פנצילין נוזלי, מרק עוף

(2)
לדרג

סבתא בישלה דייסה, או אולי מרק? תרופת הפלא שעברה מדור לדור - מבשלים בריאות

מאת: מערכת zap doctors
המדע בעקבות הסבתא

בשנים האחרונות הסתקרנו חוקרים רבים (מרביתם אגב, יהודים) באשר לאמת סביב המיתוס של מרק העוף: האם המרק עוזר באמת לגוף להתמודד עם מחלות הקשורות בקור? בחודש שעבר, פרסמה רשת הסי אן אן את האסמכתא הרשמית: מרק העוף של סבתא הוא תרופה לכל דבר ועניין. חוקרים מאוניברסיטת נברסקה בדקו ומצאו כי למרק העוף ישנם תכונות אנטי-דלקתיות מוכחות.

ד"ר רנארד, חוקר מחלות ריאה באוניברסיטה חקר את המרק למרכיביו במעבדה. המרק בו השתמש רנארד אגב, היה מרק עוף יהודי אשכנזי מסורתי, עם קניידלך. במחקר נתגלה בברור כי במרק העוף המסורתי יש רכיבים הגורמים לתאי הדם האדומים הנגועים בוירוסים להתחדש. כשנבדקו מרקים מאבקות (אינסטנט) נתגלה כי רק לכשליש מהם יש השפעה מועטת בלבד על תופעות דלקתיות.

מחקר נוסף שהתבצע באוניברסיטת UCLA מגלה כי בעת בישול העוף במרק מתרכב חומר כימי הדומה בהרכבו לחומר הכימי הנמצא בתרופות נגד שיעול וברונכיטיס. רופא יהודי אחר מבית החולים "הר סיני" במיאמי גילה כי לאדים היוצאים מתוך מרק העוף הביתי של סבתא יש השפעה ברוכה על הגרון והריאות, וכי הם מומלצים לסובלים מקשיי נשימה ושיעול.

במשך שנים רבות עוד לפני התפתחות הרפואה המערבית, סמכו רוב החולים על התרופות והמאכלים המסורתיים שעברו מדור לדור, שזכו אצלנו לכינוי "תרופות סבתא". מרק העוף נחשב לאחת מתרופות הסבתא הידועות יותר, בכל מקרה של שפעת, שיעול, ברונכיט, התקררות ושאר חוליי חורף, אחת דינה של הסבתא: מרק עוף. באמריקה השתרש לו המנהג עד כדי כך שמרק העוף זכה לכינוי "הפניצילין של היהודים".

מרק מסביב לעולם

אין כמעט תרבות בעולם שלא אימצה את מרק העוף כחלק מהתרבות שלה. בין הידועים: מרק העוף האשכנזי יהודי עם הקניידלך מאירופה, מרק עוף תימני עם חוויג', מרק עוף סיני עם נודלס, מרק עוף איטלקי עם אורז, מרק עוף יווני עם חצילים ועוד ועוד. הסינים מייחסים למרק העוף תכונות רפואיות שונות, ומשלבים אותו באופן מסורתי עם הטיפול במחלות.

בקוריאה נהוג לאכול את המרק בקיץ דווקא, הגרסא המקומית של מרק העוף עם שורש הג'ינסנג לדברי הקוריאנים, "משיבה את נפשו של האדם בחמסין". בהודו נהגו להרתיח בתוך מרק העוף שורשים ועשבים שונים ששימשו לריפוי. בצרפת חזר מרק העוף לאופנה עם התחלת עידן ה"נובל קוז'ין", וכיכב במאכלי קונוסמה רבים. אין כמעט תרבות בעולם שלא אימצה את מרק העוף כחלק מהתרבות שלה. בין הידועים: מרק העוף האשכנזי יהודי עם הקניידלך מאירופה, מרק עוף תימני עם חוויג', מרק עוף סיני עם נודלס, מרק עוף איטלקי עם אורז, מרק עוף יווני עם חצילים ועוד ועוד.

הסינים מייחסים למרק העוף תכונות רפואיות שונות, ומשלבים אותו באופן מסורתי עם הטיפול במחלות. בקוריאה נהוג לאכול את המרק בקיץ דווקא, הגרסא המקומית של מרק העוף עם שורש הג'ינסנג לדברי הקוריאנים, "משיבה את נפשו של האדם בחמסין". בהודו נהגו להרתיח בתוך מרק העוף שורשים ועשבים שונים ששימשו לריפוי. בצרפת חזר מרק העוף לאופנה עם התחלת עידן ה"נובל קוז'ין", וכיכב במאכלי קונוסמה רבים.

מרק עוף והנקודה היהודית

במאה ה 12 גילה חוקר ורופא יהודי בשם משה מיימונדס כי למרק העוף יש תכונות רפואיות לשיעול ולאסטמה. יש להניח כי מרק העוף היה נפוץ בתרבות היהודית עוד הרבה לפני זה, אמנם אין אזכור ישיר אמנם בתנ"ך או בכתובים למרק עוף, אך בפירושים רבים נקשר המאכל עם חגים יהודים רבים ביניהם: שבת, פסח, יום כיפור (ארוחה מפסקת) ועוד.

הביטוי "מרק העוף של אימא" השתרש בחברה הישראלית וכיום אין כמעט בית שאינו מגיש את המרק הזה על גרסותיו השונות ביום שישי בערב. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו גילו ומצאו כי בלמעלה מתשעים אחוז מבתי האב היהודיים (מכל הזרמים) אוכלים מרק עוף, לשם השוואה: פחות מחמישים אחוז מבתי האב היהודים צמים ביום כיפור לפי מחקר זה. במאה ה 12 גילה חוקר ורופא יהודי בשם משה מיימונדס כי למרק העוף יש תכונות רפואיות לשיעול ולאסטמה. יש להניח כי מרק העוף היה נפוץ בתרבות היהודית עוד הרבה לפני זה, אמנם אין אזכור ישיר אמנם בתנ"ך או בכתובים למרק עוף, אך בפירושים רבים נקשר המאכל עם חגים יהודים רבים ביניהם: שבת, פסח, יום כיפור (ארוחה מפסקת) ועוד.

מתכונים:

מרק עוף צח, בסיס

מרק עוף איטלקי

מרק עוף פלסטיני

מרק עוף יווני

מרק עוף וקוקוס (תאילנדי)

הכתבה והמתכונים לקוחים מאתר "גודפוד"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום