ניתוח להתקנת דלף - שאנט

(19)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח להתקנת שאנט (SHUNT) נועד לניקוז הנוזל המוחי-שדרתי, ה-CSF, במצבים בהם ישנה חסימה או בעיית ספיגה המפריעה לניקוזו הטבעי. מדריך מקיף

רופאים נוירוכירורג ,מומחה לנוירוכירורגיה
054-2291046

המוח וחוט השדרה, שמהווים את מערכת העצבים המרכזית, עטופים בנוזל הנקרא נוזל מוחי-שדרתי או CSF. בתוך המוח ישנם גם חללים, הנקראים חדרים, שגם בהם נמצא הנוזל. במצב תקין הנוזל המוחי-שדרתי נוצר מדי יום בקצב מסוים ומתפנה מהמוח ומחוט השדרה בקצב דומה, כך שהמוח וחוט השדרה נמצאים כל הזמן בסביבת מים מגינה גם מבפנים וגם מבחוץ. קצב יצירת הנוזל זהה לקצב פינויו.

הפינוי הקבוע של הנוזל מהמוח ומחוט השדרה נעשה במסלולים מסוימים בהם עובר הנוזל ומגיע לספיגה במערכת ורידית מעל המוח שנקראת סינוס תיכון עליון. ניתוח התקנת דלף - SHUNT נדרש במצבים בהם הנוזל לא מתפנה בקצב דומה לקצב ייצורו, מה שעלול לייצר הצטברות נוזל ולחץ מוגבר, תופעה הנקראת הידרוצפלוס או הידרוקן.

מהן הסיבות להידרוצפלוס ומה הסכנות הטמונות בו?

הנוזל המוחי-שדרתי מתחיל להצטבר בחלל מסוים במוח או בחוט השדרה בשל שתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא שישנה איזושהי חסימה במסלול בו הנוזל אמור להתנקז ואז הוא נשאר כלוא ויוצר לחץ מוגבר באותו מקום. התוצאה היא יתר לחץ מוחי, הנקרא גם יתר לחץ תוך גולגולתי, או יתר לחץ בחוט השדרה, העלולים לייצר בעיות שונות, החל מכאבי ראש והקאות ועד לבעיות ראייה, בעיות קוגניטיביות ואפילו נזקים בתפקוד המוחי עד כדי מצב מסכן חיים. חסימות מסוג זה הן לפעמים מולדות ועלולות להתגלות אצל ילדים ותינוקות מגיל אפס ולפעמים נרכשות ויתגלו רק אצל אנשים מבוגרים.

הסיבה השניה היא לא עניין של חסימה במסלול הניקוז של הנוזל אלא בעיה בספיגה שלו, מצב שנקרא הידרוצפלוס עם לחץ תקין NPH Normal Pressure Hydrocephalus, אשר עלול להופיע אצל מבוגרים מגיל 50, 60 ואילך, ומתבטא בתופעות כמו הפרעות בהליכה ובדפוס ההליכה, בשליטה על הסוגרים, קיפוח בתפקוד הקוגניטיבי, ירידה בזיכרון ועוד.

לעיתים ייגרם הידרוקן לאחר מחלה מוחית זיהומית-דלקתית.

הידרוצפלוס בצילום רטנגן. צילום: שאטרסטוק
הידרוצפלוס בצילום רטנגן. צילום: שאטרסטוק

מהם האמצעים לטיפול במצב של הידרוצפלוס?

כאשר ההידרוצפלוס נובע מחסימה במסלול הניקוז של נוזל ה-CSF, יכול להיות שגידול הוא מה שחוסם את המעבר ואז יש צורך בניתוח להסרת הגידול. אם לא מדובר בגידול, ישנם טיפולים אנדוסקופיים בהם מבצעים פיום של החסימה, פותחים בה פתח והנוזל יכול לעבור. אפשרות הפיום האנדוסקופי אפשרית רק בחלק מהמקרים, אך גם כאשר מבצעים את הטיפול באמצעותה, בשליש מהמקרים החסימה חוזרת מחדש.

במצבים בהם לא ניתן לבצע פיום אנדוסקופי, או שנעשה כזה אך החסימה חזרה, ובמצבים של NPH בהם ישנה בעיה בספיגה ויש להפנות את הנוזל להיספג במקום אחר בגוף, נעשה כבר שנים ביעילות ניתוח להתקנת דלף SHUNT.

כיצד מתבצע ניתוח להתקנת דלף - SHUNT?

ניתוח להתקנת דלף, או בלועזית SHUNT, נועד לעקוף את הנקודה החסומה ולהעביר את הנוזלים שלא יכולים לעבור במסלולם הרגיל למיקום אחר בגוף.

אל החלל במוח או בחוט השדרה בו הצטבר הנוזל מוכנס צינור שהקצה הפנימי שלו מנוקב כמו מסננת, ובהמשכו מחובר שסתום המיועד לוויסות הניקוז. אל השסתום מחובר צינור תת-עורי המעביר את הנוזלים לניקוז במקום אחר, בדרך כלל לחלל הבטן, לקרום הצפק העוטף אותו, או לקרום הצדר העוטף את הריאות.

הניתוח נעשה בהרדמה כללית, ובידי מנתח מיומן אמור להימשך כשעה. כאשר מדובר בהידרוצפלוס מוחי, המנתח מבצע קדח קטן של מילימטרים בודדים בגולגולת, מגיע אל מעטפת המוח הנקראת דורה, ודרכה מחדיר את הצינור המנקז ישירות אל החדר החסום. השסתום המחובר לצינור זה מחובר בקוטבו השני לצינור נוסף המועבר מתחת לעור אל חלל הבטן ברוב המקרים. כאשר החסימה היא באזור עמוד השדרה, הניקוז יועבר לרוב אל חלל קרום הריאות.

בניתוחי דלף בעבר הותקנו שסתומים מיוחדים שהותאמו לרמת יתר הלחץ המסויים במוח. שסתום מתאים הותקן ללחץ נמוך, שסתום שונה ללחץ בינוני ואחר ללחץ גבוה. אם בשלב כלשהו לאחר הניתוח התברר כי השסתום שהותקן לא התאים מיטבית וגרם הרגשה לא טובה למטופל, ולאחר בדיקה הסתבר שהשסתום מייצר קצב ניקוז לא מתאים, היה צורך בניתוח נוסף להחלפת השסתום לשסתום אחר.

כיום ניתוח SHUNT מתבצע עם שסתום מתכוונן שמווסת את מידת הניקוז הנדרשת לחולה המסויים בעזרת שלט חיצוני, כך שאין צורך לבצע ניתוח נוסף. החולה מגיע למרפאה והלחץ המתאים לו מותאם באמצעות השלט.

 ניתוח להתקנת דלף  SHUNT. צילום: שאטרסטוק
ניתוח להתקנת דלף SHUNT. צילום: שאטרסטוק

האם ישנם סיכונים בניתוח התקנת דלף?

הסיכון העיקרי בניתוח התקנת דלף הוא זיהום, אך בשנים האחרונות שוכללו אמצעי מניעת זיהום המנגנון, ואף נוצרו צנתרי דלף מצופי אנטיביוטיקה, כך שהסיכון לזיהום כיום נמוך ועומד על כאחוז אחד בלבד.

מהו משך ההחלמה מניתוח התקנת דלף ועל מה יש להקפיד במהלכו?

האשפוז שלאחר הניתוח הוא אשפוז קצר, ברוב המקרים ישוחרר המטופל לביתו לאחר יום או יומיים, והחזרה לשגרה היא די מיידית. לאחר הניתוח יישאר המטופל במעקב שתדירותו תיקבע על ידי הרופא המנתח ובמצב תקין תלך ותפחת עם הזמן ותישאר בסופו של דבר על אחת לשנה.

לסיכום: ניתוח להתקנת דלף או SHUNT נועד לפתור מצב שנקרא הידרוצפולוס או הידרוקן - יתר לחץ מוחי או יתר לחץ בחוט השדרה. התקנת הדלף נעשית בניתוח מהיר יחסית, עם אישפוז קצר וחזרה מהירה לשגרה.

ד"ר אוריאל ולד הוא מומחה בנוירוכירוגיה, משמש כמנתח הבית בביה"ח אסותא מעל 25 שנים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום