן כמו מיונז ביוגורט או חלב דל שומן.

* רטבים חמים רצוי למשל לסנן דרך נייר סינון דק - הרוטב עובר השומן נשאר.

* כלי בישול נכונים: העדיפו שימוש בכלי טפלון, שאינם מצריכים הרבה שמן, על פני סירים הדורשים שמן רב. אסור שהטפלון יתחמם יתר על המידה.

* מעבר לכל זאת מה שיכול לעזור לחולה הסוכרתי ליהנות מארוחת חג מאוזנת היא שיטת ספירת הפחמימות במסגרתה שמים את הדגש על בדיקת מספר הפחמימות באוכל יותר משאר המרכיבים, והשימוש בטכנולוגיה החדשה של שימוש באינסולין קצר טווח וארוך טווח, כמו הלנטוס, המקלים את ההתמודדות עם ארוחה החג ומאפשרים גמישות מרבית בשעת הארוחה. טכנולוגיות מתקדמות אלו מאפשרות לחולה הסוכרת להיות ככל אחד מהאורחים, ללא הצורך לאכול לפני הארוחה המרכזית או לצאת במהלכה לצורך מדידת סוכר.

אפשר לצום גם עם סכרת

מחקר חדש, שהתפרסם בגיליון מאי בירחון Diabetes Care, בדק את היכולת של חולי סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) לצום במשך 18 שעות, תוך קבלת טיפול באינסולין ארוך טווח "לנטוס". ממצאי המחקר הראו, כי כל החולים הצליחו לצום מבלי לסבול מתופעות קשות של ירידת סוכר, האופייניות לטיפול באינסולין רגיל.

לדברי החוקרים, מדובר בפריצת דרך המאפשרת לחולים גמישות רבה יותר בלוח הארוחות, ובכך לנהל אורח חיים נורמלי. החוקרים מציינים, כי מחקרים רבים הוכיחו שאיזון רמת הסוכר בדם ושמירה על מדד ההמוגלובין A1C מתחת ל-7 הוא הכלי החשוב ביותר למניעת סיבוכי המחלה כגון מחלות לב, שבץ, עיוורון וקטיעת גפיים. לדבריהם, במחקרים אלו נמצא, כי אחת הסיבות שחולי סוכרת אינם מסוגלים לשמור על המשטר הטיפולי הוא בגלל משטר ארוחות קפדני, היכול להגיע עד שש ארוחות ביום.

בשל הבעיה הזאת ביקשו החוקרים לבדוק האם טיפול בעזרת האינסולין החדש "לנטוס", הפועל במשך 24 שעות למתן רמת אינסולין בסיסית ואחידה בדם מאפשר לחולים לשלוט בסדר היום. החולים קיבלו זריקת אינסולין ואז התבקשו לצום במשך 18 שעות דבר שלא היה אפשרי במקרה של האינסולינים הישנים.

כל 18 החולים מעל גיל 18 הצליחו לעמוד במשימה וזאת ללא תופעות לוואי חריגות. החוקרים מסכמים: "המחקר מוכיח, כי חולים המטופלים בלנטוס יכולים לבחור אם לוותר על ארוחה ואף לישון עד שעות מאוחרות אם הם חפצים בכך. גמישות זו בסדר היום יכולה להוות פריצת דרך ביכולתם להתמודד עם המשטר הטיפולי לאורך זמן ובכך לשמור על איזון הסוכרת ולעמוד ביעדיהם".

בואו לדבר על כך בפורום סכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום