עולים כיתה, לא רק בבית הספר

(0)
לדרג

עליית מדרגה בטיפול בסרטן השד, האיום המרחף מעל ראשן של מיליוני נשים - על תגובה טובה וסיכויי הצלחה

מאת: פרופ' ברוך קליין, המכון האונקולוגי בבית החולים "מאיר"
סטטיסטיקה, תרופות חדשות וגם חדשה טובה אחת

אחת מכל תשע נשים בישראל צפויה לפתח סרטן שד כלשהו בחייה. הבשורה הטובה היא שבשנים האחרונות חלה ירידה בתמותה מסרטן השד בארצות הברית ועולם עקב מודעות גבוהה יותר של הנשים לנושא, עקב הגילוי המוקדם וכן בגלל הטפולים הכימותרפיים והביולוגיים החדשים. בין הטיפולים הללו נכנסו בשנים האחרונות תרופות חדשות ממשפחת הטקסנים, תרופות הפוגעות במנגנון החלוקה של תאי הסרטן וכך מעכבות את התפתחותם.

בכנס חשוב המוקדש כולו לטיפול בסרטן השד שנערך השנה בסן אנטוניו ארצות הברית, נחשפו תוצאות של אחד המחקרים הגדולים שנערכו בהשוואת הטיפול הנפוץ כיום בסרטן השד לנשים שהם לאחר ניתוח לבין טיפול הכולל את התרופה טקסוטר שהיא תרופה ממשפחת הטקסנים, התוצאות סיכמו חמש שנות מעקב.

המחקר נערך במספר רב של ארצות במקביל והשתתפו בן גם חוקרים מישראל. תוצאו המחקר הראו כי בחולות שקיבלו את השילוב המכיל טקסוטר היתה ירידה של 28 אחוז בהישנות המחלה. כמו כן נצפתה ירידה של 30 אחוז בתמותה מסרטן השד.

טקסוטר

מחקר נוסף שנערך על ידי קבוצת חוקרים בלתי תלויה ופורסמה לאחרונה במגזין היוקרתי
Journal of clinical oncology בדקה את ההשפעה של הוספת טקסוטר לטיפול בסרטן הנמצא בשלב שלפני ניתוח. במחקר זה נבדקו 2,400 חולים כשמחציתן מקבלות את הטיפול הנהוג כיום ומחציתן קיבלו תוספת של טקסוטר.

במחקר זה נמצא כי הוספת טקסוטר שיפרה באופן משמעותי את תגובת הגידול מבחינה גודלו שנבדק במישוש. יתרה מכך הוספת התרופה טקסוטר הכפילה את שיעור התגובה המוחלטת (תגובה מוחלטת היא תגובה בה לא ניתן למצוא עדות לגידול לאחר הניתוח)לעומת החולות שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי.

ידוע זה מכבר, ששיעור התגובה לטיפול הכימי מנבא באופן טוב את הסיכוי להישרדות, וככל ששיעור התגובה גדול יותר עולה הסיכוי של החולות לנצח את המחלה. למרות מחקרים אלו הטקסוטר עדיין אינה נמצאת בסל הבריאות לטיפול במחלת סרטן השד בשלבים מוקדמים אלא רק לטיפול בסרטן השד במצב גרורתי ומתקדם.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום