אורתופדיה: טכנולוגיות חדישות בטיפול בעמוד השדרה

(59)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מבעיות גב ומכאבים שניתן לפתור רק בעזרת ניתוח? כיום, הודות לחידושים טכנולוגיים מרתקים - ניתוחי גב בטוחים ויעילים יותר מאי פעם

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977125 (מספר מקשר)

אורתופדיה ותחום עמוד השדרה נחשבים לתחום הרפואי שבו יש היקף גדול במיוחד של מטופלים - בגלל הפגיעות הרבה שלנו בעמוד השדרה והגפיים. למעשה, רוב ההיעדרויות ממקומות עבודה נובעות בגלל בעיות אלה. לכן, התחום דורש תשומת לב מיוחדת לטיפולים שנעשים בו.

תחום עמוד השדרה הוא התחום הכי מתפתח כיום בכירורגיה באופן כללי (ובאורתופדיה בפרט). הבעיה הכי נפוצה בתחום היא קיבוע עמוד השדרה מסיבות שונות ותיקון חוליות שבורות, באמצעות החדרת ברגים. הצורך בניתוח עלול להתעורר בעקבות תאונות או עקמת שיש ליישר מגיל צעיר. בשל מורכבות הפעולה קיימת חשיבות רבה בתחום זה לטכנולוגיות חדישות, שיכולות לשפר ולקצר את התהליך הניתוחי ובמקביל להגביר את סיכויי הדיוק וההצלחה.

כל מי שנאלץ לעבור קיבוע חוליות או התערבות כלשהי בעמוד השדרה - יודע שהחשש הגדול ביותר קשור בשני גורמים: א. הבורג עצמו - שבו עושים שימוש (גוף זר בעל השלכות); ב. חשש להחמצה כלשהי - של מיקום החדרת הבורג וההכוונה שלו למקומו המדויק וגרימת נזק עיצבי עד כדי שיתוק.

בדיוק מסיבה זו, הטכנולוגיות החדישות בתחום הכירורגיה האורתופדית נכנסו לשימוש מהיר - נוכח הפתרונות המעולים שהן מציעות.

באיזה מקרים צריך לקבע חוליות בניתוח?

קיבוע חוליות בניתוח בעמוד השדרה, לצורך חיזוק החוליות - נחשב ניתוח מורכב, שדורש מיומנות מוטורית, לצד הפעלת שיקול דעת של הרופא המנתח.

ניתוחי קיבוע חוליות נעשים במקרים מגוונים כגון שברים בחוליות או תיקון עקמת. קיימות גם בעיות אחרות שגורמות לכאבי גב - שמחייבות ניתוח החדרת ברגים לקיבוע החוליות כמו מחלות גב ניווניות, גידולים ולעיתים אף ניתוח לתיקון פריצת דיסק. בכל מקרה, הניתוח תמיד נחשב לניתוח שיש בו בעייתיות מסוימת.

כיצד מתבצע ניתוח קיבוע חוליות - ומהי הבעייתיות בו?

ניתוח קיבוע חוליות מתבצע על ידי החדרת בורג, מנקודה מסוימת - לחוליה. עם זאת, עד לאחרונה הרופא יכול היה לראות בבירור רק את נקודת הכניסה לחוליה - ולא את המשך ההחדרה.

הבעייתיות נוצרת משום שהבורג נכנס לעומק - וכבר אינו גלוי לעין הרופא. מכיוון שהברגים עוברים בסמיכות לכלי דם ולעצבים, היתה תמיד סכנה שלמרות הניסיון הרב של הרופא, הברגים לא יוחדרו באופן נכון ומדויק (כך, תיגרם פגיעה בלתי הפיכה).

בעיה נוספת שנוצרה קשורה בטיב החומרים, שמהם עשויים הברגים (חלקם הגביל את המטופלים באבחון, על ידי מכשירי הדמיה מתוחכמים, כפי שיפורט להלן; או בגלל החומר עצמו - שלא היה אידיאלי).

הטכנולוגיות החדישות נותנות מענה מושלם - הן מבחינת החומרים; והן מבחינת טכניקת ההחדרה לעמוד השדרה.


 צורך בניתוח עלול להתעורר בעקבות תאונות או עקמת. צילום: שאטרסטוק.

צורך בניתוח עלול להתעורר בעקבות תאונות או עקמת. צילום: שאטרסטוק.

מה היתה הבעיה עם ברגים מחומרים מיושנים, שבהם עשו שימוש בניתוחים?

החומרים שמהם היו עשויים הברגים עד לאחרונה היו בעייתיים; ולמרבה השמחה - עברו אבולוציה משמעותית. בעבר, הברגים היו עשויים מנירוסטה, מתכת נקייה יחסית, שהיתה לה מגרעת בולטת אחת: המתכת הפריעה למטופלים לעבור בדיקות הדמיה משוכללות (MRI - בגלל המגנט שבתוכו). כך, המתכת פגעה בסיכויי האבחון של בעיות מסוימות.

מהם החומרים החדשניים, שבהם משתמשים כיום - לייצור ברגים לקיבוע עמוד השדרה?

מאז בורג הנירוסטה המיושן, פותחו ברגים שעשויים מטיטניום - חומר שנועד לפתור את בעיית הנירוסטה. עם זאת, החיסרון של הטיטניום היה הרכות היחסית - מה שהיקשה על צעירים שעברו ניתוח בגיל צעיר (משום שהברגים לא החזיקו מעמד שנים רבות בתוך הגוף, תחת העומס).

שני חומרים חדשניים נוספים, שהוכנסו מאז לשימוש, בניתוחי קיבוע עמוד השדרה: קובלט כרום (חומר קשיח שאינו גורם לאלרגיות) וברגים מסיבי פחם. הברגים העשויים מסיבי פחם הם פרי פיתוח ישראלי - ונחשבים לטובים ביותר בתחום. היתרונות שלהם: חוזק רב והעובדה שהם אינם משבשים בדיקות הדמיה וצילומים. מדובר ביתרון מצוין, במיוחד למי שזקוק לצילומים רבים (למשל: חולי סרטן).
חומרים חדשניים. צילום: שאטרסטוק

חומרים חדשניים. צילום: שאטרסטוק

אילו טכנולוגיות ניתוח חדשניות נכנסו לשימוש בניתוחי עמוד השדרה?

אי הוודאות המובנית, שקיימת בניתוחי קיבוע הברגים בעמוד השדרה, דרבנה ממציאים ומפתחים למצוא פתרונות שונים לבעיה - שיסייעו לרופאים המנתחים להגיע לכל נקודה באופן מדויק, מבלי לסכן את בריאות המטופל ולפגוע בו.

כתוצאה מכך, הטכנולוגיות מציעות פתרונות שמשלבים את הידע והניסיון הרב של המנתח ואת המיומנויות המוטוריות החיוניות של המנתח, לצד הצורות המשוכללות, שבעזרתן יוכל להגיע לנקודה המדויקת - ולבצע את הניתוח. כל הטכנולוגיות המפורטות להלן עונות בדיוק על כך:

דמוי CT תוך ניתוחי: CT משמש בדרך כלל למיפוי עמוד השדרה, כדי לדעת בדיוק היכן נמצאת הנקודה, שאליה צריך להחדיר את הבורג. עד לאחרונה, אי אפשר היה לדעת יותר מהמידע שהתקבל לפני הניתוח - והניתוח עצמו היה נעשה לפי המידע הקודם. כיום, מכשיר תוך ניתוחי זה מאפשר לסקור את המנותח עוד לפני שמשחררים אותו מחדר הניתוח, כדי לבדוק את ההחדרה - ולתקן בו במקום, במקרה הצורך. מניחים את המכשיר סביב המנותח - ומקבלים בקרת איכות שמבטיחה תוצאות מעולות, מבלי לחכות מספר ימים (בעבר, הטעות בהחדרה היתה מאותרת ומתוקנת בניתוח נוסף - שהתייתר מעתה).

מערכת רובוטית: כאמור, הקושי העיקרי הוא בהחדרת הבורג, במקומות שבהם המנתח אינו יכול לראות את הבורג. המערכת הרובוטית - גם היא פרי פיתוח ישראלי - מותקנת על המנותח כמסגרת, בזמן הניתוח עצמו. מזינים לתוכה את נתוני המטופל, כפי שהתקבלו ב-CT ואת התכנון הניתוחי. הרובוט מכוון את הרופא לנקודת ההחדרה המדויקת והמנתח עושה את שאר העבודה, בניתוח עצמו.

מכשיר ניווט תוך ניתוחי: מכשיר שנותן הרבה יותר, מאשר מסלול החדרת ברגים - מדובר בצג מלא נתונים, שלא היו מונחים בעבר בפני המנתח בזמן הניתוח. בפועל, לפני תחילת הניתוח, המטופל עובר סקירת CT בחדר הניתוח, כאשר מכשיר הניווט דולק ומחובר. על המטופל עצמו, יש סמנים שנקלטים על ידי מכשיר הניווט, תוך כדי הסקירה. המכשיר מחשב מסלול מדויק ויסודי להחדרת הברגים עד הסוף. על המסך רואים את כל הנתונים בזמן אמת: עומק המסלול, מסלול הניווט כולו ואינפורמציה מקיפה נוספת על מצב המטופל, כולל מבנה החוליה, כשלים במבנה ועוד. המכשיר הזה נחשב על ידי המנתחים למכשיר הטוב ביותר מסוגו, משום שהוא מניח למנתח להפעיל שיקול דעת, אבל מספק לו את הנתונים והמסלולים המיטביים ביותר, שרופא מנתח יכול לבקש לעצמו בזמן הניתוח - ולא היו זמינים בעבר. למעשה, זוהי מערכת שבה אין החמצות והחטאות של מיקום. המנתחים עצמם מרגישים, תוך כדי עבודה, שזהו המיקום הנכון. מדובר בשיפור משמעותי, בהשוואה לעבר. עם זאת, גם מערכת הניווט דורשת החלטת רופא ושיקול דעת שלו. המערכת אינה מחליטה דבר לבדה, אלא נשענת על יכולת הביצוע הטובה של הרופא.

מדפסת תלת ממד לעמוד השדרה: בעזרת פרוטוקול מיוחד של סריקת CT, ניתן ליצור מודל של עמוד השדרה הספציפי של המטופל, במדפסת תלת ממדית מיוחדת. המודל הזה משמש לתרגול ולתכנון ההליך הניתוחי על ידי המנתח - והוא נכון לניתוחים מורכבים במיוחד, שמחייבים היכרות ותרגול, עוד לפני הניתוח עצמו, כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר. השיטה הזאת מצוינת, במיוחד במקרים בהם מדובר בניתוחים שבעבר היוו סכנת חיים - נוכח הרגישות הכרוכה בהם.

לסיכום: בעבר, ניתוחי עמוד שדרה נחשבו מסוכנים מאוד, בגלל הראות המוגבלת והנגישות הנמוכה לכל חלקי עמוד השדרה. כיום, הודות לטכנולוגיות חדישות ומתוחכמות שפתרו את הבעיה - הניתוחים מסוכנים הרבה פחות ו נושאים אחוזי הצלחה מרשימים. בנוסף, גם הברגים והשתלים עשויים מחומרים בטוחים ונוחים יותר לעבודה.

ד"ר יוסף לייטנר הוא מנהל היחידה לניתוחי עמוד השדרה בביה"ח "מאיר" בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום