כוח המוח

(0)
לדרג

למה אנחנו לא יכולים לדגדג את עצמנו? למה מה שלא הולך בכוח, יילך ביותר כוח? על תחושת הכוח ועל מוחם של ילדים

מאת: "הוא הרביץ יותר חזק" יטענו בלהט שני ילדים שהתקוטטו בגן, מחקר חדש מגלה שייתכן כי שניהם צודקים, שכרון כוח

מדענים באוניברסיטת קולג' בלונדון (UCL) מצאו שכאשר שני ילדים מתקוטטים טוענים שהשני הרביץ יותר חזק, ייתכן ששניהם צודקים בהתאם לנקודת ההשקפה שלהם. תגלית זו גם מסבירה מדוע אנחנו לא יכולים לדגדג את עצמנו.
מחקר חדש ב UCL מראה שמוחו של כל ילד מתוכנת כך שיעריך באופן נמוך יותר את מידת הכוח המופעל על הצד השני, אבל לאמוד בצורה נכונה את מידת הכוח שמופעל עליו עצמו.
ד"ר שרגיל מ UCL ועמיתיו ערכו סדרת "מאבקי כוח" על זוגות של נסיינים. כאשר הנבדקים התבקשו ללחוץ על האצבעות של הצד השני, ולהשתמש באותה מידת כוח שהופעלה עליהם, מידת הכוח שהופעלה עלתה במהירות.
החוקרים שיערו שכאשר המוח מתכנן את תנועת הגוף, הוא עשוי להפחית את התחושה של התנועה. על ידי כך המוח יכול לשמור על ריכוז לגבי התחושות המגיעות מחוץ לגוף.
הצוות של שרגיל ערך ניסוי נוסף, ובו המשתתפים הפעילו כוח באמצעות ג'ויסטיק, ולא באופן ישיר. בניסוי זה נראה שלא נעשה שימוש ביכולת הצפי של המוח. כצפוי, הכוחות שהופעלו והתקבלו תאמו זה את זה בצורה מדוייקת יותר.
ראש המחקר, ד"ר שרגיל אומר "התוצאות מראות שעל מנת לקבל את תחושת הכוח צריך להפעיל יותר כוח. לכן, כאשר אתה מפעיל כוח על עצמך כשאתה לוחץ את האצבע, זה מרגיש פחות חזק מאשר כשמשתמשים במכונה. ידוע שמערכות המוח מחלישות את השפעות הפעולות שלנו על עצמנו, אבל זוהי הפעם הראשונה שהדבר נמדד."
הוא ממשיך "ממש לפני עשיית התנועה נשלח סימן לאזור מסוים במוח ומזהיר אותו מפני מה שעומד לקרות. הפעולה עוברת שינוי באזור החישה הזה, ומשמעותה היא שאנחנו נוטים להפעיל יותר כוח משאנחנו חושבים. המנגנון גם מסביר למה אי אפשר לדגדג את עצמנו, המוח כבר יודע לאיזו תחושה לצפות, ומשנה את פעולת המוח האחראית לתחושה בהתאמה. אבל כאשר מישהו אחר מדגדג אותנו, לא ניתן להתאים את הצפי במוח, ומרגישים את כל הפעולה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום