כמה שיותר צבעוני יותר בריא

(0)
לדרג

מהם נוגדי חמצון? תהליכי חמצון מתרחשים בגוף באופן טבעי וכל עוד הם מתרחשים במידה הם אינם גורמים נזק ואף חיוניים לפעילות התקינה של הגוף.

הסכנה מתחילה כאשר הגוף סובל מעודפים של חומרים מחמצנים (הידועים בשם: רדיקלים חופשיים) הגורמים לחמצון יתר. עודף רדיקלים חופשיים נוצר במצבי עודף משקל, עישון, חשיפה מרובה לשמש ואף הזדקנות טבעית של הגוף. תפריט עשיר בשומנים מעלה גם הוא את רמת הרדיקלים החופשיים בגוף.

מדוע תהליכי חמצון בעייתיים ומסוכנים לבריאות?

בשנים האחרונות מבינים החוקרים שכולסטרול LDL (המכונה לעתים "הכולסטרול הרע") שוקע בדופנות העורקים רק אם עבר תהליך חמצון. כולסטרול שלא התחמצן גם אם הוא מצוי ברמה גבוה בעורקים, אינו שוקע בדפנות העורקים ואינו מפריע למעבר הדם. כולסטרול שעבר חמצון שוקע בדפנות העורקים, גורם להתקשותם (טרשת עורקים) ובסופו של דבר להתקפי לב. טרשת העורקים היא הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותה בעולם המערבי. מסיבה זו חשוב למנוע את חמצון הכולסטרול על-ידי אספקה מתמדת של נוגדי חמצון לגוף.

הגוף אמור לקבל את מלאי נוגדי החמצון שלו מן התפריט שאנו אוכלים. נוגדי החמצון מצויים בפירות ובירקות באופן טבעי ותפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים האחראים לחמצון. ואולם, אורח החיים המערבי הכרוך בתפריט עשיר בשומנים, עישון, חשיפה רבה לשמש ומיעוט באכילת פירות וירקות יוצר מצב שבו כמות נוגדי החמצון המצויה בגוף אינה מספיקה לשם נטרול פעולת החמצון של הרדיקלים החופשיים וכתוצאה מכך, כולסטרול שעבר חמצון מצטבר בדופנות העורקים ומפריע למעבר תקין של דם.

מה ניתן לעשות?

1. להרבות באכילת פירות וירקות.
כנגד הזדקנות אין הרבה מה לעשות, אבל מומלץ להקפיד על תפריט עשיר בפירות ובירקות ולמעט באכילת מזונות עתירי שומן. סקר מקיף שנערך בארה"ב הראה שצריכת פירות וירקות מפחיתה את הסיכוי ללקות במחלות כלי הדם והלב. חוקרים אמריקאים עקבו משך 19 שנים אחר 10,000 נבדקים שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת צרכה פי שלושה פירות וירקות לעומת הקבוצה האחרת. שיעור מקרי השבץ, שיעור מקרי התמותה משבץ ושיעור מחלות הלב היו נמוכים פי 27 אחוז, פי 42 אחוז ופי 24 אחוז בהתאמה, בקרב הקבוצה שצרכה כמות משולשת של פירות וירקות.

2. לאכול פירות וירקות בצבעים שונים ומגוונים.
מומחים ממליצים לצרוך פירות מקבוצות צבעים שונות. צבעם של פירות וירקות (פיטוכימיקלים) מיועד לשמירה על בריאות הצמח והוא עושה עבודה זהה עבור הגוף האנושי.
המכון האמריקאי לחקר הסרטן ומשרד החקלאות בארה"ב ממליצים לשלב בתפריט היומי פירות מכל קבוצות הצבעים :אדום, סגול, כתום, וירוק. דיאטות חדשות בארה"ב מתהדרות אף הן בטראנד הצבעוני. הסיבה לכך נעוצה בגיוון ולא באסתטיקה. כל צבע מספק רשימה של פיטוכימיקלים החשובים לבריאות הגוף.

אלו המתקשים לאכול כמות גדולה של פירות וירקות ומתקשים לוותר על מזונות שומניים יכולים להיעזר בנוגדי חמצון מסונתזים המכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון בכפית אחת ועל פי רב הם דלים בקלוריות בהשוואה לכמות הפירות שיש לצרוך כדי להשיג כמות זהה של נוגדי חמצון. 40 פלוס ArteryCare הוא נוסחה ייחודית שפיתחה ד"ר מומצ'וגלו, נשיאת "רזי בר" תעשיות. נוסחה זו מכילה נוגדי חמצון מארבעה פירות שמכילים את נוגדי החמצון היעילים ביותר מקבוצות הצבעים השונות: 'רימון', 'אפרסמון', 'סמבו-כל' (סמבוק שחור) ותפוח ירוק.

מניעת נזק חמצוני היא הבסיס לאנטיאיגינג!
מבין התיאוריות העוסקות בשאלת ההזדקנות בולטת זו הגורסת שנזק חמצוני הוא האחראי להזדקנות העור, כלי דם והתאים.

לסיכום:

החיים המודרניים כופים עלינו אורח חיים שונה מזה שאליו הורגל גופנו. התזונה הלקויה ואורח החיים המודרני יוצרים לפעמים פער בין החומרים הרצויים לגוף לבין אלו המצויים בו בפועל. על מנת לשמור על הבריאות - למנוע חמצון עודף של הכולסטרול השוקע בדופנות העורקים וגורם בסופו של דבר למחלות לב, חשוב להקפיד על צריכה מספקת של נוגדי חמצון. אלו המתקשים לאכול כמות מספקת של פירות וירקות או אלו המודאגים מכמות הקלוריות שהם מכילים יכולים לקבל את הכמות הדרושה להם ממיצויי פירות הנמכרים בבתי הטבע ובבתי המרקחת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום