טיפול בנקבוביות מורחבות

(45)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מנקבוביות מורחבות - וחולמים על מראה עור חלק ואחיד? תשמחו לשמוע כי יש מגוון דרכים לשפר את המצב, אצל רופא או קוסמטיקאית. ואפילו בבית - בעצמכם

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310979 (מספר מקשר)

נקבוביות העור הן פתחים קטנטנים בעור, אשר בתוך כל אחד מהם נמצא זקיק שערה, בלוטת שומן המפרישה את השומן של העור ובלוטת זיעה. אצל חלק מהאנשים, יש תופעה של נקבוביות מורחבות. כלומר: נקבוביות שפתחיהן התרחבו בצורה שהפכה בולטת יותר לעין - כך שהעור נראה לא חלק ולא אחיד.

מה גורם לנקבוביות מורחבות?

ישנן מספר סיבות, להיווצרות של נקבוביות מורחבות. מעל לכל, קיימת נטייה גנטית לעור שומני, המפריש שומן בכמות מוגברת - שגורמת לנקבוביות להתרחב. הפרשת שומן מוגברת עלולה להתרחש גם בגיל ההתבגרות, אז היא לרוב מלווה באקנה. במקרים רבים, ככל שהעור כהה יותר - כך הוא נוטה להפרשת שומן גבוהה יותר. ולכן, גם לפתחי נקבוביות מורחבים.

גם שימוש בקוסמטיקה בלתי מתאימה, כלומר: בתכשירים שומניים מדי - עלול לגרום להתרחבות נקבוביות. סיבה נוספת ומפתיעה: נזק מתמשך מחשיפה לשמש.

השפעת השמש על העור עם השנים היא ייבוש של העור ופגיעה בהפרשת השומן. כאשר העור יבש, מצטברים תאים מתים בפתח הנקבוביות. התאים המתים, יחד עם לכלוך מצטבר ועם הפרשת השומן - מחמירים את התופעה ומותחים את פתחי הנקבוביות.

נזק מתמשך כתוצאה מחשיפה לשמש. צילום: שאטרסטוק

מהן הדרכים לטפל בנקבוביות מורחבות?

העיקרון המרכזי בטיפול בנקבוביות מורחבות הוא לשמור על פתחי הנקבוביות פתוחים ונקיים - מהצטברות שומן, לכלוך ותאים מתים, מה שיוביל להקטנת הפתחים. הטיפול בנקבוביות יכול להיעשות על ידי תחזוקה יומיומית, טיפולים ביתיים, טיפולים אצל קוסמטיקאית או אצל רופא עור.

ניקוי פנים יומיומי: כתחזוקה שוטפת, יש להקפיד על שתיית 8 כוסות מים לפחות מדי יום, להימנע מחשיפה לשמש ולהקפיד לא ללכת לישון כשהאיפור עדיין על הפנים. שטיפת פנים צריכה להיעשות מדי בוקר וערב ולאחר כל פעילות ספורטיבית, בסבון עדין שמטרתו לשטוף את הלכלוך, האיפור והזיעה. השטיפה לא צריכה להיות אגרסיבית מדי ולא באמצעות חומרים מגרים מדי. סבונים מקציפים מאוד נחשבים פחות טובים לשימוש, עבור עור שומני, מכיוון שהם אינם מתאימים לרמת ה-PH של העור. רצוי להשתמש בסבונים ייעודיים לעור שומני או סבונים המכילים חומצות אלפא או ביתא הידרוקסיה, חומצות טבעיות אשר עוזרות בקילוף תאי העור השטחיים, המתים - מה שמונע הצטברויות בפתחי הנקבוביות; ולאורך זמן, גם גורם להתחדשות מהירה יותר של העור ולהיווצרות מופחתת של תאים מתים. סבון מומלץ לשימוש יומיומי הוא סבון צטאפיל, אותו ניתן להשיג בכל בתי המרקחת והפארמים.

לעולם הקוסמטיקה יש גם פתרונות לכיסוי הנקבוביות, חומרים מטשטשים הנקראים פריימר, שנועדו למריחה על העור לפני המייקאפ. חומרים אלה ממלאים את פתחי הנקבוביות ויוצרים מראה עור חלק ואחיד. חשוב לחפש על האריזה כיתוב המציין כיסוי נקבוביות: anti pores או poreless.

טיפולי פנים ביתיים לניקוי עמוק יותר של העור: יש להסיר את התאים המתים מפני השטח של העור באמצעים יסודיים יותר, בין פעם אחת לשלוש פעמים בשבוע. אחת הדרכים היא שימוש במברשת חשמלית עדינה, שבשימוש על הפנים יחד עם סבון - מברישה את העור בתנועות סיבוביות ומסירה את התאים המתים. הדגם המוכר ביותר הוא קלריסוניק, אך ישנן גם אלטרנטיבות אחרות ואף זולות יותר.

ניתן גם להשתמש במסכות, כאשר מסכות להסרת לכלוך ותאים מתים מתאימות יותר למטרה זו, מאשר מסיכות הזנה. ניתן לבצע קילופי עור קוסמטיים באופן ביתי, על ידי שימוש בחומצות אלפא או ביתא הידרוקסיות. בחומצה ביתא הידרוקסית, הנקראת גם חומצה סליצילית, אפשר להשתמש גם בתור מי פנים. החומצות ניתנות להשגה כתכשירים קוסמטיים בריכוזים מסוימים של החומר; או עם מרשם רופא, כאשר מדובר בריכוז חומר גבוה יותר.

לאחר השימוש באחד האמצעים לעיל, חשוב מאוד להשתמש בקרם לחות. אנשים רבים, הסובלים מעור שומני ומנקבוביות מורחבות - טועים לחשוב כי עליהם לייבש את העור ולא להשתמש בקרם לחות. עם זאת, הדבר רק עלול לגרום נזק גדול יותר. חשוב לייבש את השומן בסוף היום - ומכאן הצורך בשימוש בסבון או בחומצה סליצילית בנוזל. עם זאת, במקרה שהעור יתייבש יותר מדי ולא יקבל לחות - עלולה להיווצר תגובת יתר של ייצור שומן ואז הנקבוביות רק יגדלו. קרם הלחות צריך להיות על בסיס מים, לא שומני. רצוי קרם לחות שכתוב עליו non comedogenic - לא מייצר קומודונים (ה"שחורים" הנוצרים כאשר פתח נקבובית נסתם על ידי תאים מתים ושומן - וחלקו העליון מתחמצן).

טיפ חשוב, למי שמטפלת בעור שלה בבית, ללא עזרת קוסמטיקאית או רופא: מה שלא עובד - מחליפים. פעמים רבות, קוסמטיקה מפסיקה להיות מועילה, אך השימוש בה אינו מופסק. חבל: עשויות להיות אלטרנטיבות יעילות יותר.

חשוב מאוד להשתמש בקרם לחות. צילום: שאטרסטוק

טיפול אצל קוסמטיקאית: טיפולים אצל קוסמטיקאית כוללים שימוש בחומרים בהם יכול להיעשות גם שימוש ביתי, כגון: חומצות אלפא וביתא הידרוקסיות, רטינואידים או רטין A. חלקם, כאמור, נמכרים בריכוזים קוסמטיים; ואת חלקם יש להשיג במרשם רופא, או לבצע כקילופים אצל קוסמטיקאית או רופא.

קרמים רבים מכילים, למשל, רטינול - שעוזר מאוד לטיפול בנקבוביות מורכבות, אבל לעיתים קניית תכשיר במרשם רופא, כמו רטין A, זולה הרבה יותר ויעילה הרבה יותר.

אצל הקוסמטיקאית ניתן גם לבצע אקספוליאציה - הסרה של תאי עור מתים, טיפול שעל פי ה-American Academy of Dermatology (האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה), מומלץ לבצע בין פעם לפעמיים בשבוע.

טיפולים אצל רופא: ישנם סוגים שונים של טיפולים, שניתן לעבור אצל רופא עור, להקטנת נקבוביות. כך, למשל: טיפולי אנרגיה או טיפולים בלייזר, הגורמים לייצור קולגן בעור. וכך, מהדקים את פתחי הזקיקים. טיפול הנקרא מיקרו נידלינג משתמש בטכניקה בה מייצרים הרבה מאוד דקירות קטנטנות בתוך העור, המייצרות גם הן קולגן חדש, שמביא להקטנת נקבוביות משמעותית. מיקרו נידלינג נעשה גם ע"י קוסמטיקאיות. וברמה עמוקה יותר, הוא מתבצע על ידי רופאי עור.

טיפול נוסף, שמועיל מאוד להקטנת נקבוביות - נקרא סקין בוסטינג. טיפול זה מתבצע על ידי הזרקת חומצה היאלורונית דלילה על כל שטח העור, אשר קושרת לחות בתוך העור ומייצרת קולגן, תהליך שמוביל אף הוא להקטנת נקבוביות.

לסיכום: נקבוביות מורחבות עלולות להיווצר ממספר גורמים, חלקם גנטיים. יש דרכים רבות לטפל במצב, להקטין את הנקבוביות ולשפר את מראה עור הפנים. הטיפול יכול להתבצע על ידי שימוש בתכשירים קוסמטיים באופן ביתי, או בטיפולים עמוקים יותר אצל קוסמטיקאית או רופא.


ד"ר בת שבע מרקוס היא מומחית למחלות עור ומין במסגרת קופת חולים מאוחדת, עוסקת בדרמטולוגיה אסתטית, ייעוץ וטיפול בכל בעיות העור במרפאתה הפרטית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום