שאלות נפוצות בפורום אורתופדיה - כירורגיה של היד

(0)
לדרג

שאלה: לפני מספר שנים חשתי שידי השמאלית נירדמת לעיתים. לאחרונה נמצא בעיה חמורה יותר ביד שמאל ונידרש ניתוח למרות שכיום איני סובל ביד זו. איך זה יתכן?

מדבריך ולפי ערכי הבדיקה האלקטרודיאגנוסטית החלקית המופיעה בשאלתך, קיים לפחות לחץ על העצב המדיאני CTS.
התסמונת שכיחה במחלות מסוימות כגון סכרת, חוסר איזון בלוטת התירס, דלקת מפרקית רוימטואידית ועוד.
הפתרון היחידי הקיים הינו שחרור כירורגי, כיוון שמדובר בלחץ מכני ויפה שעת אחת קודם.

שאלה: אני סובל מזה חודשיים מהירדמות באיזור חצי כף היד השמאלית כשהמוקד הינו בזרת ובשתי האצבעות הסמוכות לה. היד מתפקדת חלקית ויש רגישות באיזור המרפק עם זרמים ואי תחושה בכף יד. מה עליי לעשות?

בדיקת ה- E.M.G הינה בדיקת עזר בלבד. לעתים התמונה הקלינית דומה ויכולה להטעות. מה שקובע הינה הבדיקה הקלינית. במידה ובעייתך היא אכן לחץ על העצב האולנרי - אין מנוס מטיפול ניתוחי. במידה ואתה נוהג להעפיל לחץ על ההיבט הפנימי של המרפק - ייתכן ויש קשר לאימונים.

כאשר עצב לחוץ, אין ברירה אלא לשחררו באופן כירורגי.
באופן סטיטסיטי, מדובר על כ- 90% הצלחה.

שאלה: לפני כשבועיים הרגשתי מתיחה וכאב חד בשורש כף היד ומאז לא הפסקתי להתאמן. אני נוטל כדורי וויוקס 25 מ"ג ומורח וולטרן שלוש פעמים ביום על האיזור. האם להפסיק להתאמן?

עצתי לך להפסיק להתאמן עד שתיבדק ע"י כירורג יד.
תיאורך יכול להתאים לקרע/מתיחה של רצועה בין עצמות שורש כף היד.

שאלה: לפני מספר חודשים אובחנו אצלי Tennis Elbow ו- Carpal Tunnel. בימים בהם אני לא מאמצת את היד, היא והחלק העליון של הגוף לא כואבים. האם חיבים ניתוח?

TENNIS ELBOW יטופל באופן שמרני ע"י פיזיותרפיה, שימוש בתומך יעודי (למשל ARMBAND), רפואה אלטרטנטיבית (כגון דיקור סיני רפלקסולוגיה) והזרקות מקומיות.
אם קיימת מעורבות גם של העצב (P.I.N), לא יהיה מנוס משיחרור כירורגי.

בתסמונת התעלה הקרפלית: במידה ושחרור העצב בניתוח מלא - תסמונת התעלה הקרפלית אינה חוזרת. דיקור סיני אינו יכול לפתור בעיה של לחץ מכני בתעלה הקרפלית ואין לך ברירה אלא לעבור ניתוח. לגבי האפיקונדיליטיס, ההמלצה היא לנסות טיפול שמרני (כגון דיקור סיני) לפני ניתוח, כפי שכתבתי.

שאלה: כאשר אני קמה בבוקר יש לי תחושה של ידים קשות כמו הרדמות וזה כואב לי בזמן השינה. מאוחר יותר בבוקר התופעה נעלמת. האם יש לזה סיבה?

תלונותיך מתאימות ללחץ עצבי בע"ש הצוארי ו/או בגפיים העליונות.

שאלה: לפני כחודשיים הלכתי לישון עם כאב צוואר קל והתעוררתי עם כאב החמרה בין לילה לכאב שרירי כה חמור עד שלא הצלחתי לקום מהמיטה. לפני כשבועיים במהלך אימון כושר מדוד במשקולות שמתי לב לחוסר סימטרייה בכח של השריר הדו ראשי ,יד ימין נחלשה. האם זו יכולה להיות בעיי

מדבריך, להערכתי, מדובר ב"בעיה" צוארית עם לחץ עצבי/שורשי. תלונות של תרדומת וחולשה הן ביטוי ללחץ עצבי. כנראה שהאימון לא היה "מדוד" ונגרם לחץ כלשהוא בע"ש הצוארי.

שאלה: עברתי ניתוח באצבע בעקבות חתך עמוק שגרם לקריעת גיד עבר קצת יותר מחודש והפרק האחרון באצבע כמעט ולא מתקופף. האם יש סיכוי שהאצבע תחזור למצב של סגירה כמעט מלאה?

יש עדיין סיכוי לשיפור. בודאי הסבירו לך כי כאשר רק הגיד המכופף העמוק נתפר - יש סיכוי די גדול להידבקות של 2 הגידים לאחר הניתוח. בד"כ, הטיפול הינו משולב, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, כולל שימוש בסד דינמי/סטטי.

שאלה: לפני כחמישה חודשים הופיע גוש בפרק ידי הימנית - טופלתי באנטיביוטיקה וזה לא עזר. אתמול הייתי אצל מומחה כף יד שהגדיר את הגוש גנגליון והמליץ על ניתוח. מה זה גנגליון? מהם הסיבות להופעת הגוש? האם מומלץ לעבור את הניתוח?

גנגליון היא למעשה ציסטה המכילה נוזל. מקורה ממעטפת גיד או מפרק. אם הגנגליון מקורו ממעטפת גיד, סיכויי החזרה קטנים מאד. בד"כ הניתוח מוצלח. אם הגנגליון מקורו ממעטפת מפרק, סיוכיי החזרה די גדולים והבעיה העיקרית היא סכנה שלך התפתחות חוסר יציבות מפרקית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום