חום גבוה אצל תינוקות וילדים: מדריך

(39)
לדרג

החום של הילד זינק? לפני שתרוצו למיון - תקראו ותרגעו: מתי לתת תרופה להורדת חום? באילו מצבים נדרשת בדיקת רופא? מה עושים עם פרכוסי חום? מדריך מקיף

מאת: ד"ר אילת רמון

חום גבוה הוא חלק מתגובה הגנתית טבעית של מערכת הגוף ל"פלישת" מזהמים כמו וירוסים או חיידקים; ויכול להיות סימן לתהליך דלקתי אחר. על אף החשש של הורים, כאשר התינוק או הילד מפתח חום גבוה - ברוב המקרים, אין צורך לרוץ לרופא ילדים.

חום הגוף מווסת על ידי המוח, באזור הנקרא היפותלמוס, המתפקד כתרמוסטט המכייל את עצמו בתגובה לגירויים שונים. בתגובה לכניסת מזהם לגוף, חומרים המכונים פירוגנים משתחררים אל הדם וגורמים להיפותלמוס לשנות את נקודת הוויסות של הטמפרטורה ובהתאם לזה עולה טמפרטורת הגוף.

יש מחקרים המצביעים על כך שלעליית טמפרטורת הגוף בזמן מחלה יש השפעה על תפקוד מערכת החיסון. בחלק מהמצבים, החום הגבוה מקשה על יכולת ההתרבות של מחוללי המחלה (כדוגמת חיידקים ווירוסים).

בילד בריא, כאשר החום מעל 38.5 מעלות מומלץ לתת תרופה. צילום: שאטרסטוק
בילד בריא, כאשר החום מעל 38.5 מעלות מומלץ לתת תרופה. צילום: שאטרסטוק

מהי מידת החום התקינה לתינוקות ולילדים? מתי נדרש טיפול תרופתי להורדת חום?

חום גוף תקין בתינוקות ובילדים הוא בין 36.5 ל-38 מעלות צלזיוס, כאשר המדידה מתבצעת בפי הטבעת (מדידה רקטלית). מדידה זו מספקת את הטמפרטורה הקרובה ביותר לטמפרטורת הגוף האמיתית. מכיוון שמעל גיל שנתיים, אצל רוב הילדים תתבצע מדידת החום בשיטות אחרות, אנו מתייחסים לחום גוף נורמלי בטווח 36 עד 37.5 מעלות צלזיוס, במדידה בפה.

כאשר מדובר בילדים שהם בדרך כלל בריאים לא מומלץ לתת תרופות להורדת חום, בטמפרטורה נמוכה מ-38.5 מעלות. הניסיונות להוריד את החום בכל אמצעי אצל ילד שאינו נראה סובל מיותרים לחלוטין. רק במקרים קיצוניים (חום רקטלי מעל 41.5 מעלות) החום עצמו עלול לגרום נזק לגוף, עד כדי תמותה.

בילדים עם מחלה כרונית (כגון: מום לב קשה, מחלת ריאות, פגיעה מוחית, פרכוסים וכו') -יכולת הגוף להתמודד עם עליית החום פחות טובה והחום עלול לגרום להחמרה במצב. במקרים כאלו צריך לתת תרופות להורדת חום, גם כאשר החום נמוך מ-38.5 מעלות.

חשוב לשים לב שחום עלול להחמיר מצב של איבוד נוזלים בילדים. לכן, צריך לדאוג לשתייה בכמות טובה, כדי למנוע התייבשות.

בפעוטות בריאים, כל עוד החום לא חצה את רף 38.5 מעלות, ניתן להוריד חום באמצעים יעילים, שאינם תרופתיים, כגון:

הקפדה על לבוש קל והימנעות מכיסוי בשמיכה עבה.

לעטוף את הפעוט לזמן קצר, במגבת שנטבלה במים פושרים. שיטה זו עדיפה על פני הכנסת הפעוט לאמבטיה עם מים פושרים, כדי שלא להגיע למצב של ירידת טמפרטורה מהירה מדי, שתגרום לתינוק לצמרמורות קשות, אי נוחות ותחושה לא טובה.

יש להימנע מ"תרופות סבתא" כמו מריחת אלכוהול על הגוף.

מהו פרק הזמן במהלכו מצפים לירידת החום, לאחר מתן תרופה?

אם טיפלתם בילד בתרופה להורדת חום, יש למדוד שוב את החום כעבור שעה, כדי לוודא שחל שיפור. תרופה להורדת חום מורידה את הטמפרטורה במעלה וחצי בערך, כחצי שעה עד שעה לאחר נטילתה.

מהם פרכוסי חום?

פרכוסי חום הם פרכוסים הנגרמים בזמן מחלת חום, בדרך כלל בקרב ילדים בגיל 6 חודשים עד 5 שנים. מרבית המקרים של פרכוסי חום נצפים בין גיל שנה לשנה וחצי. אין קשר בין גובה החום להופעת פרכוס חום. החום הוא אמנם הגורם המעורר את הפרכוס, אך הסיבה לפרכוס כנראה קשורה לרגישות של מערכת העצבים להשפעות החום (רגישות שאופיינית לילדים) בצירוף עם נטייה גנטית.

רקע משפחתי של פרכוסי חום מעלה את הסיכון ללקות בהם - ילד שיש לו קרובי משפחה מדרגה ראשונה (הורים או אחים), שסבלו בעבר מפרכוסי חום, נמצא בסיכון מוגבר ללקות אף הוא בפרכוסי חום.

הסיכון לפרכוסי חום מוגבר במיוחד בזיהומים ויראליים המלווים בחום גבוה (כדוגמת: אדמדמת או שפעת).

מהי השכיחות של הופעת פרכוסי חום? כיצד ההורים צריכים לנהוג?

השכיחות הינה 2%-4%, בילדים מתחת לגיל 5. פרכוסי החום מופיעים בד"כ ביממה הראשונה של מחלת החום. לפעמים הפרכוסים הם הסימן הראשון לכך שהילד חולה, מפני שהם עשויים להופיע בעליית החום הראשונה.

באופן טבעי, עבור הורים, פרכוסי חום נחשבים לתופעה מפחידה. עם זאת, חשוב שלא לאבד את העשתונות.

מהם הצעדים שיש לנקוט עם הופעת פרכוסים?

להשכיב את הילד על הצד, במקום שבו יהיה מוגן ממכות.

לא לנסות לעצור את תנועותיו.

אין להכניס שום דבר לפיו של הילד.

אין צורך לנשוף עליו או להנשים אותו.

רצוי לשים לב לשעון ולמשך הפרכוס. פרכוס שנמשך יותר מ-5 דקות כדאי לעצור באמצעות תרופה נגד פרכוסים ולכן יש להזמין אמבולנס. לאחר הפרכוס, צריך למדוד לילד חום, לתת לו תרופה להורדת חום ולגשת אתו להמשך טיפול רפואי.

כל מקרה של פרכוס חום בילד מחייב הערכה רפואית, גם אם ההתקף חלף והילד מרגיש טוב.

ניתן לעטוף את הפעוט לזמן קצר במגבת טבולה במים פושרים. צילום: שאטרסטוק
ניתן לעטוף את הפעוט לזמן קצר במגבת טבולה במים פושרים. צילום: שאטרסטוק

באילו מצבים חום גבוה מחייב להיבדק אצל רופא?

תינוקות עד גיל 3 חודשים: בכל מקרה בו מופיע חום של 38 מעלות ומעלה יש להיבדק ע"י רופא ילדים. בקבוצת גיל זו חשוב להקפיד על מדידה רקטלית, מכיוון שהיא מדויקת יותר.

בפעוטות מעל גיל 3 חודשים: ההורה צריך להתייחס למדד אחר, הרבה יותר אמין, לקביעת חומרת מצבו של הילד - "מצבו הכללי" של הילד. הכוונה היא לתפקוד הילד כאשר יורד החום, כפי שהוא מתבטא ביכולת של הילד להגיב בחיוך, להתעניין בסביבה, לרצות לשחק וכו'. סימנים נוספים למצב כללי רע הם אפטיה, אי שקט, אנחות או קושי בנשימה.

ילדים בכל גיל, עם חום גבוה מ-41 מעלות צריכים להיבדק בהקדם ע"י רופא ילדים.

ילדים הסובלים ממחלות, כגון: סרטן, מחלות לב, סוכרת, מחלות כשל חיסוני ומחלות כרוניות אחרות חייבים בדיקת רופא בכל עליית חום!

לסיכום: עליית חום מהווה תגובה טבעית ותקינה של הגוף למזהמים ולתהליך דלקתי. בתינוקות וילדים קטנים, שהם בריאים בדרך כלל, ניתן להפחית את החום באמצעים לא תרופתיים, כל עוד החום אינו חוצה את רף ה-38.5 מעלות. בדיקת רופא ילדים דחופה נדרשת בכל מקרה בו מתפתח חום בתינוקות עד גיל שלושה חודשים, בילדים החולים במחלות כרוניות; ובכל גיל - כאשר החום גבוה מ-41 מעלות או שמצבו הכללי של הילד איננו טוב.

ד"ר אילת רמון היא מומחית ברפואת ילדים וברפואה דחופה בילדים; מנהלת היחידה לרפואה דחופה (מיון ילדים) בביה"ח "דנה-דואק" לילדים, במרכז הרפואי ת"א.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום חום אצל תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום