סרטן כמרכיב באישיות

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי חולי סרטן המעי הגס מאופיינים כאוהבי שקט וסדר, בעלי שליטה עצמית וצורך בשליטה בסביבה - פרופיל

מאת: במחקר חדש נמצא כי אנשים שחלו בסרטן המעי הגס אוהבים שקט והרמוניה בסביבתם, שואפים לסדר ולניקיון, בעלי שליטה עצמית וצורך בשליטה על אחרים, בעלי אחריות רבה ושאיפה למצוינות בעבודה. המחקר נערך ע"י פרופ' שולמית קרייטלר, ראש היחידה לפסיכואונקולוגיה, ד"ר אריה פיגר, מנהל היחידה לגידולים של המעי הגס, מיכל...
רקע

מחקרים קודמים שניסו לבדוק את הקשר בין מאפיינים אישיותיים למחלת הסרטן הניבו תוצאות שלא היו חד משמעיות, בעיקר בגלל חוסר התייחסות נאותה למשתנים דמוגרפיים ורפואיים, ובגלל שהמשתנים האישיותיים שנבדקו לא היו מעוגנים בתיאוריה מתאימה.

המחקר הנוכחי נערך ביחידה לפסיכואונקולוגיה שבמרכז הרפואי על שם סוראסקי בתל אביב במטרה לבדוק האם אפשר יהיה לזהות אצל חולי סרטן המעי הגס מערכת שלמה ומסודרת של מאפיינים פסיכולוגיים, שתוכל לשמש בסיס להתערבות פסיכולוגית שתינתן במקביל ותסייע להצלחת הטיפול הרפואי בסרטן המעי הגס.

התנהלות, תוצאות והפרופיל האישיותי

המחקר נערך בקרב 106 חולי סרטן וכן בקרב קבוצת ביקורת של 99 אנשים בריאים. במהלך המחקר התבקשו הנחקרים למלא שאלון, השאלונים עברו השוואה והצביעו על שוני מוחלט בין שתי הקבוצות.

תוצאות המחקר הראו משתנים פסיכולוגיים, שנמצאו כמבחינים באופן מובהק בין חולי סרטן המעי הגס לאנשים בריאים. המשתנים הפסיכולוגיים הללו לא היו קשורים למאפיינים דמוגרפיים או רפואיים, והם מהווים בסיס לטיפול פסיכולוגי ממוקד לחולי סרטן המעי הגס המטופלים במכון האונקולוגי שבמרכז הרפואי ת"א. במחקר נמצאו תווי אישיות המאפיינים חולים בסרטן המעי הגס. המאפיינים מתייחסים לתפיסה העצמית של האדם, מטרותיו, ערכים כללים והמציאות. כך נמצא כי חולי סרטן המעי הגס מייחסים חשיבות רבה יותר לשמירת השקט וההרמוניה בסביבתם, לסדר ולניקיון, בעלי שליטה עצמית וצורך בשליטה על אחרים ובמצב, בעלי אחריות רבה, שאיפות למצוינות בעבודה, אנשים הלוקחים על עצמם מחויבויות מכבידות ועומדים בהן בכל מחיר, מרגישים צורך להוכיח את עצמם כל הזמן ומעדיפים להתעלם מבעיות ומדברים אחרים שמטרידים אותם.

מסקנות

יש להפסיק להתנהל על פי הגישה הכללית הגורסת כי חולי סרטן הם קבוצה אחידה, לא כל חולה סרטן זהה למשנהו לכל סוג של סרטן יש איפיונים ומאפיינים משלו.

בהתייחסות ספציפית לכל קבוצה של חולי סרטן כקבוצה בעלת איפיונים ייחודיים, ובעיות ייחודיות. יש להתמקד על התווים האופיינים לכל קבוצה של חולי סרטן בנפרד. מסקנה נוספת היא שיש אופי ואישיות המתלווים באופן אופייני חולי סרטן בעלי אבחנות מסויימות. יש להתייחס לכך כשמתכננים טיפולים וכשבונים תוכניות המיועדות לעזור לחולי סרטן. ולבסוף, יש לשלב בטיפול הרפואי בחולי סרטן המעי הגס, התערבות פסיכולוגית המבוססת על פרופיל התכונות שזוהו במחקר. רצוי שהטיפול הפסיכולוגי ייהפך חלק בלתי-נפרד ממערך הטיפול בחולי סרטן, גם הטיפול המרפא (הקורטיבי) וגם הטיפול המונע (אדג'ובנטי).

ביחידה לפסיכואונקולוגיה מתנהל בימים אלה פרוטוקול מחקרי, במסגרתו מטופלים העוברים טיפולים כימותרפיים מקבלים גם טיפול פסיכולוגי ממוקד העוסק במשתנים הפסיכולוגיים שנמצאו במחקר. חולים המעוניינים להשתתף במחקר מוזמנים לפנות ליחידה לפני התחלת הטיפול הכימותרפי.

בואו לדבר על כך בפורום פסיכולוגיה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום