בוטוקס: לא (רק) מה שחשבתם

(7)
לדרג
תוכן מקודם

כולנו מכירים את נפלאות הבוטוקס, אבל רק חלק קטן מהרופאים מיומן בשימוש בבוטוקס, בטיפולים בלתי שגרתיים: זווית הפה, זווית האף, החלקת סנטר והרמת נפרטיטי

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310979 (מספר מקשר)

בוטוקס הוא שם מסחרי שהפך נפוץ, לתיאור השימוש בחומר שנקרא בוטולינום טוקסין - חומר שמשפיע על העצבים, מוזרק באופן שטחי מאוד, בכמות קטנה מאוד מתחת לעור; ומשתק את השריר שאליו הוא מוזרק, בנקודות ההזרקה ומעט מסביבן.

בארץ ישנם כיום שני חומרים עיקריים, הבנויים על הבוטולינום טוקסין - הבוטוקס והדיספורט. ההבדלים ביניהם אינם מאוד משמעותיים מבחינת המטופל, אלא קשורים לאופן העבודה איתם. רוב הרופאים יודעים לעבוד עם שני החומרים ובוחרים את החומר איתו הם מעדיפים לעבוד.

לרוב, השימוש בבוטולינום טוקסין - בוטוקס או דיספורט - משמש להזרקה לקמטים שבין העיניים, הזרקה למצח לשיפור קמטי המתח האנכיים והזרקה לזוויות העיניים. השפעת החומר על השריר מייצרת הפחתה או העלמה של הקמטים, לפרק זמן הנמשך כשלושה חודשים עד ארבעה חודשים.

באילו דרכים נוספות ניתן להשתמש בבוטולינום טוקסין, לשיפור מראה הפנים?

נתמקד בארבע דרכים נוספות, לשיפור מראה הפנים באמצעות הזרקת בוטולינום טוקסין, במיקומים פחות מוכרים:

הרמת זוויות הפה: הרמת זוויות הפה נעשית על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין (כלומר: בוטוקס או דיספורט) לשריר שנקרא DAO - שריר בצורת משולש שראשו בזווית הפה, בסיסו בקו הלסת ותפקידו למשוך את זוויות הפה כלפי מטה בזמן מימיקה, מה שגורם להופעת קמטים בזוויות הפה, לרוב אחרי גיל 40.

אל הקמטים שיוצר שריר ה-DAO, אשר נקראים גם קמטי מריונטה - מזריקים בד"כ חומרי מילוי, אבל התוצאה אינה תמיד מספקת, מכיוון שהתנועה של השריר ממשיכה. לכן, הזרקת כמויות קטנות מאוד של בוטוקס לנקודות ספציפיות בשריר ה-DAO משלימה את הפעולה, מרפה את הקמטים ומייצרת הרמה של זוויות הפה.

הרמת נפרטיטי - Nefertiti Lift: אצל אנשים רבים, נוצרת עם השנים צניחה של קו הלסת עקב שילוב מרכיבים: כוח הכבידה, צניחה של רקמת שומן כלפי מטה ושרירי צוואר שנחלשים. ההשפעה של כל אלה יחד - יוצרת קו לסת בלתי אחיד. הרמת נפרטיטי, הנקראת על שם מלכת מצרים העתיקה, שהיתה ידועה בקו הלסת החד שלה - מתבצעת על ידי הזרקה של בוטולינום טוקסין, כדי לשתק באופן סלקטיבי את השרירים שאחראיים לצניחת קו הלסת. מדובר בשני שרירים עיקריים. הראשון נקרא פלטיזמה - ונראה כמו שתי כפות ידיים, שמונחות משני צידי הצוואר (כאשר האצבעות עולות לכיוון קו הלסת). שריר הפלטיזמה הוא האחראי ליצירת מראה צוואר מגויד - מעין גידים או רצועות צוואר מאונכות, שמופיעות בעיקר בזמן מימיקה, לרוב אצל נשים מגיל 40 ואילך. השריר השני הוא שריר ה-DAO שהוזכר לעיל. נפרטיטי ליפט מתבצע על ידי הזרקת כמויות מאוד קטנות לנקודות המפגש של שריר ה-DAO עם קו הלסת, במקביל להזרקה מאוד שטחית, קלה, במינונים נמוכים - לאורך הרצועות המגוידות של שריר הפלטיזמה. ההשפעות מיידיות: הרמה של זוויות הפה ומראה חלק יותר של הצוואר, גם בזמן מימיקה. בנוסף, השיתוק של השרירים התחתונים גורם לשרירים העליונים למשוך יותר כלפי מעלה ולהתחזק. השילוב בין שיתוק השרירים התחתונים לעידוד וחיזוק השרירים העליונים - יוצר את המיצוק של קו הלסת.

הרמת זווית האף: בבסיס האף, חלקו התחתון של המרווח בין שני הנחיריים, הנקרא ספטום - יש שריר קטן, המושך את הספטום כלפי מטה. עם השנים, אחת ההשפעות של פעולת השריר, יחד עם כח הכבידה, היא שקצה האף "נופל" - מה שמייצר את ההבדל בין אף צעיר לאף מזדקן. הרמת זווית האף מתבצעת על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין בנקודה ספציפית אחת בבסיס האף, היכן שחלקו התחתון של הספטום פוגש את החלק שמעל לשפה העליונה. ההזרקה הבודדת גורמת להרמה של זווית האף ובמקרים מסוימים, כאפקט נלווה - גם להרמה קלה של השפה העליונה, כאילו עברה הזרקת נפח. האפקט של ההליך מאוד מעודן: ההליך אינו תחליף לניתוח אף או להזרקות עיבוי לשפתיים, אם הן דורשות נפח משמעותי. שינוי מעודן מסוג זה, יחד עם טיפולי בוטוקס נוספים או טיפולי פנים אחרים - נותנים השפעה משמעותית של ייפוי הפנים: ביוטיפיקציה.

החלקת סנטר: בזמן דיבור, כתוצאה מהשריר שמתכווץ, נוצרות אצל חלק מהאנשים גבשושיות בסנטר. הזרקת בוטולינום טוקסין לשתי נקודות ספציפיות בסנטר - מיישרת את הסנטר והופכת אותו לחלק וחסר גבשושיות.

הרמת זוויות הפה נעשית על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין.  צילום: שאטרסטוק
הרמת זוויות הפה נעשית על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות של בוטולינום טוקסין, על פני שיטות אחרות להצערת או ייפוי מראה הפנים?

ראשית, מדובר בהליך מהיר מאוד וקל מאוד. ההזרקה נמשכת דקות ספורות בלבד, קלה מאוד, אינה כואבת ושטחית. החומר אינו חודר לגוף ואינו יכול ליצור הרעלה. לרוב, השפעת החומר נראית טבעית ומצעירה יותר, מאשר הזרקות של חומרי מילוי איכותיים. בהזרקה לא בטוחה, על ידי רופא שאינו מיומן מספיק - עלולות להיווצר תופעות לוואי, אך היתרון הגדול של הבוטולינום טוקסין הוא שהפעולה שלו מסתיימת תוך שלושה עד ארבעה חודשים, כך שגם תופעות הלוואי, אם ישנן - הפיכות. כלומר: לא עלול להיגרם נזק קבוע.

הזרקות הבוטולינום טוקסין מעדנות קמטי הבעה קיימים, מונעות החמרה של הקמטים ואף מונעות היווצרות קמטים, שאינם נראים עדיין במצב סטטי, אלא רק בשעת הבעה.
לעתים, נשים חוששות להתמכר לטיפול, אך חשוב לציין כי אין כאן התמכרות פיזית, לחומר עצמו - אלא רק "התמכרות" לאפקט האסתטי שהטיפול מייצר. גם אם מפסיקים בשלב כלשהו, אין בכך שום נזק. למעשה, לא יקרה שום דבר. האפקט של ההזרקה האחרונה יחלוף - והמצב יחזור להתדרדרות הטבעית ההדרגתית שלו.

האם ישנם סיכונים בהזרקות בוטולינום טוקסין?

בהזרקה בלתי מדויקת, עלול להיווצר חיוך לא סימטרי, או מצב בו לא נעשה שום אפקט. במקום שיפור, יתקבל בזבוז לשווא של כסף וחומר. אי דיוק בהזרקות עלול להיות תלוי גם בעומק ההזרקות במיקומים השונים. כך, למשל: עור הצוואר הוא רקמה מאוד דקה, עם הרבה כלי דם. לפני שניגשים לביצוע הזרקה, יש לוודא עם הרופא מה הניסיון שלו בתחום, כדי לוודא שלא תיעשה עבודה בלתי מדויקת.

הטיפולים המוזכרים במאמר זה נחשבים "הזרקות למתקדמים". כלומר: רק רופאים מנוסים מאוד יודעים לבצע אותן בדיוק ובזהירות הראויים, כך שבחירת הרופא חשובה מאוד.

ההזרקה נמשכת דקות ספורות בלבד. צילום: שאטרסטוק
ההזרקה נמשכת דקות ספורות בלבד. צילום: שאטרסטוק

האם הטיפול יכול להתאים לכל אדם?

הטיפול אינו מתאים לכל אדם והרופא צריך לבחור את המטופל, על פי בחינה של מצב הפנים שלו והמימיקה שלו. במצבים מסוימים, כמו למשל: צניחה משמעותית של הלסת, כתוצאה מהצטברות שומן ומעודפי שומן משמעותיים בצוואר - ההזרקה לא תועיל. לכן, חבל לבצע את ההזרקה לשווא. שיחה בין המטופל לרופא חשובה, כדי ליצור התאמת ציפיות. ההשפעות של ההזרקות המוזכרות לעיל מאוד מעודנות, אבל בקרב מטופלים או מטופלות מסוימים, אלה הליכים שעשויים ליצור אפקט מאוד יפה וניכר לעין.

לסיכום: הזרקת בוטולינום טוקסין היא דרך קלה ומהירה לייפוי מראה הפנים ויצירת מראה צעיר בצורה טבעית, לאו דווקא בנקודות ההזרקה המוכרות. יש לבצע הזרקות מסוג זה רק אצל רופאים מנוסים מאוד, מכיוון שהן מצריכות דיוק רב. במקרים רבים מאוד, התוצאות מעודנות - אך בהחלט ניכרות לעין.

ד"ר בת שבע מרקוס היא מומחית למחלות עור ומין במסגרת קופת חולים מאוחדת, עוסקת בדרמטולוגיה אסתטית, ייעוץ וטיפול בכל בעיות העור במרפאתה הפרטית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום