נשים: כיצד לבחור אמצעי מניעה?

(6)
לדרג

רוצה ליהנות מיחסי מין מוגנים? מתלבטת באיזה אמצעי מניעה לבחור: גלולות, התקן או קונדום? חשוב להתייעץ עם רופא נשים, בדרך לבחירה האופטימלית

מאת: פרופ' דרורית הוכנר

בעידן המודרני, קיים מגוון נרחב של אמצעי מניעה - ולכל אישה יש את האפשרות לבחור את אמצעי המניעה הנכון ביותר עבורה. אמצעי המניעה הקיימים בשוק שונים אחד מהשני במגוון מאפיינים. לכן - לפני הבחירה - חשוב לקבל הדרכה וייעוץ מרופא נשים. רוצות להגיע מוכנות למפגש אצל הרופא, מצוידות בשאלות הנכונות? מומלץ בחום לקרוא את המאמר, הכולל מידע שימושי רב.

לפני הכל, שאלת השאלות: גלולות למניעת הריון - או התקן תוך רחמי?

נשים רבות - בוודאי נשים שמתחילות לקיים יחסי מין לראשונה - נוטות לחשוב שגלולות הן אמצעי המניעה המתאים להן; וכי התקן תוך רחמי הוא אמצעי המניעה שמתאים לנשים אחרי לידה.

זוהי הנחה שגויה: נכון שפעמים רבות מומלץ לנשים צעירות, שטרם הקימו משפחה, על שימוש בגלולות; בפועל, אמנם, התקן תוך רחמי הוא אמצעי נפוץ בקרב נשים בוגרות. ובכל זאת: החלוקה הזו איננה אוטומטית - ויש אפשרות בחירה. כשמדובר בבחירת אמצעי מניעה, יש לבצע בחירה רק לאחר ייעוץ רפואי ולא לבחור "אוטומטית".

חשוב להגיע מוכנות למפגש אצל הרופא. צילום: שאטרסטוק
חשוב להגיע מוכנות למפגש אצל הרופא. צילום: שאטרסטוק

מדוע חשוב לקבל ייעוץ רפואי, לפני בחירת אמצעי מניעה?

1. מעשיות: לכל אמצעי מניעה, דרוש מרשם ו/או פעולה רפואית כלשהי, לשם התקנתו או לצורך הסבר על השימוש בו. כמו כן, נחוצה בדיקת רופא ותשאול, על מנת לוודא שאמצעי ההגנה אכן מתאים לשימוש האישה.

2. יעילות: להתאמת אמצעי מניעה, יש חשיבות רבה, משיקולי יעילות. רק אמצעי מניעה יעיל שההיענות לשימוש בו תהיה גבוהה - יוכל להבטיח מניעת הריון.

3. "חוכמת המונים" שגויה: נשים רבות ניזונות מסיפורים של אימהות, דודות ושכנות; לעתים - גרוע מכך - המלצות של בנות גילן. נשים אלה חושבות שבחירת אמצעי מניעה היא ענין של מה בכך, שאינו דורש "לשבור את הראש". רובן מתלבטות האם ליטול גלולות או להשתמש בהתקן - ואינן מודעות לעובדה שקיימים אמצעי מניעה נוספים (לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות). נשים - ובייחוד נערות צעירות - צריכות להפנים כי חשוב, הכרחי ומחויב המציאות להתעכב על שלב הבדיקה, ההתאמה והייעוץ. רק לרופא נשים יש מספיק ידע, כלים ומיומנויות לעזור לאישה, בכל גיל ובכל שלב בחייה - לאתר את אמצעי המניעה האידיאלי עבורה.

4. סיבה רפואית: הייעוץ הרפואי, לשם התאמת אמצעי מניעה מותאם אישית, חשוב בשל ההיבט הבריאותי. אמצעי מניעה שאינם מתאימים לאישה עלולים לגרום לתופעות לואי בלתי רצויות, להוביל להריון לא רצוי ואף לפגוע בבריאות האישה.

שימוש באמצעי מניעה שלא הותאמו אישית למטופלת - עלול לגרור השלכות בריאותיות. כך, למשל: מתן גלולות למניעת הריון למטופלת הסובלת מקרישיות יתר של הדם עלול לגרום לתחלואה קשה מסכנת חיים.

כמו כן, יש לתת את הדעת לעניין מחלות מין: יש נשים שאינן מודעות לכך שרוב אמצעי המניעה (למעט קונדום וקונדום נשי) - אינם מגנים מפני מחלות מין, אלא רק מפני הריון.

בנוסף לכך, פעמים רבות, הליך התאמת אמצעי מניעה הינו תהליך רב שלבי ומורכב, הכרוך ב"ניסוי וטעייה": אישה המתחילה להשתמש באמצעי מניעה בהמלצת רופא הנשים שלה, חייבת להיות ערה להשפעות השימוש, לפעול בהתאם להנחיות הרופא, לשים לב לשיבושים - ולהגיע לבדיקות ביקורת ומעקב. שימוש באמצעי מניעה, ללא פיקוח ומעקב - עלול לגרור צרות וסיבוכים בריאותיים הניתנים למניעה.

איזה אמצעי מניעה עומדים כיום לרשות האישה, שאינם תלויים בבן זוגה?

אמצעי המניעה ה"נשיים" העומדים לרשות האישה כוללים: קונדום נשי, דיאפרגמה, גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי לא הורמונאלי, התקן תוך רחמי הורמונאלי, וקשירת חצוצרות.

נשים אינן מודעות שרוב אמצעי המניעה אינן מגינים ממחלות מין. צילום: שאטרסוק
נשים אינן מודעות שרוב אמצעי המניעה אינן מגינים ממחלות מין. צילום: שאטרסוק

איזה שיקולים מסייעים בבחירת אמצעי מניעה אידיאלי עבור האישה?

הגורמים שיש לקחת בחשבון בעת התאמת אמצעי מניעה כוללים:

גיל - כאשר מדובר באישה צעירה, המתעתדת להביא ילדים, ברוב המקרים נמליץ לה על שימוש בגלולות נגד הריון, משום שמדובר באמצעי יעיל, עם אחוזי הגנה גבוהים - והינו הפיך לחלוטין: כאשר האישה תרצה להרות, היא תפסיק את נטילת הגלולות. החיסרון של נטילת גלולות הינו הצורך במעורבות האישה והאחריות הרבה המוטלת עליה: גלולות למניעת הריון נחשבות לאמצעי מניעה יעיל, כל עוד האישה מקפידה על נטילת הגלולות. ישנה אפשרות של נטילת אמצעי מניעה הורמונליים, הפועלים באותו מנגנון כמו הגלולות, הניתנים במדבקה עורית אותה יש להחליף אחת לשבוע, או הכנסת טבעת לנרתיק שמשחררת הורמונים למחזור הדם המוחלפת אחת לחודש. אולם, אישה "שכחנית" המודעת לעובדה שפיזור הדעת שלה עשוי להוביל לשכחה ובסופו של דבר ל"תאונה" חייבת לשקול שימוש באמצעי מניעה אחר.

התקן תוך רחמי לפני לידה?! - כן, בהחלט: בחירה זו אמנם פחות נפוצה ופחות מקובלת - אבל בהחלט אפשרית. נשים צעירות, שבכוונתן ללדת בעתיד ואינן מעוניינות, שכחניות, או שקיימת הוראת נגד לשימוש בגלולות יכולות בהחלט לשקול שימוש בהתקן תוך רחמי. חשוב לזכור כי גם התקן תוך רחמי הפיך: ההתקן מותקן ברחם - ולאחר הוצאתו, המצב שב לקדמותו. בעבר הייתה הסתייגות משימוש בהתקן תוך רחמי מחשש לזיהום אגני היכול לפגוע בפוריות העתידית, אולם נמצא כי הסיכון להתפתחות זיהום ברחם על רקע שימוש בהתקן תוך רחמי הינו מזערי.
כך או כך, רופא הנשים כמובן ייקח בחשבון את כלל העובדות - וייתן משקל מתאים, למכלול הגורמים המשפיעים. בהתאם לגורמים אלה, הוא ימליץ לאישה - מה עדיף במצבה.

רקע רפואי - גורם מרכזי נוסף, שמשפיע על התאמת אמצעי מניעה - הינו מצבה הרפואי של האישה. ישנם מקרים בהם אמצעי מניעה מסוים אסור לשימוש. הדוגמא הקלאסית לכך הוא קרישיות יתר של הדם: במצב זה, לא מומלץ ליטול גלולות למניעת הריון - ויש להתאים אמצעי מניעה אחר.

אורח חיים - רופא הנשים חייב להתרשם ממצבה הכללי של האישה, מגורמי הסיכון שלה ומאורח חייה כדי להתאים לכל אישה ואישה את אמצעי המניעה המתאים לה. יש להתרשם מהיכולת של האישה להיענות לטיפול. כאשר ההיענות לטיפול גבוהה - והרופא מתרשם שהאישה תצליח ליטול באחריות גלולה בכל יום, ניתן להמליץ על גלולות. בנוסף, על הרופא לברר מהו יחס האישה למצבי דימום: ישנם אמצעי מניעה שעלולים לגרום דימומים וסתיים מוגברים. אישה מאוד פעילה מינית או אישה שומרת מצוות עלולות לסבול מאוד מדימום מוגבר, מה שיגרום לירידה משמעותית בהיענות לטיפול. הרופא חייב לתת את דעתו לשאלת הפוריות של האישה. למשל, לאישה הנמצאת בשיא הפוריות, יש להתאים אמצעי מניעה "סופר" יעיל. בנוסף, תדירות קיום יחסי המין, צריכה להיכנס למכלול השיקולים בבואנו להתאים אמצעי מניעה לאישה.

פוריות עתידית - נשים שאינן רוצות ללדת בעתיד ומתקשות להשלים עם תופעות הלוואי ו/או הדרישות מהן, יש להן את האפשרות לבצע קשירת חצוצרות. אולם, יש לקחת בחשבון שמדובר בפרוצדורה רפואית שאיננה הפיכה.

לסיכום: יש חשיבות רבה לבחירה והתאמה של אמצעי מניעה אידאלי, לאחר קבלת ייעוץ מרופא נשים - שיבצע תשאול, בירור ובדיקות נחוצות. ה"סוד" שיוביל לבחירת אמצעי מניעה אידאלי טמון בהתאמה האישית. אין פרוטוקולים כלליים - ואין שום כלל המתקיים באופן גורף, לגבי כל הנשים. מה שטוב לאישה אחת - יהיה פחות טוב לאחרת. לכן, אל תוותרי על ייעוץ!

פרופ' דרורית הוכנר היא מומחית לרפואת נשים ומיילדות, מנהלת מחלקת נשים ויולדות בבית החולים הדסה הר הצופים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום