סרטן שד גרורתי: טיפולים חדשים

(9)
לדרג

ההתקדמות הרפואית בשנים האחרונות והשילוב בין טיפולים חדשניים (הורמונליים וביולוגיים) - מאפשרים לחולות סרטן שד גרורתי לשמור על איכות חיים טובה לאורך זמן

מאת: פרופ' ביאטריס עוזיאלי

אבחון סרטן שד גרורתי - משמעותו כי קיימת מחלה פעילה בגוף החולה. לא מדובר בגידול שאפשר להסיר בניתוח - ובכך לרפא את המחלה; וגם לא מדובר במחלה שניתן לטפל בה, באמצעות טיפול תחום בזמן. מדובר אפוא במחלה שעומדת ללוות את החולה כל חייה - ולאלץ אותה להתמודד עם טיפולים שונים כל החיים.

כיצד נוצרות גרורות סרטניות?

הגרורות המתגלות באזורים שונים בגוף החולה נוצרות בעקבות תאים סרטניים, שנדדו מהגידול המקורי - והגיעו לאיברים מרוחקים, דרך מחזור הדם או בלוטות הלימפה (ברוב המקרים, יופיעו לראשונה גרורות בעצמות, כפי שעוד יפורט בהמשך).

מאפיינים שונים של הגידול המקורי - כגון: גודלו, סוג הרקמה הסרטנית או זמן מהופעת הסימנים הראשונים ועד לאבחון הראשוני - משפיעים על הסיכוי של הסרטן להפוך לגרורתי.

בדרך כלל, בממוצע, כ-20%-25% ממקרי סרטן השד יהפכו לסרטן גרורתי. במקרים מסוימים, מדובר על סיכון בשיעור 50%; ובמקרים אחרים, מדובר בסיכון בשיעור 5%.
יש לציין כי בדרך כלל, אם בחמש השנים הראשונות לאחר האבחון והטיפול במחלה המקומית לא אובחנו גרורות - קיים סיכוי גבוה להבראה שלמה.

בממוצע, כ-20%-25% ממקרי סרטן השד יהפכו לסרטן גרורתי. צילום: שאטרסטוק
בממוצע, כ-20%-25% ממקרי סרטן השד יהפכו לסרטן גרורתי. צילום: שאטרסטוק

באיזה איברים מופיעות גרורות, על פי רוב? מהי השפעת הגרורות על איכות החיים?

הגרורות עלולות להופיע באיברים רבים בגוף, כגון: עצמות, ריאות, כבד ומוח. ברוב המקרים, עצמות הן האיבר הראשון בו מופיעות גרורות. המחלה עשויה להישאר במשך שנים רק באזור אחד בגוף, כשהיא נמצאת תחת שליטה באמצעות הטיפולים השונים, או אף להיעלם -אך יש סיכוי גבוה לחזרה מחודשת של המחלה.

בכל מקום שבו מופיעה גרורה, היא משפיעה באופן שונה על האיבר, על הסימפטומים של המחלה ועל תפקודה של החולה. כאשר יש גרורות בעצמות, רקמת העצם הבריאה נעלמת - ואת מקומה תופסת רקמה סרטנית.

בצילומי רנטגן, לעיתים הגרורה תיראה כמו "חור"; ולעיתים תיראה כמו בניית יתר של עצם. כתוצאה מגרורות בעצמות, החולות סובלות מכאבים ומשברים, בשל פגיעה בחלל העצם. תיתכן גם עליה ברמות הסידן.

כאשר הגרורות מופיעות בכבד, ההשפעה על תפקוד הכבד מאוחרת. פעמים רבות, לא יהיה ביטוי לגרורות בכבד - עד לשלב מאוחר מאוד. גרורות בריאות עשויות להיות ללא סימפטומים - ורק בשלב מאוחר, לגרום לקוצר נשימה ולהפרעות נשימה שונות. גרורות במוח עלולות להוביל לכאבי ראש, להתכווצויות ולפרכוסים. הסימפטומים תלויים במיקום הגרורה, למשל, אם הגרורה נמצאת במקום בו היא לוחצת על המערכת המוטורית, אז ייתכנו מגבלות בתנועה.

מהם הטיפולים המוצעים לחולות סרטן שד גרורתי?

הטיפולים השונים, הניתנים לטיפול במחלת הסרטן - יכולים לשפר את איכות חייהן של החולות ולאפשר להן להרגיש טוב יותר. מטרת הטיפולים: הקטנה בהיקף המחלה; הארכת זמן ללא מחלה, או עם מחלה מינימלית; ובעיקר - הפחתה בתסמיני המחלה, עד היעלמותם והפחתה בתופעות הנלוות.

שילוב בין תרופות מסוגים שונים עשוי להביא גם לשיפור ביעילות הטיפול. כך, לדוגמה: תרופות ביולוגיות, הפועלות כחוסמות של CDK4/6 - מסלול בתא הסרטני, אשר חסימתו תגרום למוות תאי - מסייעות לייעל את הפעילות של התרופות ההורמונליות ולהרוג את התאים הסרטניים.

מחקרים מעידים כי טיפול הורמונלי, בצירוף הטיפול הביולוגי (כפי שתואר קודם) - מאריך ואף מכפיל את משך הזמן שהמחלה אינה מתקדמת, למעל שנתיים בממוצע. מחקרים אלה אמנם אינם מצביעים על הארכה בתוחלת החיים של החולות, אך כמובן שלקצב התקדמות המחלה יש השפעה ישירה על תוחלת חייה של החולה. החולות יכולות לקבל תקופה ארוכה טיפול הורמונלי וביולוגי, ללא צורך בכימותרפיה.

חולות שמקבלת טיפול נכון יכולות לחיות חיים מלאים. צילום: שאטרסטוק
חולות שמקבלת טיפול נכון יכולות לחיות חיים מלאים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להתמודד עם גרורות בעצמות ולמנוע שברים?

ישנן תרופות שונות שמיועדות לטיפול בפגיעה בעצמות. תפקידן למנוע את עודף הסידן, הכאבים והשברים הנגרמים בשל הגרורות. תרופות אלה ניתנות בעירוי דרך הווריד, או בזריקה פשוטה בקופת חולים (תלוי בסוג התרופה).

תרופות אלה שינו כמעט לחלוטין את התנהלות המחלה. כיום, כמעט אין מקרי עודף סידן ושברים, כתוצאה מגרורות בעצמות. אחת התרופות המיועדות לטיפול בגרורות בעצמות ועשתה מהפכה בתחום, היא תרופה ביולוגית - נוגדן המיועד לחיזוק העצם, על ידי פגיעה בקשרים בעייתיים, בין הגרורה לתאים שאחראים על פירוק העצם. כך, התרופה מונעת את המשך הפגיעה של הגרורות בעצם - ומאפשרת חידוש של העצם הבריאה.

לסיכום: החיים לצד סרטן שד גרורתי יכולים להיות מאיימים מאוד, בייחוד מאחר שאין דרך להביא לריפוי מלא. ובכל זאת: חשוב להכיר את הטיפולים הקיימים, מפני שביכולתם להשפיע רבות על איכות חיי החולות. חולות שמקבלת טיפול נכון (משמע: הקו הטיפולי שניתן להן מתאים עבורן; והן מגיבות לטיפול היטב) - יכולות לחיות חיים מלאים לצד המחלה.

פרופ' ביאטריס עוזיאלי היא מנהלת היחידה לשירותים אמבולטוריים באונקולוגיה, ב"הדסה" עין כרם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום