רפואה אינטגרטיבית: פציעות ספורט

(2)
לדרג
תוכן מקודם

פציעות ספורט הפכו בשנים האחרונות לתופעה נפוצה, גם בקרב ספורטאים. לרפואה האינטגרטיבית יש פתרונות מועילים. כך תעלו על המסלול להחלמה מהירה

מומחה רפואה משלימה
077-2310958 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות, ניתן לראות יותר אנשים העוסקים בספורט מקצועי או חצי מקצועי, כגון: ספורט אתגרי, רכיבה על אופניים, ריצות ארוכות, הליכה וכו'. רבים מהאנשים העוסקים בסוגי הספורט הללו, עושים זאת בצורה קיצונית, ללא הדרכה וידע מוקדמים אודות האופן שבו מומלץ לבצע את הפעילות הגופנית (למשל: החימום הרצוי, חלוקת העומסים או רמת התדירות).

דוגמה בולטת לכך היא הטרנד של השנים האחרונות: אימון למרתונים - והשתתפות בתחרויות לריצה ארוכה, שהפכו גם הן לנפוצות. מתחרים רבים מתאמנים ומשתתפים בתחרויות ללא ידע מקצועי מקדים וללא הכנה מתאימה של הגוף לעבודה נכונה.

מהן פציעות הספורט הנפוצות בקרב ספורטאים חובבים?

כתוצאה מפעילות ספורט נטולת הדרכה, נוצרים אצל אותם אנשים שברי מאמץ בעצמות, כמו גם נזקים מזעריים לרצועות ולשרירים. בחלוף הזמן, הנזקים הולכים ומחמירים - ומתפרצים כפציעות ספורט (למשל: פריצת דיסק, קרעים בשרירים, שחיקת סחוס וכיווצים של מספר סיבים בשריר).

ההחמרה עלולה להתבטא גם בניוון, תזוזה של עצמות ממקומן ומצב כללי של חוסר איזון בין האברים השונים בגוף. פציעות כאלה עלולות להופיע גם אצל ספורטאים מקצועיים, המפעילים את הגוף, ללא ניטור עומסים נכון או מתאמנים בצורה בלתי נכונה - ובכך יוצרים עומס יתר במערכות.

זאת, משום שלעתים ההדרכה הניתנת לספורטאים מקצועיים היא הדרכה כללית, שאיננה מותאמת למשקלו, גילו, מבנה גופו ומצבו הבריאותי של המתאמן.

שברי מאמץ בעצמות. צילום: שאטרסטוק.
שברי מאמץ בעצמות. צילום: שאטרסטוק.

מהן פציעות הספורט הנפוצות?

נבחן שתי דוגמאות.

דוגמה ראשונה: כאבי ברכיים, עקב פעילות ספורט מוגזמת. מדובר בפציעה נפוצה, הנוצרת לרוב בשל כיווצי שרירים ושחיקה של הסחוס באזור הברך. במקרים בהם מדובר בכיווצי שרירים, ככל שהזמן חולף ללא טיפול מתאים וללא אימון נכון - שרירים מסוימים מתקצרים ושרירים אחרים מתנוונים. כך, נוצרת מגבלת תנועה ולחץ על המפרק. מתוך כך, נוצרות שחיקה של הסחוס, דלקות ועוד בעיות דומות.

הכיווץ יוצר לחץ בתוך מפרק הברך, מגביל את התנועה - ומקשה על התנועה. הגוף מתרגם את הכיווץ לכאב. גם הלחץ וגם הגבלת התנועה - מתורגמים לכאב. לעומת זאת, במקרים בהם מתרחשת שחיקה של הסחוס - הגוף מפתח דלקות באזור הברך, הגורמות אף הן לכאב.

דוגמה שניה: כאבי גב. הריצה והפעילות הספורטיבית האינטנסיבית יוצרים חיכוך ושחיקה מרובה, באזור הגב התחתון. כאבים אלה גורמים לעומס יתר המופעל על הגב, לשחיקה בסחוס של מפרקי הגב ולקרעים בסחוס ובשרירי הגב וחגורת הבטן, העוטפת אותם. כאשר מצבים אלה מוחמרים - נוצרות פריצות דיסק, בעיות עצביות בגב התחתון, דלקות שונות וכו'.

על פי רוב, הסימפטומים הם כאבי גב, המופיעים בקימה ובעת ישיבה. התפתחות הכאבים והחמרתם תלויה בסוגי הפעילות היומיומיים של המטופל. כך, למשל: אנשים היושבים רוב היום בשל צרכי עבודה - סביר שיפתחו בעיות בגב התחתון והעליון, עקב היחלשות השרירים וישיבה בלתי נכונה.

מה מציע הטיפול האינטגרטיבי לפציעות ספורט?

הטיפול האינטגרטיבי מתייחס הן לטיפול בכאב והן לטיפול בגורם הכאב ומקור הבעיה. פציעות ספורט אינן שונות מבחינה זאת. כמו כל טיפול אחר ברפואה האינטגרטיבית, גם הטיפול בהן מותאם לצורך של המטופל, לבעיה הספציפית ממנה הוא סובל, למיקום הכאב, לגורם הכאב, לסוג הכאב ולאזורי הפגיעה.

כך, למשל: הטיפול בכאבי ברכיים כולל שילוב בין דיקור קרקפת יפני, המטפל בכאב - לבין שיטות טיפול נוספות (בעיסוי או בחיזוק השרירים הנכונים - המטפלים בגורמי הכאב ומסייעים בשיקום הברכיים וחיזוקן, כמו גם בשחרור שרירים תפוסים והחזרת האיזון של אברי הגוף שנפגעו).
הטיפול בכאבי גב, עקב פעילות ספורטיבית אינטנסיבית - הינו טיפול דומה. גם טיפול זה מתחיל בדיקור קרקפת יפני, שמטרתו לטפל בכאב, המלווה בעיסויים שונים ודיקור סיני ויפני.

כאשר מדובר בכאבי גב, יש לפיזיותרפיה תפקיד מרכזי. הפיזיותרפיה מסייעת בחיזוק שרירי בטן, התומכים בגב ומייצבים אותו. לכן, הטיפול יכלול גם פעילות ספורט המחזקת את שרירי הבטן (כגון: כפיפות בטן ומתיחות רבות) - באזור שבו נוצרה הבעיה.

מהו דיקור הקרקפת היפני?

רופא בשם יאמאמוטו גילה לפני עשרות שנים כי יש קשר ישיר בין מנגנון הכאב, לבין אזורים שונים בקרקפת, המגיבים בתגובה עצבית, ככאבים שונים ומובחנים - באזורים שונים בגוף. כך, לחיצה על אזור מסוים בקרקפת - מובילה לתגובה באזור מקביל בגוף. על פי רוב, הכאב נעלם מידית - ועמו פוחתת המוגבלות בתנועה וחל שיפור משמעותי, כבר בטיפול הראשוני. בהמשך, משולבים טיפולים נוספים שונים, שמטרתם לטפל במקור הכאב ולסייע בשיקום (כגון: טווינא, טריגר פוינט ודיקור סיני ויפני).

הטיפול מותאם לצורך של המטופל. צילום: שאטרסטוק
הטיפול מותאם לצורך של המטופל. צילום: שאטרסטוק

מה תפקיד הטווינא בטיפול בפציעות ספורט?

הטווינא היא סוג של פיזיותרפיה סינית. מדובר בשיטת עיסוי, שמטרתה שחרור השרירים, שחרור סיבי שריר שהתכווצו וטיפול בבעיות מבניות של השריר. במקרים בהם מדובר בכאבים ובעיות ברכיים, עבודת הטווינא תתמקד בעיסוי ולחיצות מסביב לברך, בשרירי הירך והשוק ובמתיחות מסוגים שונים. המטרה היא להחזיר לקדמותו את האיזון בין האברים השונים - או ליצור את האיזון מחדש.

מה תפקיד הטריגר פוינט, בטיפול בפציעות ספורט?

טריגר פוינט היא דווקא שיטת עיסוי מערבית, שמטרתה - במסגרת הטיפול הכוללני - שונה מאוד מזו של הטווינא. במהלך מאמץ אינטנסיבי של השרירים, כמו המאמץ המתרחש בעת פעילות ספורטיבית, עלולים להיווצר גושים בשריר, בשל כיווץ של סיב אחד או יותר מתוך סיבי השריר. כך, גם אם השריר עצמו איננו תפוס - גושי הסיבים הללו עשויים ליצור קושי בתנועה והגבלה שלה. השימוש בטריגר פוינט מאפשר לשחרר את גושי הסיבים התוך-שריריים, להחזיר את סיבי השריר למקומם - ולפתור את בעיית מגבלת התנועה.

מה תפקיד הדיקור הסיני בטיפול בפציעות ספורט?

בשונה מדיקור הקרקפת היפני, שמטרתו טיפול בכאב - מטרת הדיקור הסיני היא לטפל בבעיה שיצרה את הכאב - ולפתור אותה: שינוי מבני (למשל: ברך שאיננה "יושבת" נכון), טיפול בדלקות, העלמת בצקות וכו'.

הדיקור הסיני יכול לסייע גם בטיפול בתופעת רגלי איקס - תופעה הנוצרת עקב פניית הברכיים פנימה, או כפות X - מספורט שנעשה ללא הדרכה, הגורם ל"יציאת" הרגליים החוצה. באמצעות דיקור סיני, ניתן להחזיר את הרגליים ליציבה נכונה.

לסיכום : הקפדה על מתיחות, חימום ועבודה נכונה במהלך האימון - עשויה למנוע בעיות רבות. עם זאת, גם כאשר נוצרות בעיות - לרפואה הטבעית יש פתרונות, המאפשרים לגוף לחזור לאיזון. כך, הספורטאי יכול לחזור לפעילות - הפעם נכונה ומודרכת.

יריב גודמן, Rcp.dip.ac, הוא מטפל ברפואה טבעית ומתמחה בפציעות ספורט.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום