עבור.. עבור.. שאלות נפוצות על גיל המעבר

(0)
לדרג

גיל המעבר בפתח ואיתו השאלות הקשות, האם טיפול הורמונלי מומלץ (ואיזה?), ומה עושים עם כל התופעות?

שאלה: האם יש תרופות טבעיות לתסמיני גיל המעבר. הרופא המליץ על הורמונים אך לפני זה אני רוצה לוודא שאין משהו אחר.

תשובה: ישנם בבתי המרקחת ובחנויות הטבע תכשירים אלו ואחרים המיועדים לטיפול בתסמיני גיל מעבר. לרובם אין הוכחה מדעית לגבי יעילות-לעיתים ההיפך הוא הנכון. אין גם ודאות שתכשירים אלו נטולי תופעות לוואי לחלוטין.
חשוב לזכור שטיפול הורמונלי חילופי זה או אחר הינו הטיפול היחידי שהוכח מדעית וללא ספקות כיעיל לתסמיני גיל מעבר. אם זאת יש לזכור שמגלי חום לא מתים ואנו מדברים על איכות חיים. כאן ניתנת הבחירה בידי כל אישה לגבי סוג הטיפול בו הינה חפצה מבחינות של יעילות ומחיר- אם בכסף ואם התופעות לוואי. כדאי בכל אופן להתיעץ עם מומחים אמיתיים ולא "מומחים" לנושא לפני כל טיפול נבחר.

שאלה: אני בת 50, קבלתי זריקת קורטיזון שגרמה לתופעות לוואי, הוחלט לנסות לתת לי הורמונים למרות שיש לי מחזור. אני לוקחת 3 שבועות מדבקה של EVOREL האם קבלת אסטרוגנים לאישה שעדיין לא בגיל הבלות היא מסוכנת?

תשובה: לזריקה של סטרואידים בגב (קורטיזון כהגדרתך) ייתכן אפקט זמני, חולף וקצר טווח על מערכות שונות בגוף כך שאם התופעות שציינת מתמידות, לא נראה שהן נובעות מהטיפול ולכן ניסה רופאך טיפול הורמונלי חילופי. לא תמיד הטיפול מצליח בנסיון ראשון ויש כאן אלמנט של ניסוי וטעיה. ניתן לנסות מתן הורמונים לנשים עם סימפטומים של גיל מעבר למרות שיש להן הורמונים משלהן, תוך מעקב אחרי הסימפטומים ותופעות הלוואי.

שאלה: אני בת 57 וסובלת מאוסטופרוזיס כבר כמה שנים ,כעת מטופלת במיאקאלציק מהפסיק כמעט את כאבי הגב מהם סבלתי. שאלתי האם תרופה זו גם מרפאת? האם ניתן לקבל תרופה שתמנע שברים בעתיד?

תשובה: חששך משברים בעמוד שדרה אכן מוצדק ויש בהחלט הצדקה לטיפול רפואי באוסטאופורוזיס. מיאקלציק הינה תרופה יעילה למדי לכאבים בעמוד שדרה, אך יעילותה בטיפול באוסטאופורוזיס נמוכה משתי האופציות האחרות. אחת הינה אויסטה היעילה למניעת שברים ויש לה גם יתרונות של מניעת סרטן שד ואולי מחלות לב, לצד חסרונות של קרישת יתר והחמרת גלי חום (אם ישנם). אופציה שניה היא פוסאלאן שהינה ספציפית לעצם ואין לה יתרונות חוץ גרמיים. חסרונותיה העיקריים כיבים (מאד לא שכיח) ואי נוחות יחסית בלקיחה (בבקר, על קיבה ריקה עם כוס מים ובעמידה ל 30 דקות).

שאלה: 1. לאחר ההסטריה בנושא הפרמריל החליף לי הרופא את ההורמונים ל"קליוגסט "kliogest ההחלפה עברה בהצלחה ואני מרגישה מעולה. השאלה אם יש לגבי תרופה זו איזה מידע? 2. האם גלי החום הם תופעה שבסופו של דבר עוברת?

תשובה: לגבי קליוגסט יש בהחלט מידע ולפחות מבחינת הסכון לסרטן שד, אין כאן הורדה בסיכון. גלי החום חולפים בסופו של דבר ברוב הנשים ורק במיעוטן (15-20%) הם נותרים ברמה הדורשת טיפול תרופתי זה או אחר. תכשירים צמחיים ו/או הומאופתיים יכולים להקל על התסמינים, שלא ניתן לנחש כמה זמן ימשכו.

שאלה: כתוצאה מבעיות של הפרעת שינה עצבנות פנימית וחרדות קלות המליץ לי רופא הנשים על טיפול באסטרוגן יש לי עדיין מחזור והורמונים טובים. האם עודף אסטרוגן עלול להביא לתופעות לוואי?

תשובה: לא לגמרי ברורה לי הסיבה לטיפול ההורמונלי. ישנן לעיתים תופעות של חוסר אסטרוגן, כגון גלי חום ושינויי מצב רוח, עוד טרם הפסקה מוחלטת של הוסת (פרימנופאוזה). במקרים אלו אסטרוגן יכול לעזור וזאת הסיבה למתן התרופה. עליך לראות אם התרופה אכן עוזרת ולשקול את היתרונות והחסרונות עם הרופא המטפל.

שאלה: לאחר 16 שנים של טיפול הורמונלי החלטתי להפסיק , בתאום עם רופא הנשים המטפל. האם אין שום טיפול שיש לקבל כדי למנוע בריחת סידן?

תשובה: יש בהחלט אפשרויות טיפול יעילות יותר מטיפול הורמונלי חילופי לאוסטאופורוזיס, כגון אויסטה או פוסאלאן כך שמבחינה זאת אין שום בעיה בהפסקת הטיפול ההורמונלי החילופי.

שאלה: באיזה גיל אמור להתחיל גיל המעבר, גיל המעבר והאם זה אמור להתחיל בגיל שלאימי התחיל?

תשובה: גיל המעבר מתחיל סביב גיל 50 בממוצע, אולי מעט יותר. יש קשר לא מובהק בין גיל המעבר באם לזה בבת.

שאלה: אני בת חמישים ולאחרונה גילו אצלי ציסטה בשד ובמקביל התחילו אצלי גלי חום נוראיים וגם עליה במשקל למרות דיאטה מאוזנת, האם יש קשר ומה אתה ממליץ לעשות?

תשובה: אין קשר חד משמעי בין עליה במשקל לשינויים הורמונליים אולם ברור שאם הרגשת טוב והיית מאוזנת, הרי ברגע שיצאת מאיזון, עשויים לחול שינויים במשקלך שאינם תמיד לחיוב.
בעיה אחת עם ההורמונים היא העובדה שהם מעלים את סמיכות השד ומורידים לפיכך את איכות הממוגרפיה שחשובה אצלך למעקב. לא ברור לי אם עברת ניקור אבחנתי והציסטות שפירות אך אם תוכלי להפסיק את הטיפול ההורמונלי או לפחות לרדת במינון, עדיף. ישנם גם תחליפים לטיפול וכדאי להתייעץ עם מומחה לנושא.

שאלה: האם הפסקת המחזור החודשי עקב לקיחת הורמונים - פוגעת בבריאות ומסוכנת?

תשובה: בעיקרון - לא ידועה בעיה מיוחדת הנובעת מהפסקת המחזור עקב הטיפול התרופתי. בל נשכח שבגיל מעבר אין מחזור חודשי באופן רגיל אם האשה אינה מטופלת תרופתית בהורמונים או ישנה בעיה רפואית אחרת.

שאלה: לאימי אובחנה מיומה לפני מספר חודשים. נאמר לה שהמיומה גדלה וכי יתכן ובמידה ותמשיך לגדול יהיה צורך בכריתת רחם. האם כדאי לנתח?

תשובה: מיומה לכשעצמה אינה הוריה לניתוח. תלונות כגון דימומים חזקים, כאבי בטן, לחץ על שלפוחית השתן ועוד מהוים הוריה לניתוח.
המיומות לרוב שפירות. יתכנו-באופן מאד לא שכיח, מיומות לא שפירות הנקראות סרקומות. קשה מאד לאבחן אותן טרם הניתוח. קצב גדילה מהיר יחסית מהוה את אחד הסימנים ולפיכך המלצת הרופא נראית לי בהחלט קבילה.

שאלה: אני בת 50 וסובלת מזה כנמה חודשים מדימומים לא סדירים, ממה זה יכול להיגרם ומה עלי לעשות?

תשובה: הינך נמצאת בתקופה הפרימנופאוזלית=תקופת הדמדומים של מחזור הוסת היכולה להמשך שנתיים עד שמונה לפני המנופאוזה עצמה. תסמיני גיל מעבר עשויים להופיע בכ 10% מהנשים בתקופה זאת ולעיתים נדרש אפילו טיפול, למרות וסת סדירה עדיין אם כי לרוב קצרה יותר.

שאלה: האם נכונה הסברה כי לנשים המשתמשות בהורמונים חלופים בגיל המעבר מראה חיצוני יפה יותר?

תשובה: התשובה ככל הנראה חיובית אם כי הנושא לא פשוט למחקר. נמצא שריפוי פצעים בעור ואולי אף יותר לחלוחית (פחות יובש) בעור קשורים לטיפול הורמונלי חילופי. ידוע שבנשים "מלאות יותר" ישנם פחות קמטים. האם עקב ייצור אסטרוגן ברקמת שומן (הידועה כמקור עיקרי בגוף האשה לאסטרוגן פנימי) או "מילוי מלמטה" של הקמטים (ע"י רקמת השומן המפותחת), לא ברור. כנראה ששניהם נכונים.

שאלה: מהו רחם שרירני וכיצד מאבחנים ומטפלים בו?

תשובה: רחם שרירני הינו רחם עם גידול שפיר (בד"כ) הבנוי מהשריר המרכיב את הרחם ולכן הרחם גדול, יתכנו דימומים נרתיקיים לא סדירים או דמומים וסתיים חזקים, כאבים עמומים בבטן תחתונה, הפרעות במתן שתן ועוד. חשוב להדגיש עם זאת שרובן המכריע של המיומות ברחם הינן שפירות. כמו וכן חלק גדול מהן חסר סימפטומים כלשהם.

שאלה: אני בת 50 מזה 6 חודשים לא קיבלתי מחזור .סובלת מגלי חום, יובש וחוסר חשק. האם יש תרופה טבעית שתענה לי על כל התופעות? האם מוצדק במצב זה לקחת הורמונים?

תשובה: ישנן תרופות טבעיות היכולות לענות במידה זאת או אחרת לדרישותייך אולם לא לכל המכלול. טיפול הורמונלי חילופי וליויאל בהחלט נכנס להגדרה זאת, יענה טוב יותר לדרישותייך, על סיכוניו הידועים שליויאל אינו שונה ברובם ככל הנראה-אין פשוט מספיק מידע אמין לגבי התרופה. היתרון הבולט של ליויאל הינו בהחזרת החשק המיני, תחום בו הטיפול ההורמונלי החילופי מצליח אולם פחות. נטילת הורמונים מומלצת היום לפי הביטוי (המתורגם מאנגלית) כמה שיותר מוקדם לכמה שפחות זמן.
פני ליעוץ על מנת לתפור לך את חליפת הטיפול (אולי ללא תרופות אפילו).

שאלה: האם המחקרים האחרונים שפורסמו אודות רמת הסכנה שבחלב סויה נכונים? האם להפסיק לצרוך מוצרי סויה?

תשובה: בעיקרון, כל חומר מועיל עלול להזיק בכמויות מוגזמות. גם מאמר יחידי שפורסם אינו משנה בד"כ את ההתיחסות לחומר זה או אחר והרושם הינו עדיין שחלב סויה הינו בטוח. ישנם אכן פיקפוקים לאחרונה ביעילות הסויה ובטיחותה, אך לא הייתי משנה הרגלי תזונה בעטיים.

שאלה: האם יש קשר בין דיכאון וחרדות ובין חוסר איזון הורמונלי בגיל המעבר? האם תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור?

תשובה: הקשר אכן קים ולעיתים תסמיני גיל מעבר יכולים להתבטא בשינויי מצב רוח, התנהגות וכו'. תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור כמו גם טיפול הורמונלי חילופי.

שאלה: הומלץ לי על צמח "קוהוש שחור" לטיפול בגלי חום ובתופעות גיל המעבר, האם הוא יכול להיות מסוכן? האם מומלץ?

תשובה: כל חומר עשוי להזיק, במידה זאת או אחרת. גם חמרים שמקורם צמחי והספרות הרפואית מלאה דוגמאות. לגבי הקוהוש השחור בפרט, יתכנו תופעות לוואי קלות ולא מאד שכיחות לטיפול, בעיקר במערכת העיכול, ככל הידוע כיום. תמיד יתכנו תופעות לוואי חדשות וההמלצה שנכונה לכל תרופה נכונה אף כאן, להשתמש רק אם יש צורך ובמינון מינימלי אפקטיבי.

שאלה: אני מעל גיל חמישים, ללא מחזור כבר כשש שנים,פשוט נעלם לי החשק המיני - מה עושים? קיבלתי המלצות לכל מני חומרים טבעיים, מה התועלת שבהם?

תשובה: לגבי התשובה שכבר קיבלת, איני מכיר חומרים "טבעיים" או ויטמינים שהוכחו מדעית כמועילים, מעבר לתועלת ליצרן ולמשווק...
על החשק המיני אחראי ההורמון הגברי טסטוסטרון, הנמצא בכמות קטנה גם בנשים (לעיתים קטנה מידי). התוספת היחידה שהוכחה מדעית כמעלה חשק מיני הינה תוספת של טסטוסטרון הזמינה בחו"ל אם כי ניתן למצוא אותה בצורה זאת או אחרת אף בארץ. ניתן להשתמש בטיפול הורמונלי חילופי תוך בחירה מהתכשירים את אלו שהינם בעלי פעילות אנדרוגנית ("גברית") יותר ובכך להעלות את החשק המיני. יש כמובן להתאים לך את הטיפול פרטנית לפי צרכייך ונתונייך. פני ליעוץ כי בהחלט ניתן לעזור ולו במידה חלקית.

שאלה: אני בת 50. הפסקת המחזור לפני כשנה. בריאות כללית טובה מאוד וגם כושר גופני טוב. מרגישה אי נוחות בזמן החדירה, מה הפתרון המומלץ?

תשובה: יובש נרתיקי נמנה על תסמיני גיל מעבר וזאת ככל הנראה הסיבה להרגשתך, אם כי יתכנו סיבות אחרות כגון פטרת נרתיקית. לא ניתן לענות ללא בדיקה אולם עקרונית, ליובש נרתיקי ניתן לנסות תכשירים לא הורמונליים הנמכרים בבתי מרקחת להתויה זאת. מעבר לכך, ניתן להשתמש גם בתכשירים הורמונליים לשימוש מקומי. אלו קימים במשחה לנרתיק וכן טבליות.

שאלה: בת 53, מחזור סדיר, עומדת לעבור ניתוח כריתת רחם עקב צניחה, האם כדאי לכרות גם את השחלות?

תשובה: שאלה מאד חשובה. עד לפני כשנה התשובה של רוב הרופאים היתה לבצע כריתת שחלות ומקסימום להשתמש בטיפול הורמונלי חילופי. הסיבה הינה סיכוי של כחצי אחוז לפתח סרטן שחלות שמתגלה לרוב בשלב מתקדם וסיכויי הריפוי נמוכים יותר.
כיום הגישה השתנתה ויש לשקול כל מקרה לגופו. החסרונות של כריתת השחלות הינם תסמיני מנופאוזה קשים יותר לרוב ואולי נטיית יתר למחלות גיל מבוגר כגון אוסטאופורוזיס

בואו לשאול עוד בפורום גיל המעבר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום