שבועות: טיפים לזוללים

(0)
לדרג

חג השבועות הוא גם חג החלב, הזמן שבו כולנו זוללים מאכלי גבינה מפתים וטעימים וגם עמוסי שומן וקלוריות. איך נצלח את החג בריאים וללא עלייה במשקל? 4 טיפים לחוגגים

מאת: דפנה זיו בוסאני

אחד המנהגים המאפיינים ביותר את חג שבועות הוא אכילת מוצרי חלב - חלקם מכילים כמות שומן גבוהה מאוד. דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית, ממליצה כיצד אפשר ליהנות ממאכלי חג השבועות בצורה בריאה יותר ואף לעבור את החג ללא תוספת במשקל:

1. צריכת מוצרי חלב: חג השבועות הוא הזדמנות נהדרת להסביר לילדים על חשיבות צריכת מוצרי חלב והעשרת התפריט בסידן. כיום, ברשתות השיווק קיים שפע של מוצרי חלב שונים, ברמות שומן שונות ממוצרי חלב שמנים מאוד ועד מוצרי חלב רזים עם תכולת שומן שנעה בין 3 ל-5 אחוזי שומן. העדיפו במאכלי החג את מוצרי החלב הרזים יותר - החלפה זו לא תפגע פגיעה משמעותית בטעם ותתרום לבריאותכם. בשנים האחרונות ישנם מוצרי חלב רבים שמתוספים בחיידקים פרוביוטים: אלו חיידקים שנחשבים ידידותיים ויכולים לעזור בשיפור תהליכי עיכול ועוד.

2. סידן: מוצרי חלב הם דרך מצוינת להעשרת התפריט בסידן. חשוב לאכול לפחות 3 מוצרי חלב ליום ורצוי להעדיף מוצרי חלב המועשרים בסידן. ברשימת המוצרים המועשרים נמצאים: גבינות לבנות, גבינות קשות (עשירות בסידן, אך גם עשירות יותר בשומן ולכן יש להעדיף את אלו שמכילות כמה שפחות שומן), יוגורט או חלב שמועשרים בסידן ומשקאות שונים על בסיס חלב. בצריכת מוצרי החלב אנו מקבלים גם ויטמין D - ויטמין (שהוא בעצם הורמון) המסייע לגוף לספוג את הסידן במעי בצורה מיטבית וחשוב לא רק לבריאות העצם, אלא גם למטרות נוספות. מוצרי החלב מועשרים בוויטמין D וזו עוד סיבה טובה לצריכה של מוצרי החלב.

3. ירקות ופירות: הירקות והפירות רק מחכים שנקטוף ונעלה אותם על השולחן. כדאי להוסיף לשולחן החג עמוס מאכלי הגבינות גם סלט גדול עם שפע ירקות, ולצד הקינוחים המפתים להגיש גם פירות טריים. מבחינה תזונתית, עדיף לאכול את הפירות טריים כפי שהם, ופחות מומלץ לסחוט אותם למיץ או לאכול אותם מיובשים. יחד עם זאת, חשוב לא להגזים בצריכה של פירות, כיוון שהם מכילים סוכר. ירקות הם דלי קלוריות, ולכן ניתן לאכול הרבה מהם. בשבועות אפשר להכין סלט ולשלב בו גבינה, ולהעדיף רטבים על בסיס ירקות, עשבי תיבול ויוגורט על פני רטבים על בסיס שמנת.

4. שתיית מים: אחד ממנהגי השבועות המסורתיים הוא משחקי מים. מעבר למשחק, חשוב לזכור להקפיד לא רק להשפריץ מים, אלא גם לשתות מים בכמות מספקת. יש להעדיף מים על פני שתייה מתוקה - שתייה מתוקה אינה מרווה כמו מים ויש בה קלוריות רבות. יש לזכור: בכוס משקה ממותק ישנה כמות סוכר גדולה ולכן היא נחשבת יותר כממתק ולא כשתייה. יש להתרגל, רצוי מגיל צעיר, להעדיף שתיית מים על פני שתייה ממותקת. אפשר לגוון את טעם המים עם צמחים, כמו לימונית, עלי נענע או להוסיף פלחי פרי כמו תפוז או לימון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום