אלרגיה בקיץ? כן, יש דבר כזה

(23)
לדרג
תוכן מקודם

הקיץ פה ואתם מתעטשים בלי הפסקה? פריחה מסתורית הופיעה לכם על העור? על חמשת מחוללי האלרגיה הנפוצים ביותר בעונת הקיץ וכיצד מומלץ להתמודד איתם

רופא לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ,מומחה לאלרגולוגיה ואימנולוגיה קלינית
077-9977241 (מספר מקשר)

עונות מעבר ידועות כ"שעתם היפה" של האלרגיות; עם זאת, מסתבר שגם הקיץ הישראלי הארוך איננו חף לגמרי מאלרגיות ואלרגנים. החום הכבד, המדוזות, היתושים והלחות אינם מספיקים? אל דאגה: יש מי שמפתחים אלרגיה גם בקיץ; ולעתים לא מודעים לכך שמדובר באלרגיה...

אלרגיות קיץ אינן שכיחות, מכיוון שאלרגיות עונתיות הן בדרך כלל אלרגיות הקשורות לפריחה ולבלוב; בישראל לא תמצאו הרבה פריחות בקיץ הלוהט. ובכל זאת: מי נחשבים "החשודים המידיים" באלרגיות של הקיץ? מהם התסמינים שיש לשים לב אליהם? מה ניתן לעשות כדי לעבור את הקיץ בשלום? כל מה שצריך לדעת על 5 האלרגיות השכיחות בקיץ, בכתבה שלפניכם.

  1. פריחת עץ הזית

עץ הזית דווקא פורח בראשית הקיץ. מדובר באחד העצים הנפוצים בישראל. הזית פורח מאפריל עד תחילת יולי ופריחתו נחשבת אלרגנית במיוחד.

על פי הנתונים, פריחת עץ הזית היא הגורם הנפוץ ביותר לאלרגיות נשימתיות, אחרי קרדית האבק. חוקרים ישראליים בדקו את אחוזי האלרגיה בקרב שתי אוכלוסיות: 1. תושבי כפרים ערביים, המתגוררים סמוך מאוד למטעי זיתים; 2. אוכלוסייה עירונית.

התברר כי השכיחות לאלרגיה, בקרב האוכלוסייה העירונית, הרבה יותר גבוהה לעומת האוכלוסייה הכפרית, שהתגוררה סמוך למטעי הזיתים מדורי דורות.

המערכת החיסונית של הכפריים הסתגלה לפריחה ופיתחה סבילות: היא איננה מגיבה לפריחת הזית - כאלרגן.

הסימפטומים העיקריים של האלרגיה לפריחת עץ הזית: נזלת אלרגית, עיטושים ודמע; בקרב חלק מהאנשים מופיעה גם אסתמה אלרגית.

עצי הזית הפכו בשנים האחרונות לעצי נוי נפוצים בגינות עירוניות ופרטיות. לכן, לפני שאתם מחליטים לנטוע עץ בגינה או במרפסת - כדאי לבדוק האם את סובלים מאלרגיה לפריחתו.

פריחת עץ הזית נחשבת אלרגנית במיוחד. צילום: שאטרסטוק

  1. אלרגיה לשמש

 

אלרגיה לקרינה אולטרה סגולה נחשבת אלרגיה נדירה. במדינה כמו ישראל - שיש בה 365 ימי שמש בשנה - חייהם של אנשים אלרגיים לשמש אינם קלים; הם נאלצים לאמץ אורח חיים שיצמצם ככל האפשר את החשיפה לקרינת השמש.

הסימפטום של האלרגיה הזו הוא פריחה, המכסה את כל הגוף לאחר חשיפה לשמש. לכן, הסובלים מאלרגיה צריכים להקפיד על כיסוי גופם, משך רוב שעות היום.

  1. אלרגיה למסנני קרינה

מסנני קרינה הפכו למוצר חובה בקיץ. ישראלים רבים מתמרחים במסנני קרינה, לפני היציאה לים או לבריכה. בנוסף, רבים משתמשים במוצרי קוסמטיקה יומיומיים, המכילים מסנני קרינה, עם כל יציאה מהבית.

בדומה למוצרי קוסמטיקה אחרים, אפשר לפתח רגישות למרכיבים בתוך הקרמים להגנה מהשמש - המתבטאת בפריחה וגרד. התאים במערכת החיסונית שבעור מגיבים באופן דלקתי. אלרגיה מסוג זה נקראת אלרגיה למגע.

אלרגיה מסוג זה איננה נדירה. כדי לאבחן אותה, על הרופא לברר באילו שעות מופיעה הפריחה, כדי לגלות את הקשר בין מסנני הקרינה לבין תגובה הדלקתית, ולאשר את האבחנה על ידי בדיקה הנקראת "תבחין טלאי" - במהלכה מדביקים על הגב מדבקות המכילות את החומרים החשודים ומודדים את התגובה כעבור 2-3 ימים.

כדי לצמצם את האפשרות לאלרגיה, מומלץ למרוח את מסנן הקרינה באזור מצומצם בגופכם ולבחון את התגובה למסנן הקרינה. ניתן גם לנסות מוצרים היפואלרגניים (היפואלרגני - ללא חומרים הידועים כמעוררי אלרגיה).

  1. אלרגיה לפירות

 

הקיץ הישראלי הוא חגיגה של פירות מסוגים שונים, אך חלק מהפירות עלול לגרום אלרגיה. הפירות המובילים במצעד הפירות האלרגניים: בננה, תפוח עץ ואפרסק (אך גם פירות אחרים עלולים לגרום לאלרגיה).

המרכיב בפרי הגורם לאלרגיה הוא תמיד חלבון (לעתים קשור בפחמימה). התאים הלבנים במערכת החיסונית מזהים את הפרי כאיום; מאחר שהכדוריות הלבנות "מסתובבות" בכל הגוף, התגובה תהיה כללית ועשויה להתבטא בפריחות שונות (עם גרד או ללא גרד), כאבי בטן ושלשולים.

עלולה להיות גם תגובה מקומית בפה או באזור שבא במגע עם הפרי. התגובה המקומית עלולה אף להיות מאוד מסוכנת, במקרים מאוד נדירים (במקרים בהם הלשון מתנפחת - וגורמת לחנק).

כדי להימנע מאלרגיה לפירות, מומלץ לטעום בזהירות פירות חדשים שאינכם מכירים - ולהיות ערים לתגובת הגוף לאכילת הפירות. כאשר מדובר בילדים שנחשפים בפעם הראשונה לפרי - מומלץ לתת בפעם הראשונה כמות קטנה מאוד ולבחון את תגובתם.

אפרסק הוא בין הפירות האלרגניים ביותר. צילום: שאטרסטוק

  1. קרדית האבק

 

אלרגיה לקרדית האבק היא האלרגיה הנפוצה ביותר. 40% מהאנשים באוכלוסייה רגישים לקרדית האבק (אם כי לא כל הרגישים לאבק מפתחים סימפטומים קשים).

אלרגיה לאבק היא אלרגיה רב שנתית, אך דווקא בעונת הקיץ היא נפוצה פחות - מאחר שקרדית האבק רגישה לקרני השמש. אכן, אוכלוסיית הקרדיות פוחתת במידה מסוימת בקיץ. עם זאת, מאחר שרוב הזמן הבתים אינם מאווררים (שימוש במזגנים...) - האלרגיה נפוצה גם בקיץ. החלפת הבגדים בארונות, עם חילופי העונות, מהווה אף היא הזדמנות מצוינת לחגיגה, עבור קרדית האבק.

הסימפטומים של האלרגיה לקרדית האבק: התקפים של התעטשויות, אף סתום, נזלת; ובמקרים מסוים אסתמה.

קשה להימנע לחלוטין מאלרגיה לקרדית האבק. עם זאת, שאיבת אבק תכופה ואוורור המצעים והחדרים - עשויים להקל על הסובלים.

לסיכום: סימפטומים של הצטננות (אף דולף וגודש) תקפו אתכם באמצע הקיץ? כלל לא ברור שהמזגן הוא "החשוד המיידי". חשוב שתדעו כי גם בקיץ יש אלרגיות. זיהוי הגורם לאלרגיות והימנעות מחשיפה לגורם הסיכון יעזרו לכם לעבור בשלום את הקיץ.

פרופ' זאב הנדזל הוא מומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, רופא בכיר בבית החולים "קפלן" ברחובות.     

 

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום