חודש של פורענות

(0)
לדרג

מה עושים כשמסתיימות הקייטנות והילדים חוזרים לשגרת המחשב/טלויזיה/מקרר? רעיונות קלים לקיץ קריר ובריא

מאת: חודש אוגוסט בפתח, הקייטנות מסתיימות והסיוט של ההורים מתחיל: איך להעסיק את הילדים? לגילית מנצ'ל, דיאטנית קלינית מוסמכת, יש את המתכון המנצח לחודשי הקיץ: אוכל דל שומן שהילדים מכינים לבד.
קשה להיות ילד

עודף משקל הוא אחת הרעות החולות של אורח החיים המודרני, יותרמדי טלויזיה, מחשב, ומנעמי המקרר והספה, ופחות מדי התרוצצות בחוץ, טיפוס על עצים ושאר משחקי רחוב.
שעור ההשמנה בקרב ילדים ובני- נוער בארה"ב ובישראל עולה בהתמדה עד כי 30% מהילדים מוגדרים בעודף משקל. ילד שמן שלשני הוריו עודף משקל הסיכוי שישאר שמן גם בבגרותו הוא קרוב ל-80% ! אצל רבים מהילדים עודף הקלוריות מקורו לא בארוחות עצמן אלא בארוחות הביניים: שתייה מתוקה, עוגיות ,ממתקים קטנים לפעמים הם אלו העושים את ההבדל בין להיות שמן לבין עודף משקל קל.

לקייטנות הידד

גם אם לא כל ההורים רואים בקייטנה את בילוי המן האידאלי עבור ילדם, הרי שהקייטנה סיפקה עבור הילד מגוון של צרכים: החל מקשר חברתי חיוני בימי הקיץ החמים וכלה בשמירה על מסגרת מסודרת הכוללת לעיתים קרובות פעילות גופנית הרבה יותר אינטנסיבית מהמקובל בדרך כלל.
ים, בריכה, תחרויות והמון התרוצצות תחת כיפת השמיים, ארוחות בשעות קבועות ובסך הכל בהחלט דרך נעימה להעביר את הקיץ.

אבל באוגוסט הקייטנות מסתיימות, הילדים גדושי המרץ שבים הביתה ושוקעים בשגרה הקלה של מחשב - טלויזיה - מקרר, בלי יותר מדי יציאה החוצה, בלי יותר מדי פעילות גופנית - מה עושים?

מעורבות אישית - אחריות אישית

באמצעות הכנת המזון לומד הילד מיומנויות חדשות וחשובות, ובעיקר לומד ממה מורכב האוכל שהוא נוהג לאכול בהסח הדעת, השליטה במרכיבים יכולה לגרור אחריה גם רצון להבין יותר על המזון שאותו אנו אוכלים, ובכך לסייע בשמירה על משקל תקין ובעיקר על בריאות תזונתית.


אז מה עושים? ואיך?

המתכון המנצח לחודשי הקיץ: אוכל דל שומן שהילדים מכינים לבד.

ביצה בקן- מניחים 2 פרוסות לחם אחד על השני, מחוררים בעזרת כוס את הפרוסה העליונה, שוברים לתוכה ביצה, מניחים בטוסטר-אובן. ניתן להוסיף על שתי פרוסות הלחם גבינה צהובה 9%, גבינה מלוחה 5%, וירקות.

פיצה ביתית - פיתה קלה, פתוחה לרווחה, מורחים קטשופ, מפזרים גבינה צהובה 9%, טונה במים, גבינה מלוחה 5%, ומניחים בטוסטר-אובן.

אחת התופעות המדאיגות ביותר בקרב ילדים בכלל ובקרב ילדים עם עודפי משקל בעיקר, היא הזלילות מול הטלוויזיה והמחשב. לגילית מנצ'ל מספר תחליפים שכיף להכין ומותר לאכול:

אטריות מתוקות - מבקשים מאמא שתכין סיר אטריות. מעבירים לקערה, מערבבים עם גבינה לבנה 5%, 2 כפיות סוכר או סוכר וניל, מוסיפים קינמון, מעבירים לתבנית, ומניחים במקרר לשעה.

ג'לי - קונים שקית הכנה לג'לי. מערבבים את האבקה עם מים רותחים, מניחים בתחתית כוס ההגשה פירות חתוכים כמו תות, תפוח, שזיף, שופכים מעליהם את הג'לי ומקררים במקרר.

עוגיות גלידה - מורחים (מכל הכיוונים) פריכיות אורז בגלידה דלת שומן. מפזרים מעל מפית נייר סוכריות עד שהן נדבקות, עוטפים בניילון שקוף, ומכניסים להקפאה לשעתיים.

מאפה תפוח - מוציאים מהתפוח את הגרעינים (אמא תעזור), ממלאים באגוזי לוז וצימוקים, מפזרים מעל קינמון ודבש, ומכניסים לטוסטר-אובן.

אפשרויות נוספות: עוגיות דלות שומן, עוגת דבש, עוגיות שיבולת שועל, מאפינס דגני בוקר ועוד. תעסוקה נהדרת לילדים ומנת קינוח נהדרת לגוף.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום