קרנית פגועה: התאמת עדשות מגע

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קרנית העין עלולה להיפגע כתוצאה מטראומה ומצבים נוספים. יש להתאים עדשות מגע מיוחדות לקרנית פגועה, במצבים בהם עדשת משקפיים רגילה אינה מספקת

אופטומטריסט
077-2312980 (מספר מקשר)

לעדשות מגע יש יתרונות רבים: הן מהוות תחליף מושלם, למי שאינו אוהב להרכיב משקפיים; מאפשרות להבליט את היופי הטבעי של הפנים והעיניים; נוחות ויעילות מאוד לעוסקים בספורט (משום שהן צמודות לעין ולא צריך לנקות אותן בזמן ריצה).

עם זאת, יש מצבים בהם הקרנית ניזוקה. במקרים אלה, חובה לבצע התאמה אצל אופטומטריסט מוסמך. במאמר זה נעסוק במצבים אלה ובנקודות שיש לשים לב אליהן, בעת התאמת עדשה לקרנית פגועה.

מהו תפקיד הקרנית?

תפקיד הקרנית לשמור ולהגן על העין. בנוסף, הקרנית ממקדת את קרן האור (בנוסף לעדשה שממוקמת בתוך העין). למעשה, כאשר הקרנית נפגעת - יכולת הראייה שלנו נפגעת ואנחנו רואים באופן מטושטש. לכן, להתאמת עדשה מתאימה - יש יתרונות רבים וחשיבות עצומה.

מהן הסיבות העלולות לגרום לפגיעה בקרנית?

ישנם מספר מצבים בהם עלול להתרחש שינוי בקרנית או פגיעה בקרנית.

1. קרנית בעלת מבנה אליפטי - שאיננה אחידה וסימטרית: במצב זה, מישור אחד של הקרנית קמור יותר, לעומת מישור אחר בקרנית - וייווצר ליקוי ראייה. ניתן אמנם לתקן ברוב המקרים את הראייה, על ידי משקפיים - אך במקרים קיצוניים, רק עדשת מגע תאפשר למטופל ראייה יותר חדה.

2. קרטוקונוס: מחלה הכרוכה בכך שהקרנית מאבדת מעובייה. בגלל לחץ הנוזל הפנים עיני, הקרנית מקבלת צורת חרוט. גם במקרה כזה, הטיפול נעשה ע"י התאמת עדשות מגע, התומכות בקרנית - ויוצרת מבנה עגול וטבעי יותר לקרנית. כך, מתאפשרת למטופל ראייה חדה יותר.


3. פגיעות פיזיות בקרנית, בעקבות טראומה: קיימות פגיעות פיזיות בקרנית, בעקבות טראומה לעין, לאחר ניתוח כושל להורדת משקפים. בנוסף, יש מצבים בהם הושתלה קרנית חדשה לעין (ולא ניתן לתקן את הראייה, באמצעות משקפיים בלבד - אלא על ידי עדשת מגע מתאימה).

טראומה לעין לאחר ניתוח. צילום: שאטרסטוק
טראומה לעין לאחר ניתוח. צילום: שאטרסטוק

כאשר מבצעים התאמת עדשות מגע לקרנית פגועה, מהם המשתנים אותם יש לקחת בחשבון?

האתגר בהתאמה של עדשת מגע בקרניות פגועות - טמון בייצור עדשה שתתאים לקרנית. באופן תיאורטי, העדשה הינה בעלת ממדים עגולים ומלאכותיים ישרים. עם זאת, הקרנית הפגועה איננה בנויה בצורה כזו - ולכן לא קל להתאים עדשה לקרנית הפגועה.

חובה על כל איש מקצוע העוסק בהתאמת עדשות מגע לקרניות פגועות - למפות את הקרנית. כלומר: לבדוק את הקרנית, ע"י מכשיר מיוחד למיפוי קרנית - כדי לראות באופן מדויק איך הקרנית בנויה; וכך, להתאים את העדשה בהתאם.

האם עדשות לקרניות פגועות שונות מעדשות אחרות?

סוג העדשות שקיימות כיום, להתאמה לקרניות פגועות - מתחיל מעדשות קשות "נושמות". בזכות החומר ממנו הן עשויות, עדשות אלה "בונות" את הקרנית מחדש ומאפשרות ראייה הרבה יותר טובה.

האתגרים של התאמת עדשות מגע קשות ונושמות קשורים בתחושה בעין, גירוד וקשיים בהסתגלות. במענה לכך, קיימות עדשות מגע מסוגים שונים, כגון: עדשה היברידית (המשלבת חומר קשיח וחומר רך; עדשה זו הרבה יותר נעימה).

כמו כן, קיימות עדשות מיני סקלרליות: עדשות מגע גדולות, קשיחות יותר ובעלות קוטר גדול. לכן, עדשות אלה הרבה יותר נעימות לעין. התאמת עדשות מסוג זה עשויה לעלות 1,000 שקלים עד 5,000 שקלים (תלוי בסוג העדשה).

אתגר בהתאמה של עדשות מגע בקרניות פגועות. צילום: שאטרסטוק
אתגר בהתאמה של עדשות מגע בקרניות פגועות. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות הכרוכות בהרכבת עדשה בקרנית פגועה, ללא היוועצות עם איש מקצוע?

הרכבת עדשות מגע ללא היוועצות והתאמה נכונה על ידי איש מקצוע עלולה ליצור שפשוף, בין העדשה לקרנית, בגלל חוסר ההתאמה. השפשוף עלול להוביל לכיב בקרנית, העין תיחשף לזיהום אפשרי - ועלול להיגרם עיוורון.

כיצד מתבצעת התאמת העדשה?

התאמת עדשת מגע מתחילה בבדיקה מקיפה של מצב ליקוי הראייה של המטופל.

בשלב הבא, ממפים את הקרנית ומודדים את הקימורים השונים בקרנית, כדי להתאים את העדשה באופן מדויק לקרנית שלפנינו. חלק מתהליך התאמת העדשה לעין כרוך בהרכבת עדשות מגע ניסיוניות בקליניקה, לפני ההזמנה של העדשות המתאימות למטופל.

לעתים, התאמת עדשות מגע לקרניות פגועות אורכת מספר פגישות, בעקבותיהן האופטומטריסט ממליץ על סוג העדשה המתאים ועל פרמטרים מתאימים נוספים.

לסיכום: התאמת עדשה לקרנית פגועה דורשת ידע וניסיון. יש להקפיד לפנות לאופטומטריסט מנוסה ובקי בתחום.

יאיר שרמן הוא אופטומטריסט, בעל תואר Bsc מאוניברסיטת וולס בבריטניה.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום