סוכרת 2: אפשר לאכול ביצים

(0)
לדרג

חולים בסוכרת? שימו לב: מחקר חדש מצא כי חולים בסיכון גבוה לסוכרת ואלו הסובלים מסוכרת מסוג 2 אינם צריכים להימנע מאכילת ביצים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב מטופלים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר במצב קדם-סוכרת או עם סוכרת מסוג 2, צריכת 12 ביצים בשבוע ומעלה (דיאטה עתירת ביצים) לוותה ברמות דומות של סמנים בדם למחלות לב וכלי דם לאלו שתועדו בקרב אלו שאכלו פחות משתי ביצים בשבוע, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מההנחיות ממליצות לחולים עם סוכרת מסוג 2 להגביל את צריכת הביצים וכולסטרול. מחקר קודם שערכו ובחן שלושה חודשים אחזקת-משקל הדגים כי דיאטה עתירת ביצים (לפחות 12 ביצים בשבוע), בהשוואה לדיאטה דלת-ביצים (פחות מ-2 ביצים בשבוע) לא השפיעה לרעה על גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים במבוגרים עם סוכרת מסוג 2. כעת בחנו החוקרים את התוצאות של דיאטה עתירת ביצים לעומת דלת ביצים כחלק מתקופה בת שלושה חודשים להפחתת משקל, לאחריה תקופה בת שישה חודשים למשך כולל של 12 חודשים.

מדגם המחקר כלל 128 משתתפים עם קדם-סוכרת או סוכרת, שקיבלו הוראה להגבלת אנרגיה יומית ל-2.1 MJ במשך שלושה חודשים והדרכה אודות סוגים ספציפיים וכמויות מזון לצריכה, עם דגש על החלפת שומן רווי בשומן חד-בלתי-רווי ורב-בלתי-רווי. המשתתפים היו במעקב לאחר 9 חודשים ו-12 חודשים.

היקף הירידה במשקל היה דומה בין 3 חודשים ועד 12 חודשים לאחר התחלת הדיאטה (3.1- ק"ג בכל קבוצה). לא תועדו הבדלים בין הקבוצות במדדי סוכר בדם, רמות שומנים בדם, סמני דלקת או מדדי עקה חמצונית מתחילת המחקר ועד לאחר שנה אחת או בין נקודת הזמן שלאחר שלושת החודשים הראשונים ועד לאחר שנה אחת.

ממצאים אלו מעידים כי בחולים בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2 ואלו עם סוכרת מסוג 2 אין מקום להמלצה על הימנעות משילוב ביצים בדיאטה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום