חוסר סימטריה בגולגולת: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התינוק שלכם נולד עם ראש בלתי סימטרי? אל דאגה: ברוב המקרים מדובר במצב שכיח יחסית, שיחלוף מאליו. על הפעולות שעשויות לתקן את האסימטריה ולמנוע מצבים חדשים

רופא ילדים
09-9582266

הגולגולת בנויה מעצמות שטוחות המורכבת משתי שכבות עצם ומחוברות ביניהן בתפרים, והיא מהווה הגנה למוח, מפני פגיעה. התפרים שהם רווחים דקים ומשוננים בין עצמות הגולגולת מאפשרים צמיחת הגולגולת, כל זמן שהשלד צומח עד לסיום גיל ההתבגרות.

התפרים הם רקמות רכות, חיות ופעילות - המייצרות באופן קבוע עצם חדשה והם מאפשרים לגולגולת לגדול בהדרגה, בהתאם לצמיחת המוח והלחץ שהוא מפעיל על התפרים.

בין שלושה תפרים הממוקמים במרכז הגולגולת ולשני צדי המצח, יש רווח ללא עצם - המרפס - אשר מכוסה בקרום גמיש וחזק. בנגיעה במרפס, ניתן לחוש את הדופק ובניגוד למיתוס שאין לגעת במרפס, זהו אזור שאינו רגיש למגע.

אנו נולדים עם מרפס קדמי פתוח; וברוב המקרים, נולדים עם מרפס אחורי סגור. עם זאת, בקרב 4% מהילדים, גם המרפס האחורי פתוח.

רופא ילדים יכול לקבל אינדיקציה למחלות מסוימות על ידי מישוש המרפס, לדוגמה: בלט של המרפס - עשוי להוות סימן ללחץ תוך-גולגלתי מוגבר, בגלל סיבות כגון דלקת קרום המוח; מרפס שקוע - עשוי להעיד על התייבשות.

חוסר סימטריה בגלל התגרמות מוקדמת של הגולגולת מתגלה בד"כ במעקב אחר היקף ראשו של התינוק. צילום: שאטרסטוק
חוסר סימטריה בגלל התגרמות מוקדמת של הגולגולת מתגלה בד"כ במעקב אחר היקף ראשו של התינוק. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות לחוסר הסימטריה של הגולגולת אצל תינוקות?

עיוות של הגולגולת (Plagiocephaly) הוא מצב שכיח מאד, כאשר הוא נגרם שלא בגלל סגירה מוקדמת של התפרים (Nonsynostotic Plagiocephaly).

הסיבות ל-Plagiocephaly הן רבות ומגוונות ונחלקות לסיבות הקשורות בתנוחת העובר ברחם, מהלך הלידה ולאחר הלידה.

תנוחת העובר ברחם - ישנם שני עיוותים שכיחים, כתוצאה ממנח ראשו של העובר ברחם:

1. כאשר במהלך ההריון, ראשו של העובר נטה לצד אחד, הוא ייוולד עם נטייה של הצוואר לצד אחד ועם חוסר סימטריה קלה של הגולגולת - מצב הנקרא Torticollis ("פיתול צוואר").
אם הנטייה של הצוואר הצידה וחוסר הסימטריה של הגולגולת משמעותיים - מבצעים לתינוק תרגילי פיזיותרפיה, כדי ליצור סימטריה בין שרירי הצוואר. בהמשך, בהתאם לתיקון הנטייה של הצוואר, התינוק יפסיק לשכב רק בצד אחד וגם העיוות בגולגולת יסתדר.

2. תינוק ששכב בחודשי ההריון המתקדמים במצג עכוז - גם אם לבסוף נולד כשראשו כלפי מטה - צורת הגולגולת שלו תהיה מעוותת בלידה. הסיבה היא שצורת הרחם דומה לצורת אגס: חלקו התחתון צר יותר וחלקו העליון שטוח. כאשר העובר שוכב ברחם במצג עכוז, ראשו מוצמד לחלק העליון של הרחם; ולכן הוא ייוולד עם פדחת שטוחה (החלק העליון של הראש) ובלט בחלק האחורי של הראש - Dolichocephaly - שפירושו ראש מוארך, בדומה למבנה הגולגולת של כלב זאב. ההורים נבהלים כשהתינוק נולד כך, אולם זהו עיוות שאינו משמעותי - ובתוך מספר חודשים העיוות מסתדר מאליו.

עיוות שמקורו במהלך הלידה - תינוק הנולד בלידה רגילה (וגינאלית), עובר בתעלת הלידה הצרה; ולכן, ראשו מתעוות באופן קל. כאשר הלחץ המופעל על ראשו של התינוק גורם לכך שעצמות הגולגולת עולות מעט, אחת על השנייה - זהו מצב הנקרא Molding והוא עלול להתבטא בבליטות שנוצרות על הגולגולת. חשוב לציין כי זהו מצב תקין, המתאפשר הודות לעובדה שהתפרים פתוחים, רכים וגמישים. מצב של Molding מסתדר מאליו - ובתוך שעות עד ימים ספורים, עצמות הגולגולת חוזרות למקומן.

סיבות נוספות הקשורות לעיוות צורת הגולגולת, בגלל תהליך של לידה וגינאלית:

בצקת של הקרקפת (Caput Succedaneum) כתוצאה מהלחץ המופעל על ראש התינוק בלידה. הבצקת אינה מסוכנת והיא חולפת בתוך שעות עד ימים ספורים.

Cephalohematoma - דימום בין שתי שכבות העצם של הגולגולת, כתוצאה מהלחץ במהלך הלידה. ברוב המקרים, הדימום נספג בתוך מספר שבועות. לעיתים, שאריות הדם הנותרות בין שתי שכבות העצם עשויות להתגרם ונותרת בליטה ואסימטריה קלה.

Subgaleal Hematoma - דימום המתפשט מתחת לגיד הקרקפת (Galeal) במהלך לידה טראומטית (כגון: לידת וואקום). זהו מצב מסוכן ונדיר והתינוקות הללו נמצאים במעקב מיוחד לאחר הלידה.

עיוות המתפתח לאחר הלידה - מנח ראשו של התינוק עלול לגרום לא-סימטריה בגולגולת. כך, לדוגמה: ישנם תינוקות הנוטים לשכב כשראשם נוטה לצד אחד. לכן, חשוב מדי פעם להזיז את ראשם גם לצד השני. סיבה שכיחה לעיוות צורת הגולגולת היא השכבת התינוקות לישון על גבם, כדי להפחית סיכון ל"מוות בעריסה". בהקשר זה, חשוב לציין כי אם התינוק שוכב כל היום רק על הגב, ראשו יקבל צורה מעוותת: אם הצוואר סימטרי - הראש יהיה שטוח - מצב הנקרא Flat Head Syndrome (תסמונת הראש השטוח ) ; ואם הצוואר נוטה לצד אחד - אחד מצדי הראש יהיה שטוח. לכן, בשעות בהן ההורים ערים ומשגיחים על התינוק, חשוב לתת לו לשכב גם על הבטן. השכבת התינוק בשעות הערות על הבטן חשובה מאד, גם לחיזוק של חגורת הכתפיים.

עיוות של הגולגולת בגלל סגירה מוקדמת של התפרים

Synostotic Plagiocephaly - חוסר סימטריה של הגולגולת, בגלל התגרמות מוקדמת של הגולגולת. זהו מצב נדיר, אשר לעיתים מתחיל עוד ברחם ולעיתים לאחר הלידה. במצב זה, תפר אחד או שניים נסגרים - ומפסיקים לייצר עצם; ושאר התפרים - ממשיכים לייצר עצם. לכן, הגולגולת גדלה רק בצד אחד והעיוות של ראש התינוק נראה משמעותי ועלול להלחיץ את ההורים.

סגירה מוקדמת והתגרמות של כל התפרים מאד נדירה, אבל אינה גורמת לעיוות של צורת הגולגולת, אלא לעצירה בצמיחת הראש. זהו מצב בלתי תקין, שחייב להיות מטופל. בעיה נדירה זו מתגלה במעקב אחר היקף ראשו של התינוק, על ידי רופא ילדים או אחות טיפת חלב, שיפנו את הורי התינוק לנוירולוג או נוירוכירורג.

בכל המצבים של התגרמות מוקדמת של התפרים, נדרש ביצוע ניתוח נוירוכירורגי, במהלכו מפרידים בין התפרים, כדי לאפשר לגולגולת להמשיך לצמוח.

כאשר התינוק ער או ישן בהשגחה, הניחו לו לשכב גם על הבטן. צילום: שאטרסטוק
כאשר התינוק ער או ישן בהשגחה, הניחו לו לשכב גם על הבטן. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן למנוע אסימטריה בגולגולת לאחר הלידה?

אם התינוק נולד עם מבנה גולגולת תקין, ההורים יכולים ברוב המקרים למנוע עיוות של צורת הגולגולת, בדרכים פשוטות ליישום:

כאשר התינוק ער או כאשר הוא ישן בהשגחה, הניחו לו לשכב גם על הבטן.

אם רואים שהתינוק שוכב כשראשו מונח רק לצד אחד, לנסות בעדינות לסובב את ראשו גם לצד השני.

מומלץ להחזיק את התינוק כמה שיותר שעות במהלך היום - באמצעות מנשא: כך משקל ראשו יהיה מונח על גוף ההורה ולא על משטח קשיח. יתרון נוסף לשימוש במנשא הוא הקרבה הפיזית לאם, בשבועות הראשונים ללידה.

הנחת התינוק בסלקל מדי יום: כך שהוא שוכב ב-45 מעלות; וחלק גדול ממשקל ראשו מונח על צווארו ולא על הגולגולת.

לסיכום: עיוות של צורת הגולגולת אצל תינוקות הוא מצב שכיח, כתוצאה ממנח ראשו של התינוק ברחם או לאחר הלידה, או בגלל הלחץ המופעל על ראשו במהלך לידה וגינאלית. מכיוון שרקמת התפרים המחברים בין עצמות הגולגולת היא רקמה רכה וגמישה, העיוות ניתן לשינוי. ברוב המקרים, העיוות יסתדר מאליו בתוך שעות עד מספר חודשים לאחר הלידה. עיוות של צורת הגולגולת הנגרם משכיבה מרובה על הגב, ניתן למנוע באמצעות השכבת התינוק על בטנו מדי פעם, אבל רק בהשגחה, כדי להפחית סיכון ל"מוות בעריסה". כמו כן, מומלץ לשלב מדי יום שעות בהן מחזיקים את התינוק בעזרת מנשא ו/או משכיבים אותו בסלקל.

ד"ר חנן נטר הוא מומחה לרפואת ילדים, במסגרת מרפאה בהרצליה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום