אוסטאופתיה: לא רק לכאבי שלד

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים ממיגרנות, סחרחורות, כאבים כרוניים או טינטון? אוסטאופתיה משפיעה לחיוב על איזון מערכת העצבים - ותוכל לסייע בכל המצבים האלה

אוסטיאופת
077-2311014 (מספר מקשר)

רבים מניחים כי אוסטאופתיה היא שיטת טיפול המתאימה רק לסובלים מכאבי גב. אמנם נכון כי אוסטאופתיה יעילה מאד לטיפול בכאבים כרוניים, לרבות כאבי גב, אבל היקף ההשפעה של אוסטאופתיה הרבה יותר נרחב.

אוסטאופתיה איננה מסייעת רק לכאבים הנובעים מבעיות שריר ושלד ואינה תורמת רק לשיקום של הסובלים מתפקוד לקוי, על רקע כאב כרוני; אוסטאופתיה גם מתאימה לקשת נרחבת של בעיות, שמקורן במערכת העצבים. השיטה מהווה טיפול "מנצח", שיכול להשתלב בהתמודדות עם מגוון נרחב של מחלות.

באילו מחלות ומצבים יכולה אוסטאופתיה לטפל?

כדי להבין כיצד אוסטאופתיה יכולה לתרום לטיפול במגוון מצבים רפואיים, יש להבין את מהות שיטת הטיפול. מדובר בשיטת טיפול אלטרנטיבית, שאומצה זה מכבר על ידי מומחים לרפואה מערבית. אוסטאופתיה מגויסת לשיקום מטופלים, הסובלים מבעיות ומחלות שונות.

אוסטאופתיה היא שיטת טיפול במגע, הכוללת מניפולציות המתמקדות במבנה האנטומי של גוף האדם, כדי להשפיע על הרקמות השונות: שריר, שלד ועצבים.

מאחר שאוסטאופתיה יעילה במיוחד לטיפול בבעיות שריר ושלד - במובן מסוים, המוניטין שלה חוטא למציאות. זאת, מפני שמדובר בשיטת טיפול הרבה יותר יעילה והרבה יותר נרחבת (מעבר לבעיות שריר ושלד).

אוסטאופתיה אכן פועלת מצוין, כדי להקל על כל מי שסובל מפריצות דיסק, כאבי גב כרוניים, דורבן, כאבי ברכיים ושאר הפגיעות האורתופדיות הנפוצות. עם זאת, לצד כל אלה, אוסטאופתיה גם מעולה לטיפול בבעיות ומחלות על רקע עצבי, מאחר שהשיטה משפיעה גם על מערכת העצבים.

אילו מחלות נפוצות קשורות למערכת העצבים - וניתנות להקלה בעזרת אוסטאופתיה?

מערכת העצבים היא אחת המערכות החשובות ביותר בגוף האדם ויש לה תפקידים רבים. אחד מתפקידיה המרכזיים הוא לשלוט על תנועות הגוף. בנוסף, יש למערכת העצבים גם תפקיד מרכזי בסוגיות של כאב (כרוני, אקוטי, ממושך או חולף). בעקבות זאת, חוסר איזון של מערכת העצבים הוא מקור לכאבים, מחלות כרוניות, מחלות אקוטיות וקשיים תפקודיים מגוונים. בהתאם לכך, איזון של מערכת העצבים על ידי טיפול מתאים - מסייע לשיקום.

נוכח היכולת להשפיע על תפקוד מערכת העצבים בעזרת אוסטאופתיה, השיטה נרתמת לסיוע במגוון מחלות ובעיות.

אוסטאופתיה איננה מסייעת רק לכאבים הנובעים מבעיות שריר ושלד. צילום: שאטרסטוק
אוסטאופתיה איננה מסייעת רק לכאבים הנובעים מבעיות שריר ושלד. צילום: שאטרסטוק

כאבי ראש ומיגרנות

אנשים רבים סובלים מכאבי ראש כרוניים ומאובחנים כסובלים ממיגרנות. מיגרנה היא מחלה התקפית, המאופיינת בהופעת כאבי ראש ותסמינים נוספים, מפעם לפעם. כאשר המיגרנות תכופות וחמורות, עשויה הבעיה לפגוע באופן קשה מאד, באיכות החיים ובתפקוד של המטופלים. רבים מהמטופלים מנסים מגוון טיפולים שאינם נושאים פרי. אחד האמצעים היעילים לטיפול במיגרנה הוא טיפול ע"י אוסטאופתיה.


טינטון

טינטון (ידוע גם בכינוי "טיניטוס") הוא תופעה העשויה לפגום קשות באיכות החיים של הסובלים ממנה. בעקבות גורם כלשהו (ישנם גורמים מגוונים לטינטון) - חווה המטופל שמיעת צליל שאיננו קיים במציאות: רעש, צלצול או קול צורם, המופיעים בתוך האוזן, בתכיפות ובעוצמה משתנה.

טינטון נחשב תופעה שמקורה עצבי. אוסטאופתיה מסייעת ביעילות רבה למיגור התופעה, הפחתת התסמינים הנלווים לתופעה וצמצום הפגיעה והנזק שעשויים להיגרם למטופל.

סחרחורות

לפחות כ-5% מהאוכלוסייה סובלת מסחרחורות (בעוצמה משתנה, משך זמן מה). סחרחורת היא תופעה הנובעת משלל גורמים - ועשוי להיות לה מגוון הסברים. בסוגים מסוימים של סחרחורת, ניתן לטפל בעזרת אוסטאופתיה.

כאבי בטן

תלונה על כאבי בטן היא אחת התלונות הנפוצות ביותר של מטופלים (רק התלונה על כאבי גב "עוקפת" את התלונה על כאבי בטן...). כאבי בטן הם שם כללי ונרחב, למגוון מיחושים באזור הבטן - החלל המכיל את רוב האיברים הפנימיים שלנו. מיחושים בבטן עלולים לנבוע ממגוון גורמים. בנסיבות מסוימות, עשוי טיפול באמצעות אוסטאופתיה להיות אמצעי טיפול רב ערך, בהתמודדות עם כאבי בטן.

כך, למשל: מי שסובל מתסמונת המעי הרגיז, מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), נפיחות וגזים, עצירות, עליה במשקל וכו' - יכול לפנות למטפל מומחה באוסטאופתיה. ניתן לשלב אוסטאופתיה בטיפול המוצע, לשם התמודדות עם כאבי בטן.

תלונה על כאבי בטן. צילום: שאטרסטוק
תלונה על כאבי בטן. צילום: שאטרסטוק

במה כרוך טיפול באוסטאופתיה?

כאמור, אוסטאופתיה היא טיפול במגע, הכולל שימוש בידי המטפל, לשם ביצוע מניפולציות על ה"מכניקה" של הגוף. על פי רוב, מגיע המטופל הסובל מבעיה כלשהי אל מטפל מומחה - ועובר בדיקה גופנית ותשאול. בהתאם למצב המטופל, קובע המומחה לאוסטאופתיה האם טיפול בעזרת אוסטאופתיה יתאים למטופל (ואיזה טיפול עשוי להתאים, באופן ספציפי).

ברוב המקרים, תכנית הטיפולים המותאמת אישית למטופל כוללת שלושה מפגשים (או יותר), במהלכם עובר המטופל טיפולי מגע. לעתים, המטופל אף מקבל המלצות על שינויים נדרשים באורח החיים (למשל: שינוי תזונתי). מרבית המטופלים מדווחים על שיפור ניכר במצבם ועל הפחתת התסמינים, כבר לאחר הטיפול השלישי. בהמשך הדרך, המטופלים מוזמנים לטיפולי תחזוקה ושימור.

לסיכום: אוסטאופתיה היא שיטת טיפול שקונה אחיזה ברפואה המערבית. עם השנים, אוסטאופתיה הופכת יותר מקובלת. ההכרה באוסטאופתיה כשיטת טיפול יעילה הולכת ומתרחבת בהתמדה - הן בקרב מטפלים והן בקרב מטופלים. אוסטאופתיה אינה מתאימה רק לטיפול בכאבי שרירים ושלד ובכאבים אורתופדיים, אלא מהווה אמצעי טיפולי יעיל ורב חשיבות, במגוון בעיות שמקורן במערכת העצבים (לרבות: טינטון, כאבי בטן, מיגרנות וסחרחורת).

מיכאל בלאיש הוא מומחה לאוסטאופתיה, מנהל קליניקה לאוסטאופתיה לילדים ומבוגרים בירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום