היסטרוסקופיה: אבחון בעיות רחמיות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלת משרירנים, פוליפים ,שאריות לידה או הידבקויות בחלל הרחם? בדיקת היסטרוסקופיה תאפשר לגינקולוג שלך לאבחן באופן מדויק את הבעיה - ולטפל בה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312997 (מספר מקשר)

היסטרוסקופיה היא בדיקת הדמיה לאבחון ולטיפול בבעיות שונות בחלל הרחם, המתבצעת באמצעות החדרת מצלמה זעירה (סיב אופטי) אל תוך הרחם. מכשיר ההיסטרוסקופיה הוא בעל קוטר קטן מאוד (3-5 מ"מ) ולכן ניתן לבצע באמצעותו הליך אבחון והתבוננות של חלל הרחם . בחלק מהמקרים ניתן גם לטפל בממצאים, בהליך מהיר וללא הרדמה.

מהי חשיבות האבחון היסודי של חלל הרחם?

הרחם הוא איבר מורכב ורגיש. במקרים שבהם יש בעיית פוריות, הפלות חוזרות, דימומים חריגים המלווים בכאב, חשוב מאוד לאתר את מקור הבעיה. כך, למשל, מאפשרת בדיקת ההיסטרוסקופיה לזהות את הבעיות הבאות ולטפל בהן.

רחם דו קרני ,חד קרני או רחם מחיצתי: מבנה הרחם הוא מבנה מולד, שבצורתו התקינה דומה לאגס, שבו חלל יחיד. חלק מהנשים נולדות עם מבנה רחם שבו החלל היחיד מתפצל (רחם דו קרני) או מחולק לשני חללים קטנים ע"י מחיצה (רחם מחיצתי). בחלק מהמקרים החללים הקטנים ואו המחיצה (שאספקת הדם בה פחותה) לא יוכלו להחזיק הריון והתוצאה תהיה הפלה או לידה מוקדמת.

שרירנים: גידולים שפירים של תאי השריר בדופן הרחם, שגדל לממדים שונים (1 ס"מ עד 10 ס"מ ויותר). השרירן עלול להפריע ולעוות את חלל הרחם, לגרום להפלות, לדימומים חריגים ולכאבים. במקרים נדירים (כחצי אחוז מהמקרים) עלול השרירן להתפתח לגידול ממאיר (סרקומה).

פוליפים: סוג של גידולים, שפירים ברובם, המתפתחים בדופן הפנימית של חלל הרחם (הרירית והמשתית שמתחתיה; משתית, בלעז: סטרומה - תווך תומך) ונראים כמו פטריות שבולטות לתוך חלל הרחם. הפוליפים עלולים להגביר דימומים לגרום להפלות - במקרים חריגים; ואף להפוך לגידולים ממאירים - במקרים נדירים.

הידבקויות בחלל הרחם: מצבים שבהם דפנות חלל הרחם (הדופן הקדמית והדופן האחורית) נדבקות זו לזו, יוצרות מחיצות קטנות בחלל הרחם ולא מאפשרות לרחם להתרחב ולרירית לצמוח באופן תקין - מה שעלול ליצור רירית דקה, שמקשה על קליטת ההריון ולגרום לבעיות פוריות ולעיתים גם לכאבים.

הליך אבחון והתבוננות של חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק
הליך אבחון והתבוננות של חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

מתי משתמשים בהיסטרוסקופיה אבחנתית?

בהיסטרוסקופיה משתמשים לצרכי אבחון, בעיקר כאשר יש צורך בבדיקה מדוקדקת יותר ובהסתכלות מבפנים על חלל הרחם:

במקרים שבהם רוצים לאבחן דימומים לא ברורים (ולשקול את צריבת רירית הרחם)

כאשר בבדיקת האולטרסאונד רואים ממצאים לא ברורים ורוצים לבדוק/ לוודא מה טיבם (למשל: כאשר יש חשד לפוליפ, שרירן, מחיצה, שאריות לאחר לידה, שאריות לאחר הפלה וכו').

כאשר יש חשד או ממצא של הידבקויות בחלל הרחם.

כחלק מבירור של בעיות פוריות - הבדיקה הראשונית שמבצעים לאישה עם בעיית פוריות, היא בדיקת אולטרסאונד, המאפשרת זיהוי של ממצאים חריגים בחלל הרחם. עם זאת, לעיתים מתגלים ממצאים שטיבם אינו ברור והאולטרסאונד לא תמיד מאפשר לזהות אותם בבירור. בנוסף, האולטרסאונד אינו מכשיר ניתוחי, אלא הדמייתי בלבד. לכן, גם אם זוהו ממצאים ברורים, לא ניתן לטפל בהם באמצעות אולטרסאונד.

כחלק מבירור של הפלות חוזרות - בנוסף לבדיקות קרישיות יתר ובדיקות גנטיקה של בני הזוג, מבצעים גם בדיקת היסטרוסקופיה.

מהי היסטרוסקופיה טיפולית?

באמצעות מכשיר ההיסטרוסקופ, ניתן להכניס לחלל הרחם (בנוסף למצלמה) כלים ניתוחיים דקים מאוד, כגון: מספריים, פינצטה או אצבע חשמלית. לאחר האבחון ומכיוון שמדובר במכשיר דק מאוד, שמוכנס דרך התעלות הקיימות, ניתן לטפל באמצעותו בממצאים שהתגלו באופן מיידי וללא הרדמה: לחתוך שרירן, להוציא פוליפ, לדגום את רירית הרחם, לנקות שאריות קטנות שנשארו אחרי לידה או הפלה, לחתוך מחיצה וכו'.

חשד או ממצא של הידבקויות בחלל הרחם. צילום: שאטרסטוק
חשד או ממצא של הידבקויות בחלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

מהם יתרונות ההיסטרוסקופיה?

יש להיסטרוסקופיה יתרונות רבים, שהעיקריים שבהם נעוצים בדיוק התמונה המתקבלת, בפשטות ההליך וביכולת לטפל בחלק מהממצאים באופן מיידי:

הדמיה מדויקת: בשונה מבדיקת אולטרסאונד, ההיסטרוסקופיה מעניקה תמונה אמיתית וברורה של חלל הרחם (בדומה לבדיקת קולונוסקופיה במעי או בקיבה). המצלמה שממוקמת בקצה הסיב האופטי (שמוחדר לחלל הרחם), מחוברת למוניטור - כך שניתן לראות את הצילום באופן ברור על גבי מסך.

הליך מהיר, ללא הרדמה: קוטר המכשיר המשמש להיסטרוסקופיה נע בין 3 מ"מ ל-5 מ"מ, מה שמקצר ומקל מאוד על ההליך. ברוב הגדול של המקרים, משך ההליך 10-15 דקות וניתן לבצע אותו ללא הרדמה וללא המשתמע ממנה (חדר ניתוח, צום, בדיקות דם וכו').

חזרה מהירה לשגרה: בבדיקת היסטרוסקופיה, מכניסים את הסיב האופטי דרך תעלות קיימות (מהנרתיק לצוואר הרחם - ומשם לחלל הרחם). לכן, אין צורך בתפרים או בהרחבה של צוואר הרחם, שדורשים התאוששות משמעותית וארוכת טווח.
טיפול מיידי בממצאים: ללא הרדמה, ללא המתנה וללא צורך בהתאוששות.

חשוב לדעת: עדין בחלק גדול מהמקרים מבצעים את ההיסטרוסקופיה בהרדמה: האישה סובלת מרגישות יתר; צוואר הרחם חסום ומקשה על הכניסה - ויש צורך בהרחבת צוואר הרחם; כאשר מתגלים ממצאים משמעותיים בגודלם (שרירנים, פוליפים גדולים או מחיצות משמעותיות) והפעולה עלולה לגרום לכאב או להימשך זמן רב.

ד"ר מרדכי איתן הוא גניקולוג ומיילד.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום