שיאצו טיפולי בילדים

(0)
לדרג

על שיאצו ככלי טיפולי בבעיות שונות אצל ילדים, במה הוא יכול לסייע ורשימת תחומים בהם הוא יכול להועיל - על חוויה מתקנת וערוץ תקשורת חדש - הושט היד וגע בם

מאת: צוות הקליניקה של "תמורות" מכללה לקידום רפואה משולבת

תנועה, מגע ונשימה מהווים כלי טיפולי. הם מאפשרים לילד לחוות את עצמו דרך גופו ולפתח מודעות עצמית והרגלים נכונים. בילדים שאינם מורגלים בקשר עשוי הטיפול במגע להוות חוויה מתקנת וערוץ תקשורת חדש. במיוחד הדברים אמורים לגבי ילדים אשר תבניות הגוף והנפש שלהם עדיין לא התעצבו.
ההנחה היא שגם ליקויים מוטוריים וגם ליקויים נפשיים נובעים כתוצאה מליקוי באיזון האנרגטי ברבדים עמוקים יותר. לעתים בעיות נפשיות נוצרות או מחמירות בגלל בעיות דימוי גופניות, כך שגם תיקון הליקוי המוטורי, שהוא ברובד טיפולי חיצוני יותר, יכול לסייע לשיקום ההיבטים הנפשיים והחברתיים של הילד.

עקרונות הטיפול בשיאצו (וטווינה) יהיו מושתתים על:

* הכרת השלם שבגוף - התייחסות אל כל הגוף כיחידה אחת ולא רק אל החלק הבעייתי.

* חדירה הדרגתית - כניסה בלחיצה תהיה הדרגתית, מן החיצוני לפנימי ומאזורים חיצוניים כמו גב לפנימיים ואינטימיים יותר כמו הבטן.

* רכישת מיומנות בהרפיה ונשימה - השיאצו הוא תהליך לימודי אשר בכלים מודעים ולא מודעים מקנה יכולת הרפיה וויסות נשימה.

* הגברת מוטיבציה ע´י הצלחה - במהלך סדרת הטיפולים ינסה המטפל להצביע על הנקודות בהן התקדם הילד המטופל, הן מבחינת יכולת ההרפיה, הן מבחינת יכולת ספיגת הלחיצה ללא רתע והן מבחינת טווחי התנועה של המרידיאנים השונים. לצורך זה יש להמליץ על מספר תרגילים פשוטים אשר הילד יכול לתרגל בביתו במשך 3-5 דקות ביום (ולא יותר) המסוגלים להצביע על הישגים בטווח של 2-3 טיפולים.

יש להדגיש בפני הילד או הוריו כי השיאצו, בדומה ללמידת טקסט בע´פ, מקנה לגוף זיכרון טיפולי: לאחר פגישה או שניים מבין המטופל מה שהמטפל מצפה ממנו אך אינו יכול לבצע זאת בעצמו (בדומה לשמיעת טקסט ולימודו בע´פ: התוכן מוכר אך קשה לצטט אותו). לאחר מספר תרגולים הופך המידע הנלמד (הרפיה, נשימה) למשהו מובן אשר ניתן לנצלו בכל עת שנרצה. בדומה לזכירת טקסט, גם בשיאצו אנו נזקקים מדי פעם לרענון הזיכרון. על כן, גם לאחר הצלחה בתום סידרת טיפולים יש לבצע טיפול רענון מדי פעם. הכל לפי יכולת הזכירה הבסיסית של גוף המטופל ומידת התרגול (שינון) שלו בבית.

תחומי הטיפול בהם יכול השיאצו לסייע:

מוטורי - מוטוריקה גסה ועדינה: שיווי משקל, קואורדינציה, כוח, מהירות, זריזות ומיומנות (זריקה, תפיסה, גלגול וכו´).

קוגניטיבי - התפתחות שכלית בילד, כושר מיקוד וריכוז ולמידה, תפקוד פסיכומוטורי.

לינגו´יסטי - יכולת השימוש בשפה ותקשורת מילולית (בעיקר בילדים), בעיות הבעה וגמגום.

רגשי והתנהגותי - יכולת הבעת רגשות, שליטה על רגשות, ביטחון עצמי, דימוי גוף, נטרול כעסים והדחקות.

חברתי - יצירת קשר חברתי ושיתוף פעולה (בעיקר בילדים).
מחלות כרוניות שכיחות בילדים - כאבי ראש כרוניים, עצירות, בעיות נשימה הן חלק מסך בעיות שכיחות היכולות להטריד את הילד ולזכות לשיפור משמעותי ולעתים גם לריפוי.

משך הטיפול:

משך הטיפול הוא אינדיבידואלי. לעתים התועלת בטיפול בן שלוש דקות רב מטיפול ממושך בילד מתמסר אחר. יש לזכור שטיפול בכפייה עלול להניב תוצאות הפוכות שכן הוא חוסם את המרידיאנים ומונע הזנה וזרימה. לכן בראש ובראשונה יש לעשות מאמצים להתקרב אל הילד, גם במחיר של פגישה או שתיים.
במקרים לא שכיחים יש לטפל בילד למרות חוסר שיתוף הפעולה שלו. במידת האפשר ניתן ללמד את ההורים לבצע את התרגול, בתנאי כמובן שהילד מוכן לשתף עם אנשים מוכרים יותר פעולה.
טיפול ממושך מדי עלול להתיש ולפגוע. על המטפל להתאים את משך הטיפול למצבו האנרגטי של המטופל וליכולתו וסבלנותו לשאת את הטיפול. ילדים רבים מתמסרים אך אחדים מאבדים סבלנות תוך רגע, ואז יש לטפל בדרך של משחק והפעלה אקטיבית.

מינוני זמן מומלצים: (מפורטים בהסתייגויות שפורטו לעיל)
תינוקות (כל מה שניתן להחזיק על היד) - כ 5 דקות פעמיים ביום.
2-4 שנים - כ 10 דקות.
ילדים קטנים - כ 15-20 דקות.
ילדים גדולים (עד גיל 12-14) - כחצי שעה.
נוער ובוגרים - כ 50-60 דקות.

בואו לדבר על כך בפורום שיאצו וטווינה

מוגש כשירות מאת צוות הקליניקה של מכללת "תמורות"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום