מתגברים על סרטן גרורתי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן גרורתי נחשב בעבר מחלה שאיננה ניתנת לריפוי. כיום, בזכות טכנולוגיה מתקדמת של קרינה (רדיוכירורגיה סטריאוטקטית) ניתן לרפא חלק מהמקרים של מסרטן גרורתי.

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
073-3700700

שימוש בקרינה נעשה כבר שנים רבות, כחלק מהטיפול בחולי סרטן. בעבר, הטיפול בקרינה ניתן תמיד כטיפול משלים, לפני או אחרי ניתוח (טיפול משני). עם זאת, כיום, בזכות הקידמה הטכנולוגית, ישנם מקרים שבהם ניתן להשתמש בקרינה ממוקדת כתחליף לניתוח (טיפול ראשוני) ואף להפוך בעזרת הקרינה מחלה גרורתית (שנחשבה בעידן שלפני הטיפול הביולוגי למחלה שאינה ברת טיפול) - למחלה בת טיפול.

מהי קרינה ממוקדת (רדיוכירורגיה סטריאוטקטית)?

רדיוכירורגיה סטריאוטקטית (SRS - Stereotactic Radiosurgery) היא שיטת טיפול בלתי פולשנית, שבמסגרתה מוקרנות קרני רנטגן בעוצמה גבוהה, באופן ממוקד אל המטרה.

ה"מקור" לשיטה הוא הנוירוכירורג השוודי לארס לקסל (Lars Leksell) שנעזר לראשונה (בשנות ה-50) במערכת קרינה מסוג Gamma Knife, לטיפול בגרורות. מאז, חלו אין ספור התפתחויות טכנולוגיות. עם זאת, העיקרון הפיזיקלי נשאר דומה: תכנון קפדני של נקודת ההצטלבות, שבה ייפגשו קרניים רבות, המגיעות מכיוונים שונים.

העוצמה (מנת הקרינה) של כל קרן בנפרד אינה יעילה או מסוכנת. עם זאת, מנת הקרינה המשולבת שמתקבלת בנקודת ההצטלבות של כל הקרניים - מאפשרת להרוס באופן ממוקד את תאי ה-DNA המזינים את הגידול (ובכך להשמיד את הגידול, בלי לגרום נזק או להשפיע על הסביבה). עוצמתן של מנות הקרינה, כמותן ותדירותן - תלויות בסוג הגידול, מיקומו, וברקמה שבה הוא מתפתח.

עוצמת הקרינה הממוקדת תלויה בסוג הגידול ובמיקומו. צילום: שאטרסטוק
עוצמת הקרינה הממוקדת תלויה בסוג הגידול ובמיקומו. צילום: שאטרסטוק

מתי נעשה שימוש בקרינה ממוקדת?

באופן עקרוני, הטיפול בקרינה ממוקדת הוא טיפול חזק ומקומי, שבאמצעותו ניתן להשמיד גידולים במקומות שונים בגוף (כגון: ריאה, כבד, מוח, לבלב ועצמות).

לצד אלה, השימוש החדש יחסית (והמשמעותי ביותר) בקרינה ממוקדת, בא לידי ביטוי בשני תחומים:

שימוש בקרינה ממוקדת, כתחליף של ממש לניתוח: בעבר, היו משתמשים בקרינה הממוקדת לאחר ניתוח להוצאת הגידול, במטרה "לנקות" את האזור משאריות תאים סרטניים. כיום, בזכות הטכנולוגיות החדשות שמאפשרות רמת דיוק גבוהה מאוד, משמשת הקרינה הממוקדת בחלק מהמקרים כתחליף לניתוח.

הפעם הראשונה בישראל, שבה בוצע טיפול בקרינה ממוקדת בחולה עם גידול בריאה בשלב ראשוני כתחליף לניתוח, היתה בביה"ח בילינסון בשנת 2009. כיום, כבר משתמשים בקרינה הממוקדת כתחליף לניתוח גם לטיפול בסוגי גידולים שונים (ובהם גם סרטן הערמונית בשלב מוקדם).

שימוש בקרינה ממוקדת לטיפול במחלות גרורתיות: בעבר, נחשבו חולים במצב Oligometastases (סרטן עם גרורות) לחולים שאינם ברי טיפול. כיום, מאפשרת הרדיוכירורגיה הסטריאוטקטית לטפל גם בחלק מהחולים האלה - ולהפוך אותם לברי טיפול. זאת מפני שכאשר משמידים את הגרורה, המחלה הופכת למחלה מקומית (לא גרורתית) - שניתן לטפל בה.

הטיפול בגרורות, באמצעות קרינה ממוקדת, מתאפשר כמעט בכל מקום בגוף (מוח, ריאות, כבד וכו'). זאת, במקרים שבהם ישנה כמות מסוימת של גרורות קטנות, שאינן מפושטות - וממוקמות מספיק רחוק מאיברים בריאים.

יש לציין כי הטיפול לא יהיה יעיל, במקרים שבהם יש מספר גרורות גדול או שהגרורות מפושטות בכל הגוף - מכיוון שלא ניתן יהיה להרוס את כולן; הרס של חלק מהן עלול לגרום דווקא להתפתחות מהירה של יותר גרורות.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול בקרינה ממוקדת אינו פולשני, אינו כרוך בכאב ואינו דורש אשפוז. הטיפול ניתן במכון הקרינה, כטיפול חד פעמי או כסדרה של עד חמישה טיפולים. מספר הטיפולים ומינון הקרינה נקבעים על ידי הצוות הרפואי בהתאם למיקום הגידול, שלב המחלה, גודל הגידול, היסטולוגיה רפואית וכו'.

במהלך הטיפול, החולה שוכב בתוך מכשיר ייעודי גדול, שסובב סביב החולה - ומקרין את הקרינה. הצוות הרפואי הוא זה שתוחם את האזור הרצוי ומגדיר את מינון הקרינה המתאים. רמת הדיוק והחדות של טכנולוגיות הטיפול הקיימות כיום, מאפשרת להקרין מנה נמוכה מאוד של קרינה ממספר קרניים, המכוונות רק על אובייקט מסוים (ומספר ס"מ מסביבו). כך, החולה מקבל מנת קרינה גבוהה הפוגעת באופן נקודתי, מבלי להשפיע על הסביבה.

חשוב לדעת: השימוש בקרינה ממוקדת דורש מיומנות טכנית גבוהה מאוד. לכן, חשוב לוודא שמי שיבצע את הטיפול יהיה בעל ניסיון רב.

במהלך הטיפול, החולה שוכב בתוך מכשיר שסובב סביב החולה. צילום: שאטרסטוק
במהלך הטיפול, החולה שוכב בתוך מכשיר שסובב סביב החולה. צילום: שאטרסטוק

מהן התוצאות הצפויות? האם יש תופעות לוואי?

המטופל משתחרר לביתו מיד לאחר הטיפול. יש פחות תופעות לוואי. אחוזי ההצלחה של השמדת מחלה מקומית נראית לעין עומדים על מעל 90%. מחקרים מצאו כי מעבר לטיפול הישיר בנגע עצמו, הטיפול בקרינה ממוקדת מגדיל את סיכויי ההישרדות - ומשפיע לטובה על תוצאות הטיפול כולו.

לסיכום: אבחנה של סרטן גרורתי איננה מבשרת בהכרח כי לא ניתן לרפא את המחלה. בחלק מהמקרים, אם מדובר במספר גרורות קטן, בחלק מהאזורים בגוף - טיפול ברדיוכירורגיה סטריאוטקטית עשוי להחזיר את הגלגל לאחור.

ד"ר אלון אהרון הוא מנהל יחידת רדיותרפיה ב' - היחידה לטכנולוגיות חדשות, במרכז "דוידוף" (מרכז רפואי "רבין").

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום