כל המוסיף גורע?

(0)
לדרג

תוסף התזונה הפופולארי קו-אנזים Q10 - זוכה ליחסי ציבור מצוינים, אבל האם הרוכשים אותו יודעים מה הם מקבלים?

מאת: מולי אפשטיין

באדיבות אתר מכון וינגייט

ויטמין Q?

קו-אנזים 10Q הוא אחד מתוספי התזונה הפופולריים ביותר בשנים האחרונות. קו-אנזים 10Q מכונה לעיתים גם ויטמין Q.

מדובר בחומר דמוי ויטמין, שנמצא במאכלים רבים ומצוי בכל תא בגופנו ובריכוזים גבוהים יותר בכבד ובלב. הוא משתתף בתפקוד התא וככל הנראה ניתן להיעזר בו בטיפול בהשמנת-יתר, סוכרת, במחלת האלצהיימר ובמגוון מצבים קליניים נוספים. העדויות המדעיות באשר לתרומתו הייחודית של התוסף הגבירו מאוד את קצב המכירות שלו, אולם סקר שפורסם לאחרונה על ידי חברת ConsumerLab.com (חברה פרטית; לבעליה אין אינטרס כלכלי באף חברה מסחרית בשוק), מראה שמרבית האנשים הרוכשים את התוסף אינם יודעים מהי התמורה אותה הם מקבלים עבור כספם. בסקר שנערך באחרונה בארה"ב, נמצא שמתוך 32 תוספי 10Q שהורדו מן המדפים לא בכולם נמצאה התכולה עליה הוצהר על גבי האריזה. חלקם הכילו מינונים נמוכים מדי, חלקם הכילו מינונים גבוהים מידי וחלקם לא הכילו כלל את התוסף. "אנשים המשתמשים בתוסף על מנת לטפל בבעיה בריאותית זו או אחרת צריכים להיות מודעים לעובדה שבצריכת 10Q של חלק מן החברות הם מקבלים בין 0% ל- 175% מהמינון אותו הם מנסים לצרוך, מה שיכול כמובן להשפיע על בריאותם" אמר ד"ר טוד קופרמן, נשיא חברת ConsumerLab. "לרוע המזל, אין ביכולתו של הצרכן לדעת האם התוסף אכן מכיל את התכולה המוצהרת על גבי האריזה" הוסיף ד"ר קופרמן.

קו-אנזים 10Q

קו-אנזים 10Q זהו חומר דמוי ויטמין הנמצא במאכלים רבים ומצוי בכל תא בגופנו. 10Q מוכר גם כ-יוביקינון (Ubiquinone) או ויטמין Q, והוא מרוכז באברים מסוימים בגוף, בעיקר בכבד ובלב.

חשיבותו הביולוגית בכך שהוא מהווה חלק ממערכת העברת האלקטרונים בתהליך שחרור האנרגיה. בנוסף, הוא פועל כנוגד-חמצון עצמאי בשרשרת הנשימה. במצבי חסר התא אינו יכול לתפקד באופן יעיל; מצב זה עלול להשפיע לרעה במיוחד על פעילות תאי השריר. 10Q מחזק את מערכת החיסון ואת התגובה החיסונית הכוללת, והוא יכול לתרום לטיפול בהשמנת יתר, בסוכרת ובמחלת האלצהיימר. 10Q משפר את המטבוליזם של שריר הלב ויכול למנוע פגיעה בעורק הכלילי וכשל בפעילות הלב. הוא נחשב לרכיב נוגד-זקנה וחיוני ביותר לתפקוד בריא של מערכת העצבים ותאי המוח. בנוסף הוא מעלה את רמות האנרגיה בתא ונמצא יעיל מאוד בטיפול במחלות חניכיים. לאחרונה התפרסמו כמה מחקרים המצביעים על תרומתו של ה-10Q בבלימת מחלת הפרקינסון ובטיפול באיידס.

קו-אנזים 10Q נמצא בבשר (בחלקים הפנימיים), בתרד, בשמנים צמחיים רב-בלתי רוויים ובדגים דוגמת טונה וסרדינים. טרם נקבע ערך ה-RDA (צריכה יומית מומלצת) לקו-אנזים 10Q, אולם מומחים ממליצים על מינון יומי של 15 עד 30 מ"ג כרמה מיטבית לשמירה על בריאות טובה.עם העלייה בגיל, בערך מגיל 35, חלה ירידה בריכוזו של הקו-אנזים בגוף. ירידה זמנית מתרחשת גם לאחר מאמץ גופני עצים, במצבים של דיאטה לא מאוזנת ועקב חוסר בוויטמינים מקבוצת B הגורמים לירידה בייצור החומר בכבד. ירידה של 25%-75% ברמת ה- 10Q גורמת להופעת תסמינים קליניים. ירידה בשיעורים גבוהים יותר עלולה להיות קטלנית.

תוצאות הסקר

קו-אנזים 10Q מסווג כתוסף תזונה ולא כתרופה ולכן לא חלים עליו כללי הפיקוח המחמירים של ה- FDA
(Food and Drug Administration). בחודש נובמבר 2000 מצאה חברת ConsumerLab שאחד מתוספי ה- 10Q שהיא בדקה הכיל רק 17% מתכולת הרכיב עליו הוצהר על גבי האריזה. בעקבות הגילוי החליטה החברה לבחון את תכולת הרכיב ב- 32 תוספי 10Q שהורדו באופן מדגמי ממדפי רשתות השיווק השונות. מרבית תוספי התזונה שנבחרו ועברו אנאליזה מעבדתית עמדו בסטנדרטים של החברה. מוצר אחד הכיל רק 71% מהתכולה המוצהרת, מוצר אחר הכיל 75% יותר ממה שהוא היה אמור להכיל ומוצר אחד לא הכיל ולו מ"ג אחד של הרכיב התזונתי!

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום