נשים קטנות

(0)
לדרג

האם גניקולוגיה של מתבגרות שונה מהותית מזו של כלל האוכלוסיה הנשית? על התמחות חיונית לעתיד בריא

מאת: גינקולוגיה של ילדות ומתבגרות עוסקת בתופעות בריאות ייחודיות בגיל צעיר. הטיפול בילדות ובמתבגרות דורש התמחות וניסיון ספציפי. מיקוד תשומת הלב בתופעות נורמליות וחריגות והאבחנה ביניהן מאפשרים טיפול נכון ומתאים בילדות ובמתבגרות ומניעת נזקים בעתיד

לפני כעשרים שנה הקימו בארצות-הברית את החברה האמריקנית לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות. מתוך ההכרה בחשיבות הנושא שם לו הארגון למטרה לקדם את המודעות לבעיות המיוחדות בקרב הרופאים, בקרב המטפלים בדיסציפלינות אחרות ובקרב ציבור ההורים.ידוע שילדות ומתבגרות ואפילו עוברים ברחם אמותיהם סובלים מתופעות וממחלות אופייניות להם, שבמקרים רבים שונות לחלוטין מן הבעיות הגינקולוגיות של המבוגרות. יתרה מזו, תופעות וממצאים המיוחסים לתהליכים נורמליים במבוגרות עלולים להיות חריגים בילדות ודורשים התייחסות מתאימה. אם כן, יש צורך לרכוש ניסיון רב בהערכה רפואית, בבדיקה ובטיפול בבעיות גינקולוגיות בגילים אלו. לעיתים דרושים אבחון וטיפול מידי כדי למנוע סבל מיותר ואפילו נזקים לפוריות בעתיד. לפעמים מתעורר צורך אפילו למנוע טיפול מילדות בריאות, אשר אובחנו בטעות כזקוקות לטיפול.הבעיות בגיל צעיר עשויות להתמקד במערכת הגינקולוגית בלבד או להיות חלק מבעיה בכמה מערכות אשר באה לידי ביטוי ראשוני בבעיה המופנית לרופא הנשים.

תופעות שבהן מעורבות כמה מערכות בו זמנית

1. ספורטאיות צעירות - בנות העוסקות בספורט או בריקוד תחרותי עלולות להגיע למצב של תת-תזונה, איבוד סידן ואי הופעת הווסת או הפסקתה. זו בדרך כלל הסיבה הגורמת להן לפנות לגינקולוג.

2. אנורקסיה נרווזה היא הפרעה נפשית הגורמת להפרעות באכילה, איבוד משקל, אי-סדירות בווסת עד כדי היעלמותה, מחלות חניכיים ושיניים ופגיעה במערכות גוף רבות. בדרך כלל הפנייה הראשונית היא לגינקולוג בגלל הפרעות בווסת, אולם חובה לערב את הפסיכיאטר, והוא אמור לרכז את הטיפול בנערה.

3. התבגרות מוקדמת או מאוחרת - סימני ההתפתחות המינית יכולים להופיע מחוץ לטווח הגילים הנחשב תקין. התפתחות נורמליות מלווה בהופעת ניצני שדיים, תשעורת באברי המין ובבית השחי, צמיחת עצמות מזורזת והופעת הווסת הראשונה. חריגה מטווח הגילאים התקין עלולה להיות תוצאה של הפרעה הורמונלית. גם כאן, בדרך כלל תהיה פנייה ראשונית לגינקולוג, אך הטיפול והבירור יתקיים בשיתוף עם אנדוקרינולוג.

תופעות הממוקדות במערכת המין ואינן דורשות טיפול רב-מערכתי

1. דלקות בנרתיק עלולות להיות תוצאה של המבנה האנטומי העדין של הנרתיק בגיל הרך, הגורם לנטייה לזיהומים הבאים לידי ביטוי בהפרשות דרך פתח הנרתיק. דלקות בנרתיק אף עלולות להיגרם גם מגוף זר המוחדר לנרתיק בידי התינוקת או הילדה במהלך פעולה של אוננות (תופעה נורמלית בגיל הרך). הטיפול בשני המקרים האלה שונה, לכן חייבת להיות ערנות לאפשרויות השונות ובהתאם להן יש להחליט על הטיפול המתאים.

2. כאבי בטן בצעירות עלולים להיות תוצאה של קלקול קיבה או דלקת התוספתן - עדות למחלה במערכת העיכול. הם עלולים גם להיות תוצאה של גידול בשחלה אשר עלול לעבור שיזור (סבוב סביב ציר השחלה האחראי על אספקת הדם לאיבר זה), ולגרום נמק והפרעה בפוריות בעתיד או מום ברחם או בנרתיק.
מגוון רחב של הפרעות גורמות לכאבי בטן בצעירות, לכן יש לשקול את כל האבחנות האפשריות, להגיע בהקדם לאבחנה הנכונה ולטפל מיד כנדרש.

3. אלימות מינית נגד ילדות ומתבגרות עשויה לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן או בגרד בנרתיק. בירור מעמיק ואנמנזה מדויקת מאפשרים לעמוד על מהות הבעיה, אף שכביכול התלונות אינן קשורות למצב.

4. אמצעי מניעה - מקצת הבחורות בגיל ההתבגרות מתחילות לקיים יחסים בלא שימוש באמצעי מניעה. חובתנו להגביר את המודעות לשימוש באמצעי מניעה. יתרה מזו, עלינו לתת לנערות הסבר מפורט על אמצעי המניעה בלי לתת להן את ההרגשה שקיום יחסים הוא הדבר המצופה מכל אחת מהן בהגיען לגיל ההתבגרות. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע הריונות בלתי רצויים, הגורמים להפלות, ולהסביר להן איך להתגונן מפני הידבקות במחלות מין.

5. "הגלולה של הבוקר שאחרי" - אם וכאשר קיימה הנערה יחסים באופן בלתי מתוכנן או מאונס, חובתנו להעביר לה בעוד מעוד את המידע על "הגלולה של הבוקר שאחרי". תכשיר זה המיועד למניעת היריון ניתן מיד לאחר קיום יחסים בלתי מוגנים. התכשיר אושר לא מכבר לקנייה גם בלי מרשם רופא.

ומה אצלנו?

תופעות גינקולוגיות חריגות עלולות להופיע בנשים בכל גיל: עוד בטרם לידתן, בהיותן ברחם אמן, בילדותן, בגיל ההתבגרות, בתקופת הפוריות ובגיל המעבר.

הנושא של "קידום בריאות נשים" מחייב אם כן התייחסות לכל קבוצות הגיל. מלבד הבעיות הייחודיות לתקופת המנופאוזה, שבהן מרבים לעסוק, יש גם תופעות חריגות מיוחדות בגיל צעיר. אסור לנו להזניח אותן, ואנו חייבים להתייחס אליהן ולטפל בהן.לצורך העמקת המודעות לבעיות הגינקולוגיות הייחודיות לגיל הילדות ולמתבגרות וכדי להעמיק, ללמוד ולחקור בנושא זה ייסדנו בארץ לפני כשש שנים את החברה הישראלית לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות.

החברה שמה לה למטרה לקדם את הנושא בקרב המטפלים והמטופלות כאחד. הפניות הרבות למרפאות העוסקות בנושא מעידות על חשיבותו ועל הצורך להרחיב את הידע ולהעמיקו בקרב הילדות, ההורים, המחנכים והמפעילים של קבוצות הגיל האלה ולהביא לידי קידום בריאות הנשים הקטנות בישראל.


בואו לדבר על כך בפורום גניקולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום