תרופות מתאמצות להתמודד עם ההתנגדות

(0)
לדרג

אנטיביוטיקה חדשה היא האחרונה והחזקה ביותר במשפחת תרופות שיכולות לרפא אנתרקס.
רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה את התרופה, המכונה פקטיב, לטיפול בדלקת ריאות וברונכיטיס קשה. המשמעות היא שג'ין-סופט, החברה שפיתחה את האנטיביוטיקה, יכולה לשווק אותה כטיפול במחלות אלה בלבד, אבל שרופאים יכולים לרשום אותה כראות עיניהם.
כמו כל סוגי האנטיביוטיקה, פקטיב יכולה להיות יעילה במלחמה בזיהומים חידקיים. היא לא יכולה לרפא זיהומים וירליים כמו הצטננות או SARS. כמו כן, התרופה בעצם מציבה מלכוד 22: מתן לא מתאים יכול להביא להתגברות ההתנגדות החיידקית כנגד פעולת התרופה.
"בעבר נהגו לחשוב שעדיף לתת את התרופה החלשה יותר, ואם זה לא עובד לעבור לתרופות החזקות יותר" אומר דיוויד סינגר, מנכ"ל ג'ין-סופט. "היום מתחילים להבין, וזה כבר נראה ברור מאליו, שככה בדיוק מעודדים התנגדות".
כאשר אנטיביוטיקה עדינה נצרכת באופן קבוע למלחמה בזיהומים, החיידקים יכולים לפתח מוטציות עמידות לתרופות.
במקום זאת, תרופות חזקות יותר שפועלות לטווח הקצר, כלומר בטווח של חמישה עד שבעה ימים, המחסלים את כל החיידקים, יכולה להוות שיטת טיפול יעילה יותר כדי למנוע את הבעיה של חיידקים עמידים ועמידות לתרופות.
"מה שחשוב זה להרוג את כל הבאגים מהר" אומר ג'ון רוזנברג, נציג בריאות במדינת קליפורניה, ומומחה למחלות זיהומיות. "שנית, כדאי להרוג רק את החיידקים שבאמת מנסים להרוג".
מחקר שנערך לאחרונה על ידי ד"ר מייקל שטיימן ועמיתיו במרכז הרפואי בסן פרנסיסקו, הראה שמרשמים לאנטיביוטיקה ירדו מ 230 מליון ב 1991 ל 190 מליון ב 1998. החדשות הפחות טובות הן שמספר המרשמים הכלליים לסוגי אנטיביוטיקה שלא מבחינות בסוגי החיידקים שהן מחסלות, הכפיל את עצמו.
עובדה זו מהווה בעיה משום שהחיידקים גם מתחרים ומחסלים אחד את השני. אם האנטיביוטיקה מחסלת את כל התחרות החיידקית, עלול להתפתח סוג חסין ועמיד במיוחד שעמיד גם בפני התרופה.
"אם הורגים סוג מסויים של החיידקים, גם אם הסוג הזה מפתח עמידות, כל זמן שלא חוסלה כל התחרות, עדין יש מלחמה שיכולה להתקיים" אומר רוזנברג.
מקרים של עמידות לאנטיביוטיקה מצטברים מידי יום. רופאים דיווחו לאחרונה שלראשונה נראתה התנגדות לזריקות של ונקומיצין, אחד מסוגי האנטיביוטיקה החזקים ביותר, שבדרך כלל מחסלים את חיידקי ה staph. החיידקים הללו היו קטלניים עוד לפני הופעת האנטיביוטיקה.
סינגר מקווה שפקטיב יהפוך לתרופה הראשונה שיוצרה על ידי ג'ין-סופט, שתתמודד עם חיידקים זיהומיים ועם עמידותם לתרופות.
לכל הפחות, אומר סינגר, החברה מקווה לענות על הצורך בטיפול במחלות שאושרה לשם כם התרופה. 13 מליון אנשים בארצות הברית סובלים מכשל נשימתי או ברונכיטיס קשה, ודלקת ריאות תוקפת 4 מליון אנשים. זו הסיבה העיקרית למוות בשל זיהומים, ומידי שנה מתים בגללה 64 אלף איש.
קשה למכור אנטיביוטיקה היום משום שמומחי הבריאות והרשויות מזהירות מפני אנטיביוטיקה לעיתים קרובות.
"הנטייה היא שככל שהתרופה טובה יותר, סביר להניח שפחות תרצה להשתמש בה" אומר רוזנברג.
כתוצאה מכך שוק התרופות יצא במסעות פרסומיים ישירים ללקוח. מטופלים לעיתים קרובות מבקשים תרופות שהם רואים בפרסומות, גם אם הם סובלים מזיהום וירלי ולא חיידקי, כך עולה במחקר של שטיימן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום