שבועות: חוגגים בטוח

(0)
לדרג

חג השבועות בשילוב עם סוף השבוע הארוך הוא הזדמנות נהדרת לצאת לטייל, לבלות על שפת הים וליהנות ממפגשים משפחתיים ומארוחות טעימות. המלצות מד"א לבטיחות בחג

מאת: מערכת zap doctors

1. אלרגיה ללקטוז - אדם שמאובחן ע"י רופא כאלרגי לחלב או רגיש ללקטוז, מומלץ שיישא בכל עת (ע"פ הנחיות הרופא המטפל) מזרק אפיפן. במידה והוא נחשף לחלב ומוצריו, קיימת חשיבות רבה לטיפול מהיר ובמקביל יש להתקשר מידית למד"א מיד עם זיהוי החשיפה לאלרגן, משום שהתגובה יכולה להיות קטלנית בתוך דקות ספורות ללא טיפול.

2. מלחמות מים - אחד מהמשחקים האהובים על ילדים בחג שבועות הוא מלחמות מים - השלכת שקיות מלאות במים אל עבר הולכי רגל ומכוניות נוסעות. חוסר ערנות בכביש, לצד בהלה מידית כתוצאה משקית מים שהושלכה על שמשת המכונית, עלולים לגרום לנהג לאבד את השליטה במכונית ולתאונת דרכים. בשנים האחרונות הוזעקו צוותי מגן דוד אדום לטפל בנהגים והולכי רגל שנפגעו כתוצאה מאירועים כאלו.

3. התייבשות מטיילים - מזג אוויר חם ושרבי המאפיין את התקופה הנוכחית, עלול לסכן חיי אדם, לרבות - תינוקות, ילדים וקשישים. אם יוצאים לטייל בחג, ישנן מספר פעולות חשובות שאנו יכולים לעשות כדי למנוע פגיעות:

להקפיד על שתייה מרובה של נוזלים ולהתאים את הבגדים למזג האוויר ולשעות הפעילות.

לשתות כמויות מספיקות של נוזלים מעבר לתחושת הצימאון.

להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר ולשוהים בחוץ מומלץ לחבוש כובע ולהשתמש באמצעי הגנה מהשמש.

שתייה קרירה עדיפה משתייה חמה.

אם מופיעים סימני התייבשות (סחרחורות, חולשה, בחילות), יש להפסיק כל פעילות גופנית ולשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה אף מעבר לתחושת הצימאון.

4. כללי זהירות ליד מקורות מים

על שפת הים

יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!

יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב - אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.

יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה ופציעה.

דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח מעט בצל.

אין לשחות באזור שובר הגלים. באזור זה עלולות להיווצר מערבולות חזקות שמושכות לקרקעית הים.

ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב"זרם סחף" עלול להיות מסוכן. גם למסייע לא מנוסה שאין לו את ההכשרה ואת הידע כיצד לבצע את הדברים נכון. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף.

חשוב מאוד להקפיד לא להיכנס למים בזמן של רוחות חזקות בשעות צהריים. הרוחות גורמות להיסחפות פנימה אל הים. בכנרת התופעה הזו בולטת במיוחד כשבשעות הצהריים ישנו שינוי במשטר הרוחות.

במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל, לא לאבד כוחות או להתנגד לים וכן לאותת לעזרה.

הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט.

בבריכות פרטיות

אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי.

יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.

תינוקות וילדים בים ובבריכה

השגחת מבוגר - אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים!
תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. מספיקות דקות מעטות של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע.

מצופים, גלגלי ים ודומיהם חפצים אלה מקנים תחושה מוטעית של בטחון, אך יש לזכור כי הם אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד ולהשגיח על הילדים גם כשהם מצוידים בהם.

הגנה מהשמש - יש לוודא כי הילדים מוגנים באופן מלא מפני נזקי השמש, להקפיד למרוח אותם בקרם הגנה מתאים ואף רצוי להלביש תינוקות בבגד ים מלא וארוך.

5. בפארקים ובחיק הטבע

הבערת האש במידה ואתם עושים "על האש", שימו לב היכן אתם ממקמים את מתקן המנגל והרחיקו אותו מעצים וצמחיה, בנוסף, וודאו כי הגחלים כבויות כאשר אתם שופכים אותן אל מתקני איסוף גחלים. יש להרחיק ילדים ממקורות אש כמו גחלים בוערות, חומרי בערה נוזלים או מוצקים ושמן טיגון.

נחשים - בתקופה זו של השנה ובעונת הקיץ, גוברת פעילותם של נחשים ארסיים, כגון הצפע הארץ ישראלי ורמשים שונים המסתתרים מתחת לאבנים. יש להימנע מלהפוך אבנים וסלעים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע ולא להלך יחפים או בסנדלים באזורים אלו.

עזרה ראשונה - הצטיידו בערכת עזרה ראשונה תקנית של מגן דוד אדום, לכל מקרה של פציעה, נפילה או כוויה, תמיד כדאי שיהיו בהישג יד אמצעי הטיפול הדרושים, עד להגעת צוותי החירום בעת הצורך.

6. זהירות בכביש

יש לוודא כי כל הילדים חגורים ברכב באופן מלא, וכי כל ילד ישוב בכיסא בטיחות המותאם לגילו ומשקלו.

יש לוודא כי בסמוך לילד, נמצא בקבוק שתייה זמין, על מנת למנוע התייבשות.

יש לוודא כי דלתות הרכב באזור מושבי הילדים נעולות וכי אין באפשרותם לפתוח חלילה את דלת הרכב תוך כדי נסיעה.

אין להשאיר ילדים ברכב ללא השגחת מבוגר גם לא לדקה אחת! חום הרכב מטפס בעשרות מעלות במהירות, וילד המושאר ברכב סגור נמצא בסכנת חיים מידית. כדאי להשאיר בסמוך לילד ארנק, תיק, או טלפון נייד ובצעו סריקה של הרכב בתום הנסיעה על מנת לוודא שלא תשכחו אותו בעת הירידה מהרכב.

יש להקפיד ולהיזהר מאבזם חגורות הבטיחות וחפצי מתכת נוספים שעלולים להגיע לטמפרטורות גבוהות במיוחד ולגרום לכוויות.

סעו בזהירות יתרה - ימי חג השבועות הם ימי חופשה ורבים נמצאים בכבישים ובקרבתם. הפחיתו משמעותית את מהירות הנסיעה, ושימו לב במיוחד לילדים הנמצאים בסמוך לכבישים, בין מכוניות חונות ובאזור מעברי החצייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום