רטיבות חולפת

(0)
לדרג

איך מתמודדים עם הרטבת לילה של ילד בוגר? איך עוזרים לו מבלי לגרום לו להתבייש? למה חשוב כל כך לדעת יותר על הבעיה וכיצד ניתן להשתמש בידע הזה על מנת לעזור לילדיכם - רטוב לו רטוב לו

מאת: כדי לעזור לילדכם להתמודד עם הרטבת לילה, חשוב שתלמדו, תכירו ותבינו את היבטיה השונים. התשובות לא תמיד קלות והפתרונות לא תמיד מהירים, אולם ישנן דרכים שבעזרתן תוכלו לעזור לילדכם להתמודד עם הבעיה, עד שתחלוף. חשוב שתזכרו שכמעט תמיד הבעיה עוברת עם הזמן ושאתם לא היחידים הסובלים מהבעיה. אז למדו כל אשר ניתן...
מה בא קודם?

דבר ראשון שעל משפחה המתמודדת עם הרטבת לילה לעשות הוא בדיקה גופנית: הילד צריך להיבדק על ידי רופא מומחה, בדיקה גופנית וכן בדיקת אולטרסאונד של שלפוחית השתן על מנת לנסות לאתר גורם פיזי לבעיה - לאחר איתור ההפרעות שגורמות להרטבה, ניתן להציע לילדים כמה אפשרויות טיפול.
חלק מהטיפול יכול להיות שינוי בהרגלי השתייה של הילד. ילדים רבים שותים מעט במשך היום בבית הספר וגם אחר הצהרים ומשלימים את החסר בשעות הערב.
דפוס זה גורם ייצור שתן מוגבר בשעות הלילה, העלול להחמיר בעיות הרטבה. פיזור נכון יותר של שתיית הנוזלים במשך היום, כך שבסך הכל הילד שותה אותה כמות, אך חלק גדול יותר ממנה בשעות הבוקר - יכול לעזור.

כמו כן אפשר לטפל בתכשיר
ADH מלאכותי, הנקרא מינירין, ניתן לתת את התכשיר כתרסיס דרך האף או בכדורים, והוא מסייע לריכוז השתן בילדים שאינם מפרישים כמות מספקת של הורמון זה.

עוד אפשר לשלב טיפול התנהגותי בבעיית ההרטבה, המבוסס בעיקר על פעמוניות. אלה זמזמים או מכשירים רוטטים, המופעלים עם תחילת הטלת השתן וגורמים גירוי קול או רטט שמעיר את הילד. עקב כך כמות השתן ש"בורחת" לפני שהילד מתעורר קטנה, ובהמשך הילד מתרגל להתעורר עוד לפני תחילת הפרשת השתן.

במקרים שהגורם להרטבה הוא פסיכולוגי ולא פיסיולוגי, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בפתרון הבעיה.

ואחר כך.. מה לעשות?

הרטבת לילה היא בעיה שעוברת עם הזמן, בסופו של דבר גם ילדכם יפסיק להרטיב בלילה. מעריכים שכ 72% - מהילדים בגיל 10 כבר אינם סובלים מהרטבת לילה וב 99% - מהמקרים הבעיה חולפת עד גיל 15.
לא ניתן לדעת בדיוק מתי ילדכם יפסיק... כל ילד מתפתח בקצב שלו חשוב שתזכרו שתמיכה ועידוד, הבנה וקשב שלכם יעזרו לילד להתמודד עם הבעיה ולהרגיש טוב יותר עם עצמו.

אז יום אחד זה ייגמר: עד שהיום הזה יגיע, חשוב שתדברו
על כך בפתיחות עם ילדכם, בעזרת מס' הצעדים הפשוטים הבאים, תוכלו לדבר עם ילדכם מתוך ידע ולהעניק לו את העידוד לו הוא כל-כך זקוק כדי להישאר מלא תקוה ובטוח
בעצמו.

למדו כל אשר ניתן ללמוד על הרטבת לילה!

תחילה למדו כל אשר ניתן ללמוד על הבעיה. כך יהיו בידכם התשובות למרבית השאלות של ילדכם או שתדעו היכן לקבל את המידע לו הוא זקוק.

שתפו את ילדכם במידע.

דברו פתוחות עם ילדכם.

גלו רגישות לתחושות של ילדכם בנושא. ילדים שמרטיבים את המיטה יכולים להרגיש עצובים, חרדים וחסרי שליטה. פעמים רבות הם מרגישים שהם אכזבו אתכם ההורים. לכן, שיחה פתוחה עם ילדכם יכולה מאד להועיל.

תנו לילדכם לדעת שאתם מבינים שזוהי לא אשמתם ושהם אינם שולטים בכך.
תאמרו להם, שאתם ביחד בבעיה ותעבדו ביחד כשותפים להתגבר עליה, עד שתחלוף.

הסבירו לילדכם מה קורה בגופו
הסבר של התהליכים המתרחשים בתוך גופו של ילדכם כשהוא מרטיב, יכול לעזור ולתת לילד תחושת שליטה על גופו ועל המתרחש בו.

זהו סימפטום, ויש לו פיתרון

החשוב מכל היא ההבנה שאין זו אשמתו של הילד, שזהו סימפטום בלבד ושהפתרון בוא יבוא, יימצא, והילד ישתחרר מהצל המעיק של ההרטבה.
שימוש בחיתולים מיוחדים שנראים כמו תחתונים רגילים למרי יכול לסייע בהקטנת התחושה ש"משהו גדול" קורה, ולהפוך את ההתמודדות למשהו יומיומי וטרוויאלי, עד שהרטבת הלילה תחלוף, שימוש בתחתוני הספיגה יעזור מאוד.
לילדכם להרגיש טוב יותר עם עצמו ויאפשרו לו להתעורר מידי בוקר למיטה נקייה ויבשה. שימוש בתחתוני ספיגה מידי לילה
הוא רעיון טוב גם במקביל לטיפול הרפואי.

תוכלו להפוך את חיתולי הספיגה לחלק נורמלי מיומו של ילדכם בעזרת מספר צעדים פשוטים:

הכינו מקום מיוחד במגירה פרטית עבור התחתונים, יתכן אפילו ליד הפיג'מה או עם התחתונים הרגילים למשך היום.

הניחו פח אשפה עם מכסה בחדר הילדים, בשירותים או באמבטיה, וכך אפשרו לילדכם לזרוק את תחתוני הספיגה המשומשים לאשפה בדרך דיסקרטית.

המליצו לילדכם לקחת את תחתוני הספיגה למסיבות הפיג'מה. הראו לו כיצד ניתן ללבשם בדרך פרטית באמבטיה.

אחסנו שקיות פלסטיק במקום נגיש לילדכם. כך, תהיה לו אפשרות להיפטר מתחתוני הספיגה שלו בזמן טיול או כאשר הוא הולך לישון אצל חברים.

אף שחשוב מאוד להתמודד עם הבעיה, אין טעם לטפל בילדים בני פחות מחמש שמרטיבים, מכיוון שבגילים מוקדמים אחוז ההצלחה בטיפולים הוא נמוך, ובמקרים רבים הבעיה נפתרת מעצמה כשהילד גדל. כמו כן יש צורך בשיתוף הפעולה של הילד כדי שהטיפול יצליח. לפעמים ההורים מביאים לטיפול ילד קטן, שבעיית ההרטבה שלו אינה גורמת לו קשיים ולמעשה הוא כמעט אינו מודע אליה, והקושי העיקרי הוא של ההורים. במקרים אלה הטיפול בדרך כלל לא יצליח. יש להתחיל את הטיפול כשהילד גדול דיו להיות מודע לבעיה ולרצות לטפל בה.

בואו לדבר על כך בפורומים הבאים:

פורום הרטבת לילה
פורום הרטבת לילה וחרדת אסלה בקרב ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום