הזעת יתר בכפות הידיים

(20)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מהזעת יתר בידיים? ניתוח לטיפול בהזעת יתר מביא לאחוזי הצלחה גבוהים מאוד. במקרים נדירים, עלולה להיגרם הזעת יתר מפצה בחלק אחר בגוף

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-9974071 (מספר מקשר)

הזעת יתר אינה "רק" הפרעה קוסמטית, אלא תופעה שמפריעה לתפקוד - ופוגעת באיכות החיים, הן ברמה החברתית והן ברמה התעסוקתית. לכן, יש צורך לטפל בהזעת יתר ולא להתעלם מהבעייה.

מהי הזעת יתר?

זיעה היא נוזל המופרש מהעור, דרך בלוטות הזיעה. תפקידה העיקרי של הזיעה הוא לצנן את הגוף - ובכך לשמור על האיזון של טמפרטורת הגוף. בנוסף, תפקיד הזיעה לסייע בסילוק הפסולת המטאבולית מהגוף. הזעת יתר היא בעיקרה הפרעה סובייקטיבית, שמתעוררת כאשר ישנה "הזעה בעודף" (היפרהידרוזיס) - תהליך שבו ישנה הפרשה מוגברת של זיעה, שאינה בהכרח קשורה לטמפרטורת הגוף ואינה תואמת את צרכיו.

כיצד מתבטאת הזעת יתר?

על פי רוב, הזעת יתר מופיעה בצורה ממוקדת באיבר מסוים או במספר אזורים, במקומות כגון: כפות הידיים (הזעת יתר בכפות הידיים היא הנפוצה ביותר - עד 50%), בתי השחי, כפות הרגליים, פנים או מפשעות. התופעה עשויה לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות, אך עשויה גם להופיע כחלק מהזעת יתר בכל הגוף.

חומרת הבעיה משתנה בין אדם לאדם - ועשויה להתבטא בדרגות שונות: מכפות ידיים קרות ו/או לחות ועד לכדי טפטוף זיעה מתמשך, גרד של כפות הידיים ואף התקלפות של העור. הזעת יתר איננה רק בעייה אסתטית, אלא גם בעיה שעלולה לגרום לבעיות תפקודיות (צורך בניגוב ידיים מתמיד, קושי בהחזקה של כלי כתיבה, רטיבות של דפי המחברת וכו'), פגיעה באיכות החיים (הימנעות מהושטת יד לשלום או החזקת ידיים) ועד פגיעה ממשית בבריאות העור.

מהם הגורמים להזעת יתר?

נכון להיום, הסיבה להזעת יתר עדיין איננה ידועה. בלוטות הזיעה שנמצאות על פני העור מופעלות על ידי גירוי עצבי (מערכת העצבים הסימפתטית), שמושפע מטמפרטורת הגוף; ומושפע גם מרגשות, כגון: עצב ועצבנות.

התיאוריה הרפואית הנפוצה היא כי הזעת יתר נגרמת כתוצאה מכשל עצבי, או מגירוי יתר של המוקד במוח שגורם להפרשת הזיעה, ללא מנגנון פידבק מתאים (גם כשלא חם ו/או כשיש קשר להתנהגויות הכרוכות בהתרגשות). בכפות הידיים ובבתי השחי יש ריכוז גבוה מאוד של בלוטות זיעה - ולכן הזעת יתר באה לידי ביטוי בעיקר באזורים אלה.


נכון להיום, הסיבה להזעת יתר עדיין איננה ידועה. צילום: שאטרסטוק

מה שכיחות התופעה?

אחוז הסובלים המשוער מתופעת הזעת יתר ממקור לא ידוע (Primary Hyperhidrosis) בקרב האוכלוסייה הכללית, נע סביב 3%; סך הכל, סובלים כיום מהבעייה כ-178 מיליון נשים וגברים ברחבי העולם - רובם אנשים בריאים וצעירים, שגילם נע מ-16 ועד סביבות גיל 50. בישראל סובלים מהזעת יתר כ-1% מהאוכלוסייה (כ-70,000 איש).

מהו הטיפול המומלץ בהזעת יתר בכפות הידיים?

לאורך השנים, ניסו לטפל בהזעת יתר בכפות הידיים באמצעות טיפולים תרופתיים שונים, כולל משחות מקומיות - אך ללא הצלחה מוכחת. לפני כ-60 שנה, הוצע לראשונה טיפול ניתוחי, שבו חותכים ומנתקים את העצב שאחראי על בלוטות הזיעה בכפות הידיים (עצב שעובר דרך בית החזה).

הניתוח הוכח כיעיל, אך היה כרוך בחתך של מקטע גדול בבית החזה או בצוואר. מעבר לסבל, בכ-30%-50% מהמקרים, גרם הניתוח לתופעת לוואי של הזעה מפצה (הזעה מוגברת במקומות אחרים בגוף, בעוד כפות הידיים יבשות כמו נייר זכוכית). תופעת הלוואי נגרמה כתוצאה מכך שפעולת המוקד העצבי במוח לא השתנתה - והוא ממשיך לעבוד באותו אופן; ומכיוון שבניתוח נותקו חלק מהעצבים - הפעילות הוסטה למקומות אחרים.

בעשור האחרון, בעקבות התפתחות הניתוחים האנדוסקופיים, הפך הניתוח לניתוח פשוט וקל - שאינו דורש פתיחה של בית החזה; ומאפשר למנתח לחתוך את העצב בצורה סלקטיבית.

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בגישה זעיר פולשנית (Thoracoscopy), דרך חתך זעיר בגודל 1 ס"מ בבית החזה או באזור בית השחי. דרך החתך, מוכנס המכשיר הייעודי, הכולל מצלמה זעירה וכלי ניתוח - שבאמצעותם מאתרים את העצבים הספציפיים שגורמים להזעת יתר בכפות הידיים, מבצעים חיתוך של השרשרת הסימפתטית בגובה הנדרש להשגת תוצאה ומחברים מעקפים עצביים אחרים.

הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית - ונמשך כעשרים דקות. ברוב המכריע של המקרים, המטופל משתחרר לביתו כעבור כ-12 שעות. בשל מיקום החתכים וגודלם הקטן - התוצאה הקוסמטית מעולה. לאחר כשבועיים, ניתן לחזור לפעילות שגרתית (לרבות פעילות ספורטיבית).

הניתוח מתבצע בגישה זעיר פולשנית. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות הניתוח הצפויות?

אחוזי ההצלחה של הטיפול הניתוחי להזעת יתר בכפות ידיים גבוהים - כ-98% מהמקרים, עם שיעור נמוך ביותר של תופעות לוואי.

בחלק קטן מן המנותחים, עלולה להתפתח הזעת יתר במקום אחר בגוף (בדרך כלל בירכיים, בחזה או בבטן) בעקבות הניתוח, אך התופעה מפריעה הרבה פחות בחיי היום יום. סיבוך נדיר אחר של הניתוח הוא התפתחות של תסמונת המתבטאת בצניחת העפעף.

לסיכום: הפתרון הטוב ביותר שקיים כיום, לאנשים שסובלים מהזעת יתר, הגורמת לפגיעה באיכות חייהם - הוא הפתרון הניתוחי. עם זאת, למרות אחוזי ההצלחה הגבוהים - מאחר שעדיין קיים סיכון להזעה מפצה - מבצעים את הניתוח רק במקרים שבהם קיימת הזעת יתר חמורה. יש לבחון כל מקרה לגופו.

ד"ר גד לוטן הוא מנהל המחלקה לכירורגית ילדים, במרכז הרפואי ת"א (ע"ש סוראסקי).

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום