שוב כואב הגב, איזה דיכאון!

(17)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי גב כרוניים - ואין לכם חשק לעשות שום דבר? כאבי גב ודיכאון בהחלט עשויים להיות קשורים זה בזה. החדשות הטובות: ניתן לשבור את מעגל הכאב והדיכאון

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977125 (מספר מקשר)

אנשים הסובלים מכאבים כרוניים מרבים להתייחס למצב הרוח הירוד שלהם ולומר כי הוא קשור בכאב. רופאים רגילים לשמוע ממטופלים כאובים על תחושות ייאוש, תסכול, דיכאון וכו'. נדיר כי מטופלים כאובים יתפקדו היטב ביומיום, גם כאשר הם יכולים לתפקד מבחינה פיסית, למרות הכאב.

מתברר אפוא כי יש קשר הדוק בין דיכאון לבין כאבי גב. לעתים כאבי הגב הכרוניים גורמים לדיכאון - ולעתים להפך: דיכאון מתמשך עלול לגרום כאב גב פיזי-ממשי.

פעמים רבות, המטופלים והרופאים אינם מצליחים "לעלות על הבעיה" בראשיתה. כך או כך: כיום ברור כי אי אפשר לנתק בין גוף לנפש, גם כאשר מדובר בבעיה לכאורה קונבנציונלית כמו כאב גב. לכן, כדי לרפא כאבי גב כרוניים, חייבים לטפל גם במרכיב הנפשי. בהיעדר טיפול במרכיב הנפשי, הכאבים הפיסיים יחזרו, למרות הפתרון הרפואי שניתן לטיפול בכאב.

מהו כאב כרוני?

בדרך כלל, כאבי גב כרוניים מוגדרים ככאבים שנמשכים כחודשיים - שלושה חודשים ומעלה; אינם משתפרים ואינם פוחתים; ולעתים, אף מתחזקים או מתפשטים למקומות נוספים בגוף. הכאבים עשויים להיות רק בגב או בצוואר או בברכיים ובגפיים.

בכל מקרה, אי הנוחות הברורה אינה מניחה לחולה - והוא סובל מכאבים אמיתיים ובלתי מדומיינים. מדובר בכאבים שיש להם סיבות שונות: דיכאון; או בעיה פיזיולוגית אמיתית, שיש לאבחן ולפתור.

מהו דיכאון?

ניתן למדוד דיכאון בפרמטרים שונים של תפקוד האדם. דיכאון מוגדר כתפקוד ירוד של האדם בכל תחומי החיים, בגלל מצב נפשי מורכב כלשהו - שנגרם בגלל סיבה ממשית (כאב כרוני, במקרה זה), משבר בחיים או בעיה מתמשכת שהאדם הדחיק.
דיכאון עלול להתעורר בגלל אובדן או שכול, זוגיות בעייתית או מערכת יחסים כלשהי שאינה מתפקדת - וגורמת לאדם מתח ודיכאון.

הדיכאון מתבטא בהפרעות שינה - שעשויות להיות שנת יתר או נדודי שינה; הפרעות אכילה לשני ה"כיוונים" - אכילת יתר או הימנעות מאכילה; חוסר רצון לצאת מהבית ולצאת לפעילות שבעבר הייתה "סבירה" ואף מהנה (בילוי, תחביבים, טיולים וביקורים משפחתיים).

בנוסף לכל אלה, דיכאון עשוי להתבטא בירידה בחשק המיני, חוסר תכנון לעתיד והימנעות מהתחייבויות, המחייבות אנשים לצאת מהבית לפעילות כלשהי. יחד עם כל התופעות האלה, הדיכאון גורם לדימוי עצמי ירוד, המועצם גם בגלל הכאבים שמונעים מהאדם המדוכא פעילות פיזית.

עד כמה נפוץ דיכאון שנגרם בעקבות כאבי גב כרוניים?

כיום ידוע כי התופעה נפוצה הרבה יותר משחשבנו: כ-50% מהסובלים מכאבים כרוניים לוקים גם בדיכאון, בדרגה זו או אחרת. כיום, מאובחנים כלוקים בדיכאון בין 45%-60% מהאנשים שיש להם גם כאבים כרוניים. זהו מספר עצום - שלא היה בעבר (או לפחות לא היה מוכר בעבר). כיום גם ידוע שהדיכאון והכאב פועלים בשני הכיוונים: מי שלוקה בכאב כרוני עלול ללקות בדיכאון; ומי שלוקה בדיכאון עלול לפתח בשלב כלשהו כאב כרוני בגב או בברכיים, בגלל הדיכאון.

מי שלוקה בכאב כרוני עלול ללקות בדיכאון. צילום:שאטרסטוק

מי שלוקה בכאב כרוני עלול ללקות בדיכאון. צילום:שאטרסטוק

מדוע דיכאון כה נפוץ בקרב מי שלוקה בכאב כרוני?

הסיבה לכך אכן עשויה להיות "טבעית": ייאוש ותסכול בגלל הכאב. עם זאת, כיום ידוע כי יש גם סיבה פיזית מדעית ברורה לקשר בין הכאב לדיכאון.

האזורים במוח שאחראים לכאב ולדיכאון סמוכים זה לזה - ולכן יש כל הזמן "זליגה" של נוירו-טרנסמיטורים (מוליכים עצביים) מאזור אחד לשני, כך שהם משפיעים זה על זה.

לפי המחקרים, ידוע כי אצל לוקים בכאב כרוני יש פי 4 יותר מקרי דיכאון, מאשר אצל אנשים שאין להם כאב כרוני, אלא כאב ממוקד קצר מועד. כמו כן, דיכאון על רקע כאב קיים יותר אצל צעירים מאשר אצל מבוגרים בני 50-60 - משום שהכאב הכרוני משפיע עליהם ועל הדימוי העצמי שלהם יותר, במיוחד בתקופה שבה הם אמורים להיות פעילים. הדיכאון עלול להשפיע ואף להקצין לכיוון של אובדנות. לכן, חיוני לאבחן את הדיכאון כדי לטפל בו - וגם בכאב הפיזי.

כיצד מאבחנים דיכאון הקשור לכאב כרוני? כיצד מטפלים בו?

כאשר מטופל מגיע לטיפול, בעקבות בעיות גב - מתשאלים אותו גם בנוגע לתחושותיו ולהרגשתו. במקרים בהם מתגלה דיכאון, או במקרים בהם האיש כבר מאובחן כסובל מדיכאון - מתשאלים אותו, כדי לבדוק אם הדיכאון החל בגלל הכאב או לפני הכאב; והאם יש מקרים שבהם חש דיכאון לפני כן. כלומר: האם יש למטופל היסטוריה של דיכאון.

השאלות פשוטות ונוגעות לאורח חייו של המטופל ולהרגלים שלו, בתחומים שבהם ברור כי כל שינוי - מצביע על דיכאון מובהק. יחד עם הדיכאון, יש לאבחן במדויק גם את המקור לכאבי הגב.

מדוע כה חשוב לטפל בדיכאון יחד עם הטיפול בבעיה הפיזית?

חשוב לדעת כי אין זה משנה מאיזו סיבה התפתח כאב הגב: הכאב לא יעבור - אם הדיכאון לא יטופל. ההשפעה החזקה והמתמשכת של הדיכאון על המוח תגרום לכך שהחולה יתדרדר שוב ושוב ל כאבי גב כרוניים, שלא יחלפו עד שלא ייפתר המרכיב הנפשי של המשוואה. הדברים אמורים בנוגע לכל פתרון רפואי לבעיית הגב (לרבות ניתוח).

מסיבה זה, יש למפות בנפרד את הבעיה הפיזית - אבל לכרוך את הטיפול בה עם טיפול נפשי ומעקב, כדי שהחולה "ייצא" מהמצב הנפשי הירוד, לצד הטיפול הרפואי והפיזי.

יודגש כי גם במקרים בהם החולה סבור כי מדובר בעניין בלתי חשוב - הכאב והדיכאון גרמו לשינוי מבני במוח, שיש להתייחס אליו ולטפל גם בו. אחרת, שום דבר לא ישתנה לטובה.

כיצד מתבצע אבחון וטיפול בחולים הסובלים מכאב כרוני ודיכאון?

לכל חולה יש בעיה שונה - ולכל בעיה יש מקור אחר לכאב, שיש לאתר. המקור לכאב עשוי להיות פריצת דיסק, שחיקת סחוסים או גורם פיזי אחר, שיש לאבחן גם מבחינה פסיכולוגית.

לכן, מלבד התשאול הראשוני והאבחון הפיזי - יש לערב גם איש מקצוע מתחום הנפש (כגון: פסיכולוג). אין צורך לעשות ניתוח, אם הבעיה אינה מסכנת חיים; אבל חובה לערב פסיכולוג - כדי להתחיל טיפול נפשי, שיסייע לטפל בבעיה הגופנית.

כך, רק לאחר שהפסיכולוג נותן את חוות דעתו - ניתן לתכנן את המשך הטיפול הרפואי בחולה. השילוב הכרחי, משום שהשינוי במוח הוא כבר שינוי ביולוגי (המוח ממשיך לקבל תשדורות כאב ודיכאון - וממשיך להגיב באותה צורה). הטיפול בבעיה מחייב טיפול נפשי מעמיק.


 יש לערב גם איש מקצוע מתחום הנפש. צילום: שאטרסטוק

יש לערב גם איש מקצוע מתחום הנפש. צילום: שאטרסטוק

מהי תסמונת failed back? כיצד התסמונת קשורה לדיכאון?

הכאב והדיכאון כבר גרמו לשינוי מבני במוח, שממשיך לשדר כאב - על אף שהחולה עבר ניתוח או טיפול רפואי פיזי מוצלח אחר. לכן, הכאבים יחזרו בקרב כ-30% מהמטופלים, שלא עברו במקביל גם טיפול נפשי לפתרון הבעיה.

מטופלים אלה ישובו להרגיש כאב; ברוב המקרים, הם יכחישו את הגורם לכך: הבעיה הנפשית הבלתי מטופלת. לכן, אפילו ניתוח לא יעזור לכאב, במקרה שלהם.

התופעה מתרחשת אצל מי שסובל לפחות שנתיים - ומגיע לטיפול כשהוא כמעט נטול חשק לחיים; לכן, יש למטופל מעט מאוד מוטיבציה, לשפר את המצב.


מדוע אנשים נמנעים מטיפול נפשי במקרים אלה?

הדמוניזציה שעושים למחלת הדיכאון גורמת למטופלים רבים להסתיר את המחלה - ולדחות את המשך הטיפול בכאב הכרוני ובדיכאון, השלובים זה בזה.

לכן, יש לעורר מודעות לבעיה - ולעודד אנשים לטפל בעצמם ולאבחן את הבעיה בהקדם האפשרי, כדי לשפר את אחוזי ההצלחה של הטיפול. מכיוון שדיכאון פוגע גם בתפקוד היום יומי (בעיות זיכרון, בלבול והזנחה עצמית) - יש לשים לב לבעיה; ולא להניח לאנשים אלה להתדרדר.

כיצד עוד ניתן לטפל בחולי כאב כרוני ודיכאון, לאורך זמן?

כל כאב כרוני שייארך זמן מספיק ממושך, יגרום ל-50% מהאנשים - להיכנס לדיכאון בעקבותיו. לכן, מחלקים את הטיפול ליחידות זמן.

בהתחלה, כשבאים לרופא - הוא מתחיל במעקב, משום שיש כאבי גב שמשתפרים עם הזמן. לכן, הבעיה יכולה לתקן את עצמה. במקרים כאלה - כאב שנמשך זמן קצר - ממליצים על הקלה בעזרת פיזיותרפיה, דיקור, שיאצו, תרופות לשיכוך כאבים, כירופרקטיקה וכל מה שמסייע להירגע (רפואה משלימה ומדיטציה).

עם זאת, במקרה שהבעיה אינה נפתרת בתום התקופה הראשונה והכאב אף מחמיר - אין להזניח את הבעיה ואין להתייאש מהאפשרות לפתור את הבעיה.

לאחר חודשיים - שלושה חודשים, יש לחזור לרופא ולבדוק לעומק מה ניתן לעשות, במסגרת הטיפול הגופני. במקביל, יש לדאוג לתמיכה משפחתית: תמיכה חשובה ביותר, כדי לא להידרדר לדיכאון עמוק וממושך. כמו כן, הטיפול הנפשי חייב להתחיל ולהשתלב בטיפול הגופני, כדי לעודד מוטיבציה ונכונות של המטופל להודות בבעיה הנפשית הגורמת לכאב או מחמירה בגלל הכאב.

לסיכום: כאבי גב כרוניים גורמים לדיכאון (ולהפך). לכן, הטיפול בכאבי הגב ובדיכאון - חייב להיעשות במקביל. החדשות הטובות: ככל שמאבחנים את הבעיה מוקדם יותר ומביעים נכונות להתמודד עם הבעיות הנפשיות - ניתן להצליח לטפל בשתי הבעיות ו"לצאת מהן" בהצלחה יחסית.

ד"ר יוסף לייטנר הוא מנהל היחידה לניתוחי עמוד השדרה בביה"ח "מאיר" בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום