אפילפסיה: יותר תמותה לא טבעית

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי בקרב חולי אפילפסיה ישנו סיכון כפול לתמותה עקב אובדנות וסיכון גבוה פי שלושה כתוצאה מתאונה לא מכוונת או מהרעלה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולי אפילפסיה סיכון גבוה כפליים לתמותה עקב מעשה אובדני וסיכון גבוה פי שלוש לתמותה עקב תאונה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה גדול, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון לתמותה מסיבות לא-טבעיות בקרב חולים עם אפילפסיה ולזהות את סוגי הטיפול התרופתי המעורבים במקרי תמותה משנית להרעלה. המדגם מבוסס-אוכלוסיה היה מבוסס על שני מאגרים אלקטרוניים, האחד מאנגליה (בין 1 בינואר 1998 ועד 31 במרץ 2014) והשני מווילס (בין 1 בינואר 2001, ועד 31 בדצמבר 2014). לכל חולה אפילפסיה התאימו החוקרים עד 20 נבדקים ללא אפילפסיה, על פי גיל, מין ומרפאה כללית. התוצא העיקרי היה יחסי הסיכון לתמותה לא-טבעית והיקף המעורבות של כל סוג טיפול תרופתי במקרי תמותה.

החוקרים זיהו 44,678 משתתפים במדגם מאנגליה ו-14,051 משתתפים במאגר מווילס כחולי אפילפסיה ו-891,429 (CPRD) ו-279,365 (SAIL) כביקורות.

בחולי אפילפסיה תועד סיכון גבוה פי 2.8 משמעותית לתמותה מסיבות לא-טבעיות (יחס סיכון של 2.77), סיכון גבוה פי שלוש לתאונה לא-מכוונת או הרעלה, וסיכון גבוה כפליים למעשה אובדני, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בחולי אפילפסיה תועדה עלייה גדולה במיוחד של פי חמש בסיכון להרעלה תרופתית לא-מכוונת ועלייה של פי 3.5 בסיכון להרעלה עצמית מכוונת. אופיואידים (56.5%) ותרופות פסיכוטרופיות (32.3%) היו מעורבות בשכיחות גבוהה יותר מתרופות אנטי-אפילפטיות (9.7%) במקרי תמותה על-רקע הרעלה בחולי אפילפסיה.

בהשוואה לנבדקים ללא-אפילפסיה, בחולי אפילפסיה סיכון מוגבר לתמותה לא-טבעית ולכן יש לנקוט באמצעים להפחתת הסיכון לחבלה לא-מכוונת ולעקוב אחר מחשבות אובדניות. יש לקחת בחשבון את ההתאמה של טיפול תרופתי ורעילות הטיפול בעת מתן טיפול תרופתי למחלות נלוות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום