הילדים של שנת 2002/2003

(0)
לדרג

2002, כמסתבר, לא היתה שנה טובה לתינוקות, לראשונה מזה 20 שנה היתה עלייה בתמותת תינוקות, וב- 2003?

מאת: מדוע עלתה תמותת התינוקות ב- 2002, ומדוע ירדה חזרה בצורה מובהקת ב- 2003? נהלים חדשים והקטנת סיכונים.
2003

בינואר 2003 פרסמה המועצה לשלום הילד את הסיכום השנתי שלה. ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה, אמר בישיבה של הוועדה לזכויות הילד שדנה בדוח, שהשנה שעברה לא הייתה שנה טובה לילדים.
על פי סיכום המועצה, מספר הילדים בישראל בשנה האחרונה היה למעלה מ- 2.2 מיליון. הילדים בישראל הם למעלה מ- 33 אחוז מהאוכלוסייה, וזו אחת מקבוצות המיעוט הגדולות ביותר שיש לנו. "אבל מה השפעתה של קבוצת מיעוט זו", אומר ד"ר קדמן, "זו כבר שאלה אחרת".
מספר הילדים במשפחה בישראל הוא בממוצע 2.3. קדמן: "אחד המיתוסים ששימשו גם כבסיס לפגיעות חוזרות ונשנות בקצבאות הילדים הוא שיש אוכלוסיות במדינת ישראל שבצורה מופקרת עושות יותר מדי ילדים. כל הרעיון הזה הוא מופרך מבחינה מוסרית ואנושית, אבל כדאי לדעת את העובדות: מספר המשפחות שבהן יש 6 ילדים ויותר הוא 4 אחוזים. אלה כל המשפחות הגדולות שמפחידות נורא את קובעי המדיניות".
מה מצבנו יחסית לעולם?
"בהשוואה לעולם מדינת ישראל היא עדיין עם שיעור ילודה מאוד גבוה. במדינה כמו איטליה, שיעור הילדים באוכלוסייה הוא 14 אחוזים, אצלנו - אני מזכיר - 33 אחוז. בספרד, ביפן, בגרמניה, בשוויץ, בשבדיה, בבלגיה, בפינלנד, בהולנד, בדנמרק, בצרפת, בבריטניה, בקנדה ובנורבגיה, השיעור קטן מ- 20 אחוז. כשמסתכלים על האוכלוסייה סביבנו, לצורך השוואה, התמונה כמובן משתנה: בירדן שיעור הילדים הוא 40 אחוז, ברשות הפלסטינית 46 אחוז בממוצע ובמצרים - 34 אחוז. הממוצע שלנו יחסית לשכנות קטן יותר, אך יחסית לרוב ארצות המערב שיעור הילדים באוכלוסייה בישראל הוא עדיין מאוד גבוה".
מה היית מגדיר בתור אחת הדברים הכי גרועים שקרו לילדים השנה?
"אחד הדברים הכי חמורים שיש בדוח השנה - והוא אינו מקרי - בפעם הראשונה לאחר 20 שנה שבהן הייתה ירידה בתמותת תינוקות, בשנה האחרונה הייתה שוב עלייה. כל מי שעוסק בנושא של בריאות, בריאות הציבור ותמותת תינוקות, יודע שיש קשר בלתי נפרד בין המצב הכלכלי-חברתי של האוכלוסייה לבין תמותת התינוקות. אם זה מסמן שינוי במגמה, כולנו צריכים להיות מודאגים מאוד".

והשנה?

קצת במפתיע, אחרי המהומה סביב נושא הפגיות, הגורמת לתמותה מהגבוהות בעולם של פגים מזיהומים ומחלות, קובע דו"ח משרד הבריאות לשנת 2003 כי חלה ירידה של 10% במספר מקרי המוות.

קצת סטטיסטיקה: ב- 2003 נולדו 144,625 תינוקות - 718 מהם נפטרו. 43% מהם בשל פגות, 31% מהם בשל מומים מולדים, 6% בשל "מוות בעריסה" כנ"ל מ"סיבות אחרות". נרשמו 4.96 פטירות לכל 1,000 לידות של תינוקות חיים - זאת לעומת שיעור גבוה יותר של 5.5 פטירות ל-1,000 לידות ב-2002.

כתוצאה מזאת גוברת הקריאה (לקראת תקציב המדינה החדש) להשקיע יותר בפגיות, ולנסות לעצור את ההתדרדרות (ויש לזכור כי בישראל עקב המספר הגבוה של טיפולי ההפרייה יש גם מספר גבוה מהרגיל של פגים), אחד ההסברים לירידה בשיעור התמותה היא המגמה ההולכת וגוברת של המחלקות להפרייה חות גופית להחזיר לרחם לא יותר משני עוברים בבת אחת (בתלות בגיל המטופלת, ההיסטוריה הרפואית שלה ואיכות העוברים) כל זאת ועוד הקטינו במידה ניכרת את מספר ההריונות מרובי העוברים - וכתוצאה מכך גם את מספר התינוקות שנולדו טרם זמנם וסבלו מפגיעות חמורות.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום