דיאטה: אפשר לאכול פסטה!

(0)
לדרג

אוהבים פסטה ומתקשים לוותר עליה בזמן הדיאטה? מממצאי מחקר חדשים עולה כי צריכת פסטה בשילוב עם דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך סייעה למטופלים לרדת במשקל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב אלו המקפידים על תזונה בריאה, פסטה אינה צפויה להביא לעלייה במשקל הגוף, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה בראשות חוקרים מטורונטו, קנדה. מהנתונים שפורסמו בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים כי בקרב אלו שהקפידו על דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך, לא תועדה עלייה משמעותית במשקל הגוף כאשר אכלו פסטה.

במסגרת הסקירה השלימו החוקרים השוואה של 32 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר נמשכו לפחות שלושה שבועות, עם סך כולל של 2,448 משתתפים. כל המחקרים מדדו את ההשפעה של פסטה כחלק מדיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך, בהשוואה לדיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה, שלא כללה פסטה.

מניתוח הנתונים עולה כי צריכת פסטה בשילוב עם דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך סייעה למטופלים לרדת בהיקף גדול יותר במשקל הגוף, בהשוואה לשילוב פסטה עם דיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה: היקף הירידה במשקל עמד על 0.63- ק"ג לעומת 0.42 ק"ג, והשינוי במדד מסת הגוף עמד על 0.26- לעומת 0.16-, בהתאמה. עוד תועדה מגמה של היקף מותניים קטן יותר עם דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך עם פסטה, בהשוואה לדיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה וללא פסטה (0.46- סנטימטרים לעומת 0.14+ סנטימטרים).

עם זאת, לצריכת פסטה בנוכחות דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך לא הייתה השפעה משמעותית על סך השומן בגוף (0.01%-) או יחס מותניים לירכיים (0.00-).

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי, אשר הוגבל רק ל-11 מחקרים שכימתו את צריכת פסטה חציון של 3.33 מנות בשבוע בין המחקרים וניתוח זה הדגים ממצאים דומים בכל הנוגע לירידה משקל (0.7- ק"ג).

החוקרים מאמינים כי ממצאים אלו אודות צריכת פסטה יהיו נכונים גם על-רקע משטרי דיאטה אחרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום