לימפומה של העור: עדיף טיפול משולב

(0)
לדרג

לימפומה של העור היא מחלה נדירה, שבשלביה הראשונים מתאפיינת בהופעת כתמים שטוחים ואדומים על העור, המזוהים לעיתים בטעות כאקזמה, פסוריאזיס או פטרת. על המחלה, תסמיניה והחשיבות בטיפול משותף של המטולוגים ורופאי עור

מאת: ד"ר רונית גוריון

לימפומה של העור היא מחלה נדירה, שהטיפול בה נעשה על ידי גורמים משתי מחלקות שונות - המטולוגיה ורפואת עור. שילוב נכון בין טיפול של המטולוגים (המתמחים בלימפומה) לבין רופאי עור - עשוי להביא תוצאות טובות יותר בטיפול המחלה.

 

מהי לימפומה של העור?

 

לימפומה של העור (CTCL) היא מחלה נדירה, המתאפיינת בגדילה לא מבוקרת של תאי דם לבנים, הפועלים בעור. בשלבים מתקדמים, לימפומה של העור עשויה להשפיע על מערכת תאי הדם וקשרי הלימפה. לכן, המחלה משתייכת לתחום ההמטולוגיה. רופאים המטולוגים מטפלים במחלה בשלבים מתקדמים.

מכיוון שהמחלה (בעיקר בשלבים המוקדמים) באה לידי ביטוי בפריחות ובתגובתיות שונה של העור - אבחון המחלה והטיפול בה בשלבים אלה נעשה בדרך כלל על ידי רופאי עור. אבחון המחלה כולל אבחנה קלינית של הפריחה העורית, ביופסיה שנלקחת מהנגעים בעור (עם בדיקה היסטולוגית שלהם) ובדיקות דם מיוחדות.

כיצד המחלה באה לידי ביטוי בשלבים מוקדמים?

 

בשלבי המחלה הראשונים, יופיעו על העור כתמים שטוחים ואדומים, לרוב באזורים שאינם חשופים לשמש - ומזוהים לעיתים בטעות כאקזמה, פסוריאזיס או פטרת. כשהמחלה מתקדמת, הנגעים מורמים מהעור, התפרחת מתפשטת כמעט על כל הגוף, מלווה בגרד קשה. כך, בשלבים מתקדמים, מופיעים גושים בולטים - והמחלה עלולה להתפשט לאיברים נוספים בגוף. ככל שהמחלה מתקדמת יותר, כך היא פוגמת באיכות החיים של החולה והסיכון לתמותה עולה.

צילום: שאטרטוק

אבחון המחלה בשלבים המוקדמים נעשה בד"כ ע"י רופא עור. צילום: שאטרסטוק

מדוע יש צורך בטיפול משותף של המטולוגים ורופאי עור?

 

מכיוון שמדובר במחלה נדירה, מעטים ההמטולוגים שיש להם ניסיון בטיפול בלימפומה של העור. לכן, חשוב שהטיפול ייעשה ביחידות המתמחות במחלה. כדי להעניק טיפול נכון יותר - בעיקר בשלבים המתקדמים של המחלה - חשוב שיתקיים שיתוף פעולה בין ההמטולוגים לרופאי העור. בביה"ח בילינסון, יש מרפאה רב-תחומית של רופאי עור והמטולוגים (המרפאה המשולבת היחידה בישראל עד כה).

שיתוף הפעולה בין רופא העור להמטולוג חשוב מאוד, מכיוון שביחד הם בוחנים את תגובת החולה לטיפולים הקיימים - ומתכננים את המשך הטיפול. אחת לתקופה (תלוי במצב המחלה) מתקיימת פגישה רב-תחומית, הכוללת את רופא העור, ההמטולוג והחולה. הפגישה כוללת בדיקה יסודית - ולאחריה החולה נפגש עם כל אחד מהרופאים בנפרד, בהתאם לטיפול שנקבע.

כאמור, לרוב, רופאי העור יטפלו בחולים שנמצאים בשלבי מחלה מוקדמים (כאשר הטיפולים קלים יותר). הפנייה להמטולוג תיעשה כאשר המחלה מסתבכת - ויש צורך בטיפולים ביולוגיים או כימותרפיים, הניתנים רק על ידי ההמטולוג.

ההמטולוג יפגוש את החולים הקלים אחת לכל מספר חודשים. לעומת זאת, חולים קשים - בשלבים מתקדמים - מצריכים מעקב צמוד ומגיעים להמטולוג לעיתים אחת לשבוע.

האם ניתן להירפא מלימפומה של העור?

 

לימפומה של העור היא מחלה שאין לה ריפוי - ולכן מטרת הטיפול היא להאט ככל שניתן את התקדמות המחלה, להביא להפוגה ארוכה ובכך לשפר את איכות חיי החולים.

בשלבי המחלה המוקדמים, ניתן לטפל בה בפוטותרפיה ובטיפול כימותרפי מקומי, באמצעות חרדל חנקני, שמונע את התפתחות התאים הסרטניים ואת החלוקה שלהם. קרינת אלקטרונים ניתנת בשלבים מוקדמים, אך מתאימה גם לשלבים מאוחרים. טיפולים נוספים הם נגזרות של ויטמין A (רטינואידים) ואינטרפרון אלפא (ניתנים בזריקה).

צילום: שאטרסטוק

בשלבי המחלה המוקדמים, ניתן לטפל בפוטותרפיה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים במחלה בשלבים מתקדמים?

 

הטיפולים המקובלים בשלבים המתקדמים הם טיפולי כימותרפיה והשתלות מח עצם. בשנים האחרונות, הופיעו מספר תרופות ביולוגיות מכוונות מטרה, שפועלות בדרכים שונות - לפגוע בתאים הסרטניים: רומידפסין (איסטודקס) מפעילה את הגנים בתאים כנגד התאים הסרטניים; אלמטוזומאב (קמפאס) הוא נוגדן שנקשר לסמנים חלבוניים הנמצאים על פני הלימפוציטים החולים; ואילו ברנטוקסימאב (אדצטריס) מחבר מולקולה כימית לנוגדן הנקשר לחלבון CD30, אשר גם נמצא על פני הלימפוציטים החולים.

המולקולה משתחררת בתוך התאים הסרטניים וגורמת למותם. תרופת אדצטריס נרשמה לטיפול בלימפומה מסוג הודג'קין, אך נמצאה כיעילה לטיפול קו שני אצל חולים בלימפומה של העור, בעלי חלבון CD30.

רופאים המטולוגים מכירים את התרופה אדצטריס - מהטיפול במחלת הודג'קין לימפומה (במקרים אלה - רק המטולוגים מטפלים). מחקרים הראו כי התרופה מביאה לתוצאות טובות יותר מהטיפולים המקובלים עד כה, בשלב זה של המחלה; וכי התרופה מקטינה ב-73% את הסיכון להישנות המחלה.

אמנם הטיפולים המתקדמים ניתנים על ידי המטולוג, אך ההחלטה על הטיפול מבוססת על תגובת העור לטיפול - ולכן שיתוף הפעולה בין ההמטולוגים לרופאי העור הינו קריטי. לאחר שהרופאים פוגשים את החולה בפגישה משותפת הם מתייעצים ביניהם, כל אחד מביע את דעתו - וביחד הם מגיעים להחלטה על המשך טיפול, שיביא לתוצאה הטובה ביותר עבור החולה.

לסיכום: כאשר מדובר בלימפומה של העור - מחלה נדירה - נחוץ שיתוף פעולה הדוק בין רופאים המטולוגים לבין רופאי עור. סיעור המוחות המקצועי מסייע בבחירת הטיפול האופטימלי לחולה.

ד"ר רונית גוריון היא מנהלת השרות האמבולטורי, במערך ההמטולוגי במרכז "דוידוף", בבית החולים "בילינסון".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום