הכל על: חיסון נגד אבעבועות רוח

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שגרת החיסונים בגיל הרך כוללת חיסון נגד אבעבועות רוח בגיל שנה ובגיל 6. בגלל הפער בין שתי המנות, מדי שנה באביב ילדים רבים נדבקים ולכן נוצרות מגיפות מקומיות בגנים

רופא ילדים
09-9582266

אבעבועות רוח היא מחלת ילדות מדבקת מאד, בשיעור הדבקה של 95%. המחלה נגרמת על ידי זן של וירוס ממשפחת ההרפס (וריצלה זוסטר). המחלה מציקה מאד, בשל ריבוי שלפוחיות על עור הגוף, הפנים, הקרקפת ולעיתים גם בפה, אשר גורמות לגרד עז.

ישנם מספר זנים של וירוס ההרפס:

הרפס מסוג 1 - המתבטא בפצעים, אצל תינוקות בפה ואצל מבוגרים בדרך כלל על השפתיים; הרפס מסוג 2 - המתבטא בפצעים באברי המין; הרפס HHV-3 - וריצלה זוסטר (Varicella Zoster - VZV) הגורם לאבעבועות רוח וגם למחלה שלבקת חוגרת, שמתפתחת בדרך כלל בגיל מבוגר, אולם עלולה להתפתח גם בילדות; הרפס מזן וירוס אפשטיין בר (EBV) הגורם ל"מחלת הנשיקה"; הרפס מזן ציטומגלו (CMV) הגורם גם כן ל"מחלת הנשיקה", הרפס הגורם למחלת האדמדמת ועוד.

מחלת אבעבועות רוח מתאפיינת בנגעים בעור. צילום: שאטרסטוק
מחלת אבעבועות רוח מתאפיינת בנגעים בעור. צילום: שאטרסטוק

מהם תסמיני המחלה?

מחלת אבעבועות רוח מתאפיינת בנגעים בעור: בתחילה פריחה ובהמשך שלפוחיות. באופן ייחודי לאבעבועות רוח - כל נגע עורי עובר חמישה שלבים:

1. נקודה אדומה
2. הנקודה הופכת לכתם מעט בולט מעל העור
3. הכתם הופך לשלפוחית המתמלאת בנוזל שקוף
4. הנוזל בשלפוחית הופך למוגלתי
5. השלפוחית מתכסה בגלד ומתייבשת

אצל כל חולה, ניתן לראות בזמן נתון נגעים בגילאים שונים; כלומר: כל חמשת השלבים. הנגעים מפוזרים על עור הגוף, הפנים והקרקפת בצורה אקראית, כאשר לעיתים מתפתחים גם כיבים בפה.

מהם הסיבוכים של אבעבועות רוח?

מחלת אבעבועות רוח עלולה להופיע עם חום וגם ללא חום; הסיבוך השכיח יותר הוא זיהום משני בעור, של שלפוחיות מוגלתיות.

סיבוך נדיר של דלקת ריאות, שיכולה להתפתח בדרך כלל כשבועיים אחרי ההדבקה.

סיבוך נדיר מאוד של תסמונת נוירולוגית, המתבטאת במצב של אטקסיה - חוסר יציבות והפרעה בשיווי המשקל.

סיכון להתפתחות מחלת שלבקת חוגרת - כמו כל סוגי הווירוסים ממשפחת ההרפס, גם וריצלה זוסטר נשאר לאחר ההחלמה מאבעבועות רוח, כנגיף רדום בתוך הגנגליונים (צבירי תאי עצב) של עמוד השדרה, עד אשר נוצרים תנאים שיגרמו להתעוררותו. במקרה של וריצלה זוסטר - אם הוא מתעורר, הוא "מטייל" לאורך העצב הקשור לאותו גנגליון שדרה וגורם להתפתחות מחלת השלבקת החוגרת. זוהי מחלה שפורצת בדרך כלל בגיל מבוגר, אולם יש גם מקרים שהווירוס התעורר וגרם למחלה בגיל הילדות. שלבקת חוגרת מאופיינת בנגעים המסודרים בשורה, לאורך העצב של הגנגליון השדרתי וגם בצורת שלפוחיות בעור, בדומה לשלפוחיות המופיעות במחלת אבעבועות רוח. יש חולים הסובלים גם משלפוחיות וגם מכאבים עזים בעור ולאורך העצב; וישנם חולים הסובלים רק מכאבים עזים, ללא נגעים בעור.

כיצד נדבקים באבעבועות רוח ומהו שלב ההדבקה?

ההדבקה באבעבועות רוח היא דרך דרכי הנשימה: חשיפה לרסיסי רוק זעירות שהתפזרו כאשר החולה התעטש או מגע ישיר ברוק וכן במגע ישיר בעור.

תקופת הדגירה - מהרגע שהילד נדבק בנגיף ועד להופעת הנגע העורי הראשון, עשויים לחלוף 10-21 יום.

שלב ההדבקה באבעבועות רוח הוא בין יום, לפני הופעת הנגע העורי הראשון - ועד חמישה ימים מהופעת הנגע הראשון; לעיתים מקסימום עד תשעה ימים במידה שמופיעות שלפוחיות חדשות.

מהו התרכיב הניתן בחיסון נגד אבעבועות רוח?

החיסון כולל וירוס חי מוחלש של וריצלה זוסטר - והוא ניתן בזריקה תת-עורית, בדרך כלל בזרוע. ההנחיה בישראל היא לתת את החיסון מגיל שנה, אם כי על פי הוראות היצרן ניתן לתת חיסון גם מגיל 9 חודשים. מתן חיסון מוקדם יותר עלול להיות לא יעיל עקב הימצאותם של נוגדנים כנגד הווירוס בדמו של התינוק שהועברו ע"י אמו במהלך ההיריון.

בכמה מנות ניתן החיסון?

בישראל החיסון ניתן בשתי מנות, בהפרש של חמש שנים, כאשר הגיל המינימלי לביצוע החיסון הוא 12 חודשים, יחד עם חיסון MMR: אדמת-חצבת-חזרת; כך, החיסון למעשה מרובע MMRV.

את המנה השנייה ניתן להזריק כבר לאחר 3 חודשים ואולם בישראל היא ניתנת רק בכיתה א'. מניסיוני, שכולל חיסון של אלפי ילדים, אני סבור שזו טעות לדחות את המנה השנייה של חיסון נגד אבעבועות רוח, לגיל 6.

היה רצוי לבצע את החיסון הרבה יותר מוקדם למשל בגיל שנה וחצי , (כאמור ההפרש המינימלי 3 חודשים). אבל כרגע ההנחיות של משרד הבריאות הן בגיל 6.

חשוב לציין כי מנה אחת מחסנת את הילדים כנגד מחלת אבעבועות רוח בדרגה קשה, בכמעט 100%; עם זאת, כנגד מחלת אבעבועות רוח בדרגה קלה - היא מחסנת רק ב-90%.

הבעיה היא שאבעבועות רוח בדרגה קלה מדבקת כמו המחלה בדרגה הקשה. כך, למשל: ילד בן שנתיים מדביק את אחיו התינוק, שעדיין לא קיבל חיסון - ושניהם מדביקים ילדים בסביבתם. בצורה זו, המחלה פורצת שוב ושוב - ואינה נעלמת. לכן, ניתן לראות מדי שנה, בדרך כלל באביב בין החודשים מרץ למאי - מגיפה מקומית של אבעבועות רוח בגנים.

יצוין כי למבוגרים שלא חוסנו בילדותם, החיסון מותר בהפרש מינימלי של 6 שבועות, בין המנה הראשונה למנה השנייה.

מהן תופעות הלוואי של החיסון נגד אבעבועות רוח?

כמו בכל חיסון, תיתכן ריאקציה מקומית באזור ההזרקה המתבטאת בנפיחות, אודם וחום מקומי. שאר תופעות הלוואי מופיעות בשכיחות נמוכה מאד: נגעים של שלפוחיות (כמו במחלה עצמה).

מאחר שמזריקים וירוס חי, שעלול להתפזר לסביבה - צריך להיזהר מלבוא במגע עם המחוסנים ובעיקר צריכים להיזהר: נשים הרות וחולים מדוכאי מערכת החיסון.

החיסון כולל וירוס חי מוחלש של וריצלה זוסטר. צילום: שאטרסטוק
החיסון כולל וירוס חי מוחלש של וריצלה זוסטר. צילום: שאטרסטוק

למי אסור לקבל חיסון נגד אבעבועות רוח?

נשים הרות. כמן כן, לאישה שקיבלה חיסון נגד אבעבועות רוח אסור להיכנס להריון, לפחות חודש לאחר קבלת החיסון.

חולים עם מערכת חיסונית מדוכאת (כגון: חולי סרטן; וחולים שמקבלים טיפול תרופתי לדיכוי המערכת החיסונית, למשל חולים שעברו השתלת איבר או חלק מהחולים במחלות אוטואימוניות).

מי שמקבל עירוי דם.

מי שמקבל אספירין (למרות שבילדות, נדיר טיפול תרופתי באספירין) - השילוב בין הווירוס של אבעבועות רוח המוזרק לגוף לבין אספירין - עלול לגרום לתסמונת נדירה מאד הנקראת Raye's Syndrome (סינדרום ריי: עלולה להיגרם פגיעה קשה בכבד ובמוח).

מה בנוגע לשילוב החיסון עם חיסונים אחרים?

מותר לשלב את החיסון עם כל סוגי החיסונים.
עם זאת, שילוב של חיסון אדמת-חצבת-חזרת (MMR) עם אבעבועות רוח עלול להחמיר את תופעות הלוואי לעומת מתן כל אחד מהם בנפרד והשיקול הוא בין שתי זריקות נפרדות או זריקה אחת כמקובל בארץ. אני מעדיף להשאיר את ההחלטה לשיקול דעתם של ההורים האם לפצל את החיסונים: קודם חיסון נגד אבעבועות רוח; וכעבור חודש חיסון נגד אדמת-חצבת-חזרת. מה שחשוב להדגיש שבכל מקרה גם בחיסון המרובע, מדובר בתופעות לוואי חולפות ולא בסיבוכים.

לסיכום: אבעבועות רוח היא מחלת ילדות מידבקת מאד. ללא חיסון הילדים, המחלה הופכת למגיפה. יש לחיסון תופעות לוואי נדירות, הרבה פחות חמורות מהמחלה עצמה ומסיבוכים של המחלה. חיסון נגד אבעבועות רוח ניתן בשתי מנות: בגיל שנה, ביחד עם חיסון משולש אדמת-חצבת-חזרת; ובכיתה א'. על מנת להקל על התינוק, המלצתי לפצל את החיסון של גיל שנה - קודם חיסון נגד אבעבועות רוח; וכעבור חודש - חיסון משולש. כמו כן, כדי להפחית את שכיחות המחלה בדרגה הקלה - אני מקווה כי בעתיד יוקדם מתן המנה השנייה לגיל שנה וחצי.

ד"ר חנן נטר הוא מומחה לרפואת ילדים, במסגרת מרפאה בהרצליה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום