שבוע האחות: חמלה ומומחיות מקצועית

(0)
לדרג

הטכנולוגיה הרפואית מתקדמת בקצב מסחרר, אבל אין תחליף ליחס האנושי והחומל של האחים והאחיות. על אנושיות ומומחיות מקצועית - בעידן של רובוטים. טור אישי

מאת: אתי רוזנברג

שבוע האחות הבינלאומי המצוין מדי שנה בחודש במאי בסמוך ליום הולדתה של פלורנס נייטינגייל (12.5), הנחשבת לאם המקצוע - הוא נקודת זמן המהווה הזדמנות לחשיבה על ההתפתחות המקצועית של האחיות והאחים בישראל ובעולם.

עולות נקודות רבות למחשבה: האם המקצוע והעוסקים בו דומה לעבר? מה השתנה? לאן עלינו לשאוף בעתיד? התשובה לשאלות האלה מעורבת - ובכך נעסוק במאמר זה.

היחס בין החמלה ואהבת האדם - לבין ידע מקצועי

בעבר עסקו אחיות בטיפול ישיר, בקבוצות מטופלים גדולות, מתוך חמלה ואהבת אדם. במאה ה-20 עברו האחיות והאחים כברת דרך בהכשרתם המקצועית - וכיום הם מהווים גם גורם מקצועי, המנהל ומרכז טיפול בחולים מורכבים, בנוסף לתפקידים המסורתיים.

הדבר מתאפשר הודות לשילוב הכשרות מקצועיות ייעודיות, טכנולוגיות חדשות והרחבת סמכויות, המעצימות את תפקידם ומרכזיותם של אחיות ואחים, במערכת הבריאות.
מקצוע שכולו אנושיות, יחס וטיפול. צילום: שאטרסטוק מקצוע שכולו אנושיות, יחס וטיפול. צילום: שאטרסטוק

הסבה מקצועית נחשקת: להיות אח או אחות

הדור הצעיר והחדש נכנס בהתרגשות לעולם המקצועי ומביא עמו מוטיבציה רבה, רצון להשפיע ולהיות משמעותי בחיי המטופל. כולם באים מתוך אהבת המקצוע. בשנים האחרונות, אנו עדים למגמה נוספת של עליה בשיעור האנשים הבוחרים - באמצע חייהם - לעשות הסבה מקצועית וללמוד סיעוד.

רק ב"כללית", שיעור הבוגרים שעשו הסבה לתחום עמד על כ-65% (!) - דבר העשוי להעיד על האטרקטיביות של התחום. כמו כן, אנו רואים כי בקהילת האחיות והאחים בישראל, קיים ייצוג של כל גווני האוכלוסייה בישראל, דבר התורם להתפתחות המקצוע ולאפשרות לתת למטופלים דוברי שפות שונות מענה טוב יותר.

התמחות על: סמכויות רחבות יותר

אנו רואים כי שיעור הולך וגדל של אחיות ואחים, בוחרים לעבור התמחות על - שתהפוך אותם לאחות קלינית או אח קליני (בעלי סמכויות רחבות יותר). מדובר במסלול המיועד על פי רוב לבעלי ניסיון מקצועי עשיר, בעלי תואר שני, המתמחים בקורסים על בסיסיים, בתחומים כגון: גריאטריה, סוכרת ועוד.

המסע המקצועי הזה מתקיים עם כל המערכת הרפואית - בפיתוח סטנדרטים של עבודה, איכות ובטיחות הטיפול. עבודת הצוות המשותפת, המאפיינת את מערכת הבריאות, הצורך בהיוועצות תמידית בנוגע לטיפול - מבטיחה למידה הדדית, המפרה את העשייה, משפרת ומעלה את הרמה והופכת את האחיות והאחים למשמעותיים ומשפיעים יותר על בריאות המטופלים.

חמלה: חוט השני - לאורך כל הדורות במקצוע הסיעוד

ראוי לזכור: אף טכנולוגיה לא תחליף את הערכים, שמביאים האחיות והאחים. רוח האח או האחות - שכולה חמלה - אינה משתנה. ראיית האדם בהיבט הוליסטי - ותפקיד ה"סניגור", ככוח המפעיל והשורשי של מקצוע הסיעוד.

אנו - אנשי הסיעוד - מחויבים להמשיך לשמר במקצוע וביומיום המקצועי את האיכויות התומכות, מרגיעות, מלוות ומאמנות לבריאות. כל זאת, בשעה שהטכנולוגיה עוברת הרחבה מהירה, בשימושיה במערכת הבריאות; וכל זאת, תוך התמודדות עם אילוצים, נוכח מחסור כלכלי.

אנו פועלים לראות את האדם מנקודות מבט רבות ומקיפות, בשעה שהוא פונה לעזרתנו, תוך השתדלות לייצג אותו כאשר הוא אינו מסוגל "לתווך" בין צרכיו לבין סביבתו; אנו מדריכים אותו ואת היקרים לו, בניווט המורכב של המפגש עם מערכת הבריאות.
אף טכנולוגיה לא תחליף את הערכים, שמביאים האחיות והאחים. צילום: שאטרסטוק אף טכנולוגיה לא תחליף את הערכים, שמביאים האחיות והאחים. צילום: שאטרסטוק

עם הפנים קדימה - לאתגרי העתיד

השנים הקרובות מביאות אתגרים רבים. האוכלוסייה הגדלה בישראל, לצד הצורך לתת טיפול ושירות בכל מקום ובכל פינה - מחייבים אותנו להיערך להיקפים הולכים וגדלים של פניות להשתלבות במקצוע, לפיתוח האישי של כל אחות ואח ולמיצוי הפוטנציאל.

כמו כן, אנו רואים התפתחות תפקידים במרפאות הקהילה ובבתי חולים. לאחיות ולאחים יש אפשרויות בלתי נגמרות, להשפעה בבתי חולים, במרפאות הקהילה, בטיפות חלב, בתי ספר ובעוד מקומות.

כל אלה פותחים בפני האחיות והאחים אומדן, התערבות וטיפול חדשים, כגון: ליווי רוחני בסוף החיים; מעקב וטיפול בחולים במחלות כרוניות; טיפול בחולים בבריאות הנפש; קידום בריאות והתמודדות עם ההתמדה שבטיפול; חינוך לבריאות.

הלב הפועם של מערכת הבריאות

אחיות ואחים הם הלב הפועם של מערכת הבריאות. אין באמירה זו משום "מס שפתים", אלא תיאור עדכני של מערכות בריאות בעולם. בהרבה ארצות, מתוכננות תכניות נרחבות - אשר מובלות על ידי אחיות - במטרה להגיע לכל אדם, בכל מקום.

פלורנס נייטינגייל - מייסדת המקצוע - אמרה באחת האמרות הידועות שלה: "אני משייכת את הצלחתי לכך שמעולם לא התייאשתי או בחרתי בתירוצים". האמרה הזו משקפת את האופן שבו האחיות והאחים בישראל עוברים הכשרה ופועלים בשטח, בכל תחומי העשייה הסיעודית.

הם אינם מוותרים, אלא פועלים בחריצות ובמסירות, בפעילות בשטח, במחקר ובלימודים לתארים מתקדמים, תוך התפתחות לכיווני מומחיות. והכל, תוך עבודה ב"גובה העיניים" - הנושא שמלווה את אירועי שבוע האחות השנה.

כאמור, בעבר התמקדנו בחמלה; בהווה, אנו מקדמים את עבודת הסיעוד, המבוססת על מחקר ואיכות; בעתיד, נפעל לשילוב טכנולוגיות טיפול מרחוק, בינה מלאכותית ודאטה - עם ליווי "תפור" ומותאם אישית, לכל מטופל. לצד האחות, שתמיד תהיה שם - יסייעו רובוטים ואלגוריתמים מחשוביים.

לסיכום: אנו מביטים ב-12,000 אחיות ואחים ב"כללית" ומתגאים בכל אחת ואחד, שמשפיע ופועל למען חיים בריאים בישראל; גאים בכל אחד ואחת, שבוחר מדי יום בבחירה - הבלתי מובנת מאליה - לסייע לפונים לעזרתנו ולטפל בהם; ויודע להשיב לעצמו בכל יום על השאלה "למה" בחר במקצוע שכולו אנושיות, יחס וטיפול.

אתי רוזנברג היא אחות מוסמכת, בעלת תואר שני במנהל מערכות בריאות; מנהלת המחלקה לתכנון ומדיניות בסגל האחות הראשית בכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום